Sym, går bra någon minut o sen tvär dör

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
x255z3D
Svårstartad skrothög

Sym, går bra någon minut o sen tvär dör

Inlägg av x255z3D »

tjenare

Håller på och försöker få ordning på syrmins gamla sym som stått i 4 år.
Den är lätt att få igång och går rent, men när man kört någon minut och sen stannar så dör den bara.
Ibland dör den inte helt utan dör istället så fort man gasar lite, ev så kan den till och med ligga på helt vanliga varv ända tills man rör gasen.

Sen om man väntar en minut innan man startar den igen så går den rent igen.

Jag har aldrig hållt på med vespor så jag har ingen jävla aning om vad felet är. Kan det har något med variatorn att göra, som att vikterna lägger sig fel eller något?

Eller kan det ha något med kylning att göra ?
Den är fläktkyld (luftkyld) och blir varm som in ihelvete, men jag vet inte om det ska vara så eftersom jag aldrig hållt på med en luftkyld moppe heller. Fläkten går som den ska.

Nån som vet vad det kan bero på ? :D
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

om den dör när du gasar så är det nog fel munstycke!
Årets Styrelsemedlem 2013
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

skruva upp luftburken, lägg själva luftfiltret i bensin.. låt det ligga i några minuter, krama ur det och låt det torka. Sedan lägg tillbaka det i luftburken.

Eller så kan du testa såhär, när du kör .. och den dör. så tar du bort luftfiltret helt och testa kör utan den en liten stund, funkar det då så är luftfiltret tätt.
x255z3D
Svårstartad skrothög

Inlägg av x255z3D »

vet inte om nån av er läste ordentligt, den går rent nån minut innan den dör, dvs de är varken fel munstycke eller täppt luftfilter ;)

Men jag har kommit fram till att det är bensinen som inte har ordentligt flöde ner i förgaseren (eller om det kanske är flottören som dummar sig), så närförgaseren är fylld med bensin går den bra men sen när det tar slut klarar den bara att ligga på tomgång.
Sen när den fylls igen kan man köra en bit till.

Men iallafall, jag antar att jag måste göra rent bensin slangar och det. Hur gör man det när den är vakum-styrd? är det bara rycka loss slangarna och vara glad ?
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

x255z3D skrev:vet inte om nån av er läste ordentligt, den går rent nån minut innan den dör, dvs de är varken fel munstycke eller täppt luftfilter ;)

Men jag har kommit fram till att det är bensinen som inte har ordentligt flöde ner i förgaseren (eller om det kanske är flottören som dummar sig), så närförgaseren är fylld med bensin går den bra men sen när det tar slut klarar den bara att ligga på tomgång.

Men iallafall, jag antar att jag måste göra rent bensin slangar och det. Hur gör man det när den är vakum-styrd? är det bara rycka loss slangarna och vara glad ?
känns som att det är automat choken som keffar är exakt likadant på bästa vänens pappas sym. om du skruvar bort chocken och sliter bort stiftet(bara å dra) och skruvar ihop igen så kommer den troligtvis att gå bra.

om detta inte funkar äre bara du skruva upp igen och trycker tillbaks nålen. tar typ 20 sekunder
Buskaas
Elmoped

Inlägg av Buskaas »

de är ju vakuum bensin kranja..men när moppen inte äe i gång så rinner de ju ingen soppa så de är bara att ta loss slangarna och göra rent inte svårt btw
MVH Buskaas^^
x255z3D
Svårstartad skrothög

Inlägg av x255z3D »

fax110 skrev:
x255z3D skrev:vet inte om nån av er läste ordentligt, den går rent nån minut innan den dör, dvs de är varken fel munstycke eller täppt luftfilter ;)

känns som att det är automat choken som keffar är exakt likadant på bästa vänens pappas sym. om du skruvar bort chocken och sliter bort stiftet(bara å dra) och skruvar ihop igen så kommer den troligtvis att gå bra.

om detta inte funkar äre bara du skruva upp igen och trycker tillbaks nålen. tar typ 20 sekunder
tack som fan...du bespara nog fan timmar åt mig nu, ja va helt säker på att de va slangarna som va igentäppta :D

tråden kan låsas :)
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

x255z3D skrev:
fax110 skrev:

tack som fan...du bespara nog fan timmar åt mig nu, ja va helt säker på att de va slangarna som va igentäppta :D

tråden kan låsas :)
okej var det de som var felet :) ? glad att jag kunde hjälpa till i alla fall :)
Låst