Drevning & byta rör på min Derbi xtreme SM 07

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Drevning & byta rör på min Derbi xtreme SM 07

Inlägg av dMS »

Tjena, i helgen ska jag iväg till cykelkraft och handla lite grejer :)
Det som jag har tänkt köpa är:
Giannelli 2T rör
Framdrev (13)
Bakdrev (52)
Kedja (420) ?? nödvändigt?
Sen lite styling t.ex som växelpet, kick O.S.V.
Det jag undrar först är om det är lätt att byta drev? Kan inte vara speciellt svårt väll?
Sen villken storlek på munstycket tror ni passar bra till röret jag ska köpa? Vet att det är svårt att säga exakt men något att gå ifrån bara !? Giannelli röret kommer INTE vara urpluggat i början, när jag haft moppen ett tag kanske jag tar och pluggar ur det men kommer börja med att inte göra något med röret för att se hur den går.
Vissa säger att man inte ens behöver byta munstycke om man inte ska plugga ur röret! Är det så?
Något mer som är nödvändigt att köpa när jag ändå är där?
Sen sista saken: hur fort tror DU att den kan gå i med grejerna jag ska köpa? (vet att det finns en tråd för den frågan men har skrivit i den tåden men fick inget svar!)
Mycket tacksam för bra och snabba svar :)
Mvh Douglas
robin93
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 614
Blev medlem: 17 september 2008, 18:12

Inlägg av robin93 »

om du inte ska plugga ur röret kommer den gå som orginal (onödigt att köpa rör isf) gå upp 10 storlekar kolla vad du har nu.
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

hela hojjen är original nu!
Något måste ju bli bättre av ett jävla trim rör :p Axx? Alltså lite ? Den borde ju gå några km snabbare tycker man ju ochså!
jag kommer säkert plugga ur det senare då är det lika bra att köpa det nu :D Mvh douglas
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Inlägg av henric92 »

jag tror du har original munstycke storlek 85, så köp ett 95 munstyvcke (dellorto 6mm) sen tror jag du har strypt cdi, såfall köp en ostryp annars e det iine lönt med effetk rör
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

saken är den att jag inte får trimma så mycket!
Vad blir bättre med ostrypt CDI?
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Kommer gå 35 med trimrör. Alltså sämre.
Du måste ha en ny CDI, annars kan du bara varva 10 000, men det kommer du aldrig nå upp i med ett pluggat trimrör.
O-W
Workz 07
Inlägg: 491
Blev medlem: 30 maj 2008, 17:14
Ort: stockholm

Inlägg av O-W »

bort med pluggen i röret direkt. en ostrypt cdi gör att moppen kan varva mer, vilket resulterar bättre fart. rätta mig om jag har fel. :wink:
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

skämtar ni eller? Den kan ju inte gå sämre :s min e helt original och på mätaren gör den 62 på rak sträcka alltså typ 55?? kan ju inte gå sämre.. ? med drevningen ochså
Användarens profilbild
hyper-RRX
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 9 maj 2009, 20:22

Inlägg av hyper-RRX »

dMS skrev:skämtar ni eller? Den kan ju inte gå sämre :s min e helt original och på mätaren gör den 62 på rak sträcka alltså typ 55?? kan ju inte gå sämre.. ? med drevningen ochså
han menar att ett effektrör med pluggen kvar i kommer det att gå saktare men tar du bort pluggen går det givetvis snabbare

detta för att effektrör har större krav på sig (rätta mig om jag har fel)
-1337-
najs_bajs
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 november 2008, 16:54

Inlägg av najs_bajs »

Ta bort pluggen det är hur lätt som helst. har själv ett ginanelli 2 t den gick assegt och axxade inget alls med pluggen i och den bara rök
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

shit haha .. trodde det inte avr så dåligt :( Saken är den att mina föräldrar inte tillåter mig trimma mkt alls! p.g.a. att polisen tar alla moppedister i väsby just nu! Dom vill inte riskera.
Kan nån svara på frågan angående kedja osv?
Mvh
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

Då kanske jag ska köpa något annat rör om jag inte ska plugga ur det ?
Alltså det konstiga är att min polare har en aprilia SR50 och det ENDA han gjort är att han suttit på ett technigas trim rör och det är inte ens urpluggat! Men hans går ändå typ 50-60 (55 är väll mest trovärdigt) men han har fått mycket bättre axx med trim röret! Jag testade hans moppe innan han köpte röret då gick den typ 50 med ett riktigt kasst axx, hehe men sen köpte han de där röret och nu kommer den upp i typ 55 km/h med ett mycket bättre axx!
Därför tror jag att de borde vara så för mig om ja köper ett rör ochså ?:o
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

