TMS classic 08 jätte trött och seg

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög
Inlägg: 156
Blev medlem: 5 april 2008, 10:08

TMS classic 08 jätte trött och seg

Inlägg av Dredde »

Jag har en TMS classic 08 (4t). Det är sjukt trött och seg. Ibland orkar den inte mer än 35 på rakan och alltid ännu mindre i backe. Jag har bytt vikter, men blev ingen som helst skillnad. Bild

Farten har sjunkit både uppför, nerför och plant

Tomgången är ojämn och den "pruttar" mycket när man kör.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra :?
Användarens profilbild
LinuSuniL
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 638
Blev medlem: 18 augusti 2008, 00:48
Ort: Fränsta byn alla avgudar
Kontakt:

Inlägg av LinuSuniL »

Ställ in ventilerna
Full speed spara tid!!:D
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

LinuSuniL skrev:Ställ in ventilerna
japp. och sen kan du klippa cdi ögglan också så blire lite bättre sprutt i den
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

kallepalle skrev:
LinuSuniL skrev:Ställ in ventilerna
japp. och sen kan du klippa cdi ögglan också så blire lite bättre sprutt i den
Jag har samma problem med :( jag pillade lite på förgasaren och nu går den typ 30 :shock: :cry:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
LinuSuniL
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 638
Blev medlem: 18 augusti 2008, 00:48
Ort: Fränsta byn alla avgudar
Kontakt:

Inlägg av LinuSuniL »

DEA!! skrev:
kallepalle skrev:
LinuSuniL skrev:Ställ in ventilerna
japp. och sen kan du klippa cdi ögglan också så blire lite bättre sprutt i den
Jag har samma problem med :( jag pillade lite på förgasaren och nu går den typ 30 :shock: :cry:
Gick den sämmre effter du hadde pillat på den?
Isåfall kan de vara membranet som inte ha lackt sig rätt
Full speed spara tid!!:D
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög
Inlägg: 156
Blev medlem: 5 april 2008, 10:08

Inlägg av Dredde »

Hur ställer jag in ventilerna då? :?

Jag är inte säker på att jag har cdi strypning. Gjorde förrut 60 på rakan och maxat 78 i nerför (enligt mätaren). Vilket inte borde gå med cdi strypning. Snackade med en mekaniker och han sa at jag inte heller hade en V-ring.
Användarens profilbild
LinuSuniL
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 638
Blev medlem: 18 augusti 2008, 00:48
Ort: Fränsta byn alla avgudar
Kontakt:

Inlägg av LinuSuniL »

Ventilerna ska man inte pilla på om man inte kan men det kan nog varenda verkstad. Anars äre bara att uppna upp ventilkåpan och vrida på ventilerna får rätt spel
Full speed spara tid!!:D
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Dredde skrev:Hur ställer jag in ventilerna då? :?

Jag är inte säker på att jag har cdi strypning. Gjorde förrut 60 på rakan och maxat 78 i nerför (enligt mätaren). Vilket inte borde gå med cdi strypning. Snackade med en mekaniker och han sa at jag inte heller hade en V-ring.

då har någon redan klippt din cdi öggla.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
HjälmeN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 5 februari 2009, 18:26

Inlägg av HjälmeN »

kallepalle skrev:
Dredde skrev:Hur ställer jag in ventilerna då? :?

Jag är inte säker på att jag har cdi strypning. Gjorde förrut 60 på rakan och maxat 78 i nerför (enligt mätaren). Vilket inte borde gå med cdi strypning. Snackade med en mekaniker och han sa at jag inte heller hade en V-ring.

då har någon redan klippt din cdi öggla.
Alla har faktist inte ögglan ! , jag hade inte och inte många av mina polare heller.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

men om den går så fort så är nån strypning borta. och tms har ögglan. iaf alla tms jag har kollat på å det är mer än 5 st
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög
Inlägg: 156
Blev medlem: 5 april 2008, 10:08

Inlägg av Dredde »

Nu är frågan om detta problem kan gå på någon sorts garanti. Jag har en "TMS verkstad" som ligger strax över en timme bort.
Sen finns det en "garage verkstad" bara ett par minuter bort.
lennart wiklund
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 17 juli 2008, 17:19
Ort: Järpen

Inlägg av lennart wiklund »

Är det en 08:a så har du ju garanti.Två år enligt konsumentköplagen.
Dessa quingi moppar,eller Tms som dom heter nu är riktiga problemburkar.Har den rullat långt?

Själv hade jag en 05:a.Fick dock ganska bra fart i denna.på 05:orna satt en variatorring som man skruvade bort,INTE en liten sk v-rin som satt på axeln,utan en stor "tallrik" Benäms som anslagsbricka på kinesforumet. sitter inne i variatorn,Blå kabel till cdibox samt att jag bytte vikter till 4.5 gram Sedan gick min ganska bra,toppade väl ca 70km enligt bilens hastighetsmätare.Dock så tankade min dotter diesel i denna "kinapuff" utan att jag visste om detta :twisted:
Så jag sålde skiten till slut,har nu en keeway ry8 som jag stoppat på lite godaker på....går betydligt snabbare.
http://www.webcar2000.com/countries/swe ... oped.phtml

Gå in på detta forum så kan du läsa allt om dessa kinamoppar.TSM hette quingi förut,SAMMA GREJJOR
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Jag hade för ett par år sedan en china, det var en Botian GT1 och den gick som fan, ja i topp, 60 original. Det finns inte alltid en ögla på CDI-boxen utan i bland är det en av trådarna du ska kapa, på min chinapuff var den rosa. Sedan mätte den 70-km på rakorna.

Det finns även en strypning söm gör att man inte kan gasa fullt ut. Om man plockar av locket till trottelhuset brukar det finnas en liten mässinskruv som hindrar trottlen att nå fullt upp, väck med den.
Låst