Konstig moped

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Konstig moped

Inlägg av experior »

hej asså är det nån som kan hjälpa mig?? frågat felra gånger.
det är så här att min moped är konstig.man måste chåka jätte mycket för att den ska gå i gång och själv klart blir den sur då och sprutar rök ur avgas röret i kanske 100 meter så går den bara 30-40...
sen går den bra så länge man inte trycker max gas för då händer samma sak i gen (kallas det bluddrar?) för då får den för mycket bensin och då går den 40 igen.... det här problemet började helt plötslit när jag körde. sen dess har det blivit värre och värre. har skruvat på luft skruven ioch bytt ner mig i mun stycke så jag bara har 2 storlekar större och jag har effetk rör. inte ens då funkar den bra. har ren gjort filtret också ,kollat tjuv luft membranet och så vidare.
den har alstå helt plötslit börjat få för mycket benin eler nåt?
så SNÄLLA NÅN HJÄLP MIG JAG ÄR VERKLIGEN DESPERAT!!!
tacl på för hand! :D
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Den går bättre när du chokar, right ? Isf, större munstycke direkt. :wink:

Som jag förstod det så har du bara byt till 2 strl större och du kör med effektrör ? Då får den för lite bensin.
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

DerbiSM skrev:Den går bättre när du chokar, right ? Isf, större munstycke direkt. :wink:

Som jag förstod det så har du bara byt till 2 strl större och du kör med effektrör ? Då får den för lite bensin.
okej det är det här jag menar,ingen fattar.
den får för myyycket förgasaren är full med bensin och när jag trycker max så sprutar det rök ur röret ( för mycket besin) absolut inte för lite har slösar upp en halv tank på att bara starta den och köra på gatan typ 10 gånger...
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Spela in en film, lättare o höra ifall den blöddrar eller bööar så. Eftersom du var osäker
Bild
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

Rabxorzz skrev:Spela in en film, lättare o höra ifall den blöddrar eller bööar så. Eftersom du var osäker
den får för mycket det sprutar rökj ur röret och den låter brrrrrrrrrrrrr ,4 taktar typ..
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

byt ner i munstycke då. svårare än så är det inte
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

kallepalle skrev:byt ner i munstycke då. svårare än så är det inte
Jaha så mun stycket har blivit större av sej självt? har ju funkat länge sen blev den helt konsti :S och jag har bytt ner ,har ju bara två stor lekar större och har effekt rör osv.. endå likadan
det är icke felet.. flottören kanse hänger sig?? hur et man det för när jag tar loss den där koppen ramlar den ofast lös eller nå,den är rörlig i alla fall..
Användarens profilbild
millegustafsson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 178
Blev medlem: 11 januari 2008, 19:01
Ort: Hemma hos Meanzick :)

Inlägg av millegustafsson_ »

Kolla förgasaren om det är skit i den
Annars ge den mer luft - genom att skruva på förgasaren eller plugga ur luftburken !!
http://www.simpleclothing.se - Snow,skate och Streetwear

Gå gärna med på Facebook -
http://sv-se.facebook.com/pages/SimpleC ... 412?ref=ts
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

millegustafsson_ skrev:Kolla förgasaren om det är skit i den
Annars ge den mer luft - genom att skruva på förgasaren eller plugga ur luftburken !!
har kollat det har rengjort filret med samt skruvat luft skruven . allt utan resultat :(
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Det låter som ett typiskt flottörproblem. Vad jag misstänker är att din flottör har hakat sig så att nålventilen inte riktigt tätar som den ska.
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

runners skrev:Det låter som ett typiskt flottörproblem. Vad jag misstänker är att din flottör har hakat sig så att nålventilen inte riktigt tätar som den ska.
tänkt på det med vad ska jag glöra för att fixa det*?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Den största boven i att flottören hakar sig är att de har kommit smuts i flottörhuset, det är möjligt att det hamnat smuts just vid nålventilen så att denna inte sluter hålet vid munstycket.
Tag av flottörlocket och kolla så att flottörens leder fungerar som de ska och samt att nålventilen tätar. Kontrollera att flottören är tät och inte tar in bensin. Flottör och nålventil är mycket känsligt att pilla på så tänk på att inte vara hårdhänt när du gör det. :wink:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Om den RYKER så är de ju inte för lite bensin iaf ;)

Om flottören visar sig vara okej så kan de va wiren till oljepumpen som hakat sig...

Om den är slapp så kan den glida ur sitt säta och hamna i ett läge som är mer spänt, alltså blir de extra olja vilket inte är så jäkla bra i för stora mängder...

Bäst är att du kikar tändstiftet först för att bekräfta detta... Dra fullgas så den hackar och lever rövare för fullt och stäng av motorn fort som fan direkt efter att du gasat... Kolla sedan färgen på tändstiftet, är de svart så kan min teori stämma ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

bensinskalle skrev:Om den RYKER så är de ju inte för lite bensin iaf ;)

Om flottören visar sig vara okej så kan de va wiren till oljepumpen som hakat sig...

Om den är slapp så kan den glida ur sitt säta och hamna i ett läge som är mer spänt, alltså blir de extra olja vilket inte är så jäkla bra i för stora mängder...

Bäst är att du kikar tändstiftet först för att bekräfta detta... Dra fullgas så den hackar och lever rövare för fullt och stäng av motorn fort som fan direkt efter att du gasat... Kolla sedan färgen på tändstiftet, är de svart så kan min teori stämma ;)
hur kollar jag det emd olje pumpen? har en aerox så ni vet. vars brukar den sitta? är den kopplad till för gasaren nått? och hur kan den blivit spänd? och i fall stiftet är svart så får den för mycket bensin och det vet jag redan att den gör ju ;)
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

runners skrev:Den största boven i att flottören hakar sig är att de har kommit smuts i flottörhuset, det är möjligt att det hamnat smuts just vid nålventilen så att denna inte sluter hålet vid munstycket.
Tag av flottörlocket och kolla så att flottörens leder fungerar som de ska och samt att nålventilen tätar. Kontrollera att flottören är tät och inte tar in bensin. Flottör och nålventil är mycket känsligt att pilla på så tänk på att inte vara hårdhänt när du gör det. :wink:
okej hur kan jag kolla att nål ventilen tätar då?? :)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Det kan vara svårt att göra på annat sätt än du trycker upp flottören och ser att nålventilen helt täcker mynningen när flottören är helt upptryckt. Men ofta är det smuts där som fastnat och blockerar nålventilen att täta.
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

runners skrev:Det kan vara svårt att göra på annat sätt än du trycker upp flottören och ser att nålventilen helt täcker mynningen när flottören är helt upptryckt. Men ofta är det smuts där som fastnat och blockerar nålventilen att täta.
ska nål ventilen sitta i mun styckes hålet eller? och är det den där pinnen med röd topp??
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Nålventilen brukar vara en liten skruvliknande sak som med spetsig (konad) topp som förs upp när flottören lyfter. Nålventilens uppgift är ett strypa bränsletillförslen så att inte förgasaren flödar över. Nålventilen kan se olika ut på olika förgasare. Men det är bara att hämta skruvmejslen och kolla, du kommer att se den.

Hade ett liknande problem med förgasaren som satt på min moppe, det var en original. Men jag orkade inte pilla så jag köpte en större. Då blev det helt annat liv i moppen än någonsin tidigare.
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

nå mer tips det hjälpt inte:( behöver verkligen hjälp!! :(
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

prova med att ändra knastert på bränslenålen som går genom trotteln. Ställ den en nivå högre så att förgasaren får mindre bränsle och kolla hur den går då.
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

runners skrev:prova med att ändra knastert på bränslenålen som går genom trotteln. Ställ den en nivå högre så att förgasaren får mindre bränsle och kolla hur den går då.
redan provat utan resultat.
Notn4
Svårstartad skrothög
Inlägg: 334
Blev medlem: 12 september 2008, 19:01
Ort: Nykarleby (Finland)

Inlägg av Notn4 »

jag gissar på bensinskalles teori :D dra slangen från oljepumpen tillbaks till 2t tanken och sen blanda själv, för det funkade för min polare när hans pump hade hakat sig för att fjädern som ska returnera wiren hade hoppat av på något sätt, så att pumppen var helt öppen hela tiden, och det rökte som fan och gick inte mer än 45kmh i värsta fall =/
Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

vettefan var pumpen sitter på aerox, men du får följa gasvajern från delningen tills du kommer till pumpen ;)

Kolla vart vajern går in och om den sitter i sitt spår osv osv....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

i fall mopeden får för mycke bensin för att de e fel luft o bensin blandning ska den då ha mer eller mindre luft??
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

experior skrev:i fall mopeden får för mycke bensin för att de e fel luft o bensin blandning ska den då ha mer eller mindre luft??
ingen som kan svara på detta här??
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Om en motor får för mycket bränsle så får den för lite luft. Prova att öka luftförhållandena,lämpligen genom att ta bort allt vad filter och luftburk hetter och kör utan. Då får den maximalt med luft. Prova sedan ställa luftblandningsskruven, går den bättre då så är du på väg åt rätt håll i alla fall. :wink:
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

runners skrev:Om en motor får för mycket bränsle så får den för lite luft. Prova att öka luftförhållandena,lämpligen genom att ta bort allt vad filter och luftburk hetter och kör utan. Då får den maximalt med luft. Prova sedan ställa luftblandningsskruven, går den bättre då så är du på väg åt rätt håll i alla fall. :wink:
okej tack :D
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

och det där bensinskalle sa om olje vajern hur fixar man det? hur får jag den mindre ut sträckt??
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Inlägg av henric92 »

experior skrev:
experior skrev:i fall mopeden får för mycke bensin för att de e fel luft o bensin blandning ska den då ha mer eller mindre luft??
ingen som kan svara på detta här??
det får du ju pröva, men om du inte har pluggat ur burken eller ngt sånt så tror jag du ska skruva ut luftskruven mer
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

alltså nu får jag damp!!!!!! skiten funkar juf an aldrig inge jag provat fungerar ju!! vad fan ska jag göra? orka lämna in den kostar 700 per på börjat timme!!!! trycker man full gas låter det
brrrrrr och den går typ 30 !! allt såför mycke bensin men har fan kollat allt får damp! SNÄLLA SNÄLLA INGEN SOM VET?DEN SOM KOMMER PÅ LÖSNINGEN SKICKAR JAG 100 KRONOR!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Nej ge inte upp nu!

När den inte gick bättre när du tog av luftburken så kommer steg två. Du måste byta ner i munstycke, börja med fem storlekar mindre, forstsätt sedan med ytterligare fem storlekar mindre och bara fortsätt. Någonstanns då måste blandningsförhållandena bli rätt, annars får du kalla på ett medium för då har det gått spöke i din moppe :lol:. Men luftburken ska forfarande då vara av förståss när du provar. Det kan vara lite pillande att byta munstycken, men det kan vara värt det.
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

runners skrev:Nej ge inte upp nu!

När den inte gick bättre när du tog av luftburken så kommer steg två. Du måste byta ner i munstycke, börja med fem storlekar mindre, forstsätt sedan med ytterligare fem storlekar mindre och bara fortsätt. Någonstanns då måste blandningsförhållandena bli rätt, annars får du kalla på ett medium för då har det gått spöke i din moppe :lol:. Men luftburken ska forfarande då vara av förståss när du provar. Det kan vara lite pillande att byta munstycken, men det kan vara värt det.
utan burken dör den och har 7 stor lekar större nu och har gått ner till bara två stor lekar men endå samma problem . har skruvat ut luft skruben mycket nu men endå samma problem. kollade på den där nålen i flottören men den såg fin ut men det g´år ju inte att se i fall den glappar
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Nålventilen kan vara en extremt känslig sak som hänger samman med flottörens funktion. Vad jag från första början misstänker så är problemet med din moppe att den inte stoppar bränsleflödet, då får din motor i överdrift av bensin.
experior
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2009, 10:57

Inlägg av experior »

runners skrev:Nålventilen kan vara en extremt känslig sak som hänger samman med flottörens funktion. Vad jag från första början misstänker så är problemet med din moppe att den inte stoppar bränsleflödet, då får din motor i överdrift av bensin.
jaa kanske de men de går ju inte att kolla bara så där då måste man köpa en ny ju... :(
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Jag hade en förgasare på min PGO som jag just fick problem med nålventilen. Jag var alldeles förhårdhänt när jag skulle pilla dit ett annat huvudmunstycke och jag böjde till lederna på flottören, det blev kris. Moppen startade och gick som fan ( bättre än vanligt) men snart stannade den bara. liksom bara klökte sig när jag gasade. När jag sedan plockade av luftburken var filtert dränkt av bensin som sprutat ur förgasarinsuget.
Jag pillade och pillade och det enda jag kom fram till var att köpa ny flottör och nålventil, hela kittet. Men jag beställde en annan förgasare här på Two stroke rider, en större 17,5 mm...sen blev det Magic. Den startade medesamma och blev mycket rapparare i accet och topfart, särskilt efter jag bytat H-munstycket.
Låst