hej jag har en Derbi Senda sm 02 med TK rör, har 12 eller /13 fram och 53 bak. men axxet kmr ganska sent med 13 fram, men när jag har 12 fram får den lägre toppfart.
kan man byta bakdrev så den får både bättre toppfart och hyfsat axx?
vad ska jag ha för drevning på min yamaha dt 50r -98 med mk thrower, barikit 50cc racing, 17,5 förgasare, ostrypt insug. tänkte skaffa 13-48 låter detta bra elr?
rozzy79 skrev:vad ska jag ha för drevning på min yamaha dt 50r -98 med mk thrower, barikit 50cc racing, 17,5 förgasare, ostrypt insug. tänkte skaffa 13-48 låter detta bra elr?
rozzy79 skrev:vad ska jag ha för drevning på min yamaha dt 50r -98 med mk thrower, barikit 50cc racing, 17,5 förgasare, ostrypt insug. tänkte skaffa 13-48 låter detta bra elr?
rozzy79 skrev:men hur fort kommer den gå med 13-52 då?
Ska jag ha 428 eller 420 till min Rieju rrx?
och om jag väljer ett 13 kuggat framdrev och har kvar orginal bak, va gör den då i toppfart (i övrigt orginal) och dras axxet ner mkt?
genze skrev:Ska jag ha 428 eller 420 till min Rieju rrx?
och om jag väljer ett 13 kuggat framdrev och har kvar orginal bak, va gör den då i toppfart (i övrigt orginal) och dras axxet ner mkt?
hej
jag undrar hur mindre mopeder/crossar t.ex. suzuki pv, honda monkey, fiddy mm. kan ha så tung drevning? vad jag har sett har dom ett bakdrev under 40 och det minsta till Senda är ju 44. det borde ju inte vara så att de har starkare motorer.
derbimannen skrev:hej
jag undrar hur mindre mopeder/crossar t.ex. suzuki pv, honda monkey, fiddy mm. kan ha så tung drevning? vad jag har sett har dom ett bakdrev under 40 och det minsta till Senda är ju 44. det borde ju inte vara så att de har starkare motorer.
De har en annan stegning i växellådan som ger en annan utväxling än vad som är i t ex Derbi och riejus motorer. Sedan så är hjulen mindre också vilket gör att det går att köra med lite tyngre drevning. Ett stort hjul = högre toppfart.
derbimannen skrev:hej
De har en annan stegning i växellådan som ger en annan utväxling än vad som är i t ex Derbi och riejus motorer. Sedan så är hjulen mindre också vilket gör att det går att köra med lite tyngre drevning. Ett stort hjul = högre toppfart.
hej! Har en helt original (än så länge) Derbi Senda xtreme 07a och jag ska börja fixa den snart!
Ska förmodligen köpa ett turbo kit high quality rör, STR8 luftfilter sen nya drev ochså!
Jag har hört att 13/52 är en bra drevning? Är det så?
Annars vad rekomenderar ni ? vill helst ha både axx och topp.
Mvh douglas
dMS skrev:hej! Har en helt original (än så länge) Derbi Senda xtreme 07a och jag ska börja fixa den snart!
Ska förmodligen köpa ett turbo kit high quality rör, STR8 luftfilter sen nya drev ochså!
Jag har hört att 13/52 är en bra drevning? Är det så?
Annars vad rekomenderar ni ? vill helst ha både axx och topp.
Mvh douglas
13/52 är riktigt bra på Rieju iaf så det ska väl va bra på Derbi med En bra topp och samtidigt bra axx
Hej, om man byter drev från 11/53 till 13/53 kommer det göra en stor skillnad på topphastigheten ?
Harbåde 13 å 14 framdrev hemma vad ska jag använda ?
Rassen skrev:Hej, om man byter drev från 11/53 till 13/53 kommer det göra en stor skillnad på topphastigheten ?
Harbåde 13 å 14 framdrev hemma vad ska jag använda ?
beror på din setup
kör du orginal blir de grymt seg med 14 t framdrev men spinner på bra när du väl kommer upp i varv^^
70sport airsal
17,5 förgasare
gianelli rör
sportluft
14/53
den toppar nu ca104 uppmätt me gps, tänkte slänga på ett 48bakdrev hur fort kmr den gå då ungefär och kmr den bli mycke seg i acc osådär ?
tacksam för svar
mvh mfransson