-om du inte får trimma så mycket..så borra upp pluggen lite i ditt orginalrör / köp trimrör och borra pluggen liten
- köp ostrypt CDi för att dne ska kunna varva över 10000 varv
- byt upp munstycke 10 strl ungef'r
Nyxorzz
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

Då kommer den ju för fan dra typ 90 ? :p
drev ska jag köpa iallafall.. men jag har funderat typ på å köpa röret och ger det ingen effekt och blir skit dåligt ska jag typ borra pluggen lite!
för liksom ostrypt CDI är väll inget måste?:O
Mvh Douglas
Ville ^.
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 maj 2008, 18:47

Inlägg av Ville ^. »

Med pluggen i kommer den gå söligare och sämre axx. men plugga ur de sen och en ostrypt CDI box och den kommer gå skit gött :D hade sj gianelli på min Derbi 06 :D
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

med strypt CDI kommer du inte över 60 km/h och särskilt inte då du har ett effektrör som drar på höga varv, de kommer gå sämre.
Nyxorzz
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

MK röret då ? det är väll låg varvigt? fan vad detta sög haha :p trodde iaf det skulle bli lite bättre med ett pluggat trim rör..
Det sitter ju för fan plugg i original röret med? borde ju gå lite snabbare med trim rör varför skulle de annars heta trimrör?
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

dMS skrev:MK röret då ? det är väll låg varvigt? fan vad detta sög haha :p trodde iaf det skulle bli lite bättre med ett pluggat trim rör..
Det sitter ju för fan plugg i original röret med? borde ju gå lite snabbare med trim rör varför skulle de annars heta trimrör?
men klipp din cdi sladd så blir den ostrypt.
sen köper du mk thrower eller gianelli 2t och sen borrar du upp pluiggen några mm. då ger de lite ffekt iaf :wink:
Nyxorzz
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Går inte att klippa CDI.
Org. munstycke är 63 har jag för mig. Lira kring 80 om du har urpluggat effektrör.
Du har blindtarm på ditt originalrör så svårt att ta bort, och helt onödigt då du förstör röret.
Pluggat trimrör går återigen skit. Ska du ha trimrör, plugga ur. Ev kan du skaffa trimrör och hålla kvar CDI-strypningen, du kommer ha lite varv att lira på men komma upp i 60~ och ha ett bra axx då du lärt dig köra den.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Skit i cdi:n ;) De ä inget måste! VET AV EGEN ERFARENHET

Går att dra till 75 med 12/53 drev o original cdi, går att dra till 85 med 14/53 men med lite sämre acc ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kör på orginaldrevning och dra oluggen i gianelliröret.byt upp till munstycke 75-80. kör men din strypta cdi. den kanske kommer gå runt 55 med ett fint acc då du har lört dig att hålla dig i effektkurvan.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
dMS
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 26 maj 2009, 07:24
Ort: Upplands väsby

Inlägg av dMS »

Jag kommer nog dreva om och köpa giannelli röret och plugga ur det!
Men villket är bäst då? drevning: 13/52 & rör: giannelli eller MK?
Mvh Douglas
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

dMS skrev:Jag kommer nog dreva om och köpa giannelli röret och plugga ur det!
Men villket är bäst då? drevning: 13/52 & rör: giannelli eller MK?
Mvh Douglas
två helt olika rör :wink:
beror på vad du vill ha ut, men jag hade tveklöst lirat gianellit!
Nyxorzz
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ska du ha orginalcdi:n så satsa på mk thrower.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

kallepalle skrev:ska du ha orginalcdi:n så satsa på mk thrower.
nej, för giannellit fungerar utmärkt med original cdi:n också ;)

Ja körde på 14/53 drev med original cdi och de gick hur bra som helst ändå ;)

Röret börjar ju dra från 8000 så de finns mycke att lira på ändå
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

o, men du får en skönare effektkurva med ett thrower om du har kvar orginalcdi. man får ju växla 24/7 om man ska ligga på en kurva som bara är 2k rpm.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

jag säger bara en sak.... jag kör med ett giannelli 2t du ska bestyck med 82 om du har luftfilter luftskruvan ska vara 3.5 varv utskruvad och nålen ska vara så gögt upp som bara går sen är de bara att fin skruva på den 8)
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

fan snackar du om då? olika från moppe till moppe. nålen ska du inte ha högst upp om du bara kör med effektrör. helt onödigt då du inte behöver byta lågfartsmunstycke. luftskruven kan du skruva ut ca. 1 varv extra och sedan justera allt med huvudmunstycket.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

luftskruven ger ni fan i för den har inget med saken att göra ;)

Ang cdi eller ej, ja visst får man skönare kurva med thrower, men somsagt de går finfint med giannelli ;) FUll kapacitet får man ju förstås vid ostrypt cdi och de blir de jäkla fart ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst