Derbi -tråden

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Mura skrev:
Granet skrev:Jag undrar om jag har för litet munstycke på min Derbi.Jag Har Gannielli 2t rör och drevning 13-53 och munstycket är 75 eller 78 jag tycker att den går rent och så och orkar varva ut på alla växlarna (men då måste de ju luta lite) och jag pröva 82 men då orka den inte ens komma upp i varv.
/Granet
dreva ner lite tror jag
12/53 och ostrypt cdi så ska den varva ut 6:an ;)

Runt 75-80 ska va lagom om du kör me luftburken, men de kan vara en anledning till att den inte orkar varva ur riktigt... Stryp av luftburken eller köp öppet filter så kommer den nog orka mer om de inte hälper me drev ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

min kompis ska köpa 70cc till sin Derbi Senda 05a han vill ha mycket effekt men endå en bra cylinder nån ni kan ge tips på?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Mura skrev:min kompis ska köpa 70cc till sin Derbi Senda 05a han vill ha mycket effekt men endå en bra cylinder nån ni kan ge tips på?
airsal eller motsvarade barikit ;)
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
kakuZZaa
Farsans gamla zündapp

Inlägg av kakuZZaa »

Hur fort tror ni att denna Derbi extreme 06 går?

Underliggande Black Edition rör utan blindtarm och ERG
Luftfilter STR8 Helix
Metrakit ostrypt CDI
12/65

Och hur fort med 14/65?
Spana in mitt Derbi Senda Extreme 06 Projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11540
Granet
Elmoped

Inlägg av Granet »

bensinskalle skrev:
Mura skrev:
Granet skrev:Jag undrar om jag har för litet munstycke på min Derbi.Jag Har Gannielli 2t rör och drevning 13-53 och munstycket är 75 eller 78 jag tycker att den går rent och så och orkar varva ut på alla växlarna (men då måste de ju luta lite) och jag pröva 82 men då orka den inte ens komma upp i varv.
/Granet
dreva ner lite tror jag
12/53 och ostrypt cdi så ska den varva ut 6:an ;)

Runt 75-80 ska va lagom om du kör me luftburken, men de kan vara en anledning till att den inte orkar varva ur riktigt... Stryp av luftburken eller köp öppet filter så kommer den nog orka mer om de inte hälper me drev ;)
Jag har prövat 12 drev och ostrypt cdi har jag redan tror jag.för jag kan varva över 10.000. Och 12 drevet orka den men det blev så satans jobbigt va tvungen att växla hela tiden och kändes som jag tappa massa topp hastighet. Så jag ska satsa på sportluftfilter?
Granet
Elmoped

Inlägg av Granet »

Jag kom på en sak till som jag undra. JAg vill bara blanda i tanken på moppen och då har jag sett att man ska ta bort vajern så den inte pumpen skär när man gör det måste man fylla igen nått hål eller nått sånt så det inte läcker ut olja./Granet
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Granet skrev:Jag kom på en sak till som jag undra. JAg vill bara blanda i tanken på moppen och då har jag sett att man ska ta bort vajern så den inte pumpen skär när man gör det måste man fylla igen nått hål eller nått sånt så det inte läcker ut olja./Granet
du måste demontera oljepumpen, alternativt koppla tillbaka utgången från pumpen till oljetanken för att oljan ska cirkulera...

Får inte pumpen olja så skär den =S
Granet skrev:Jag har prövat 12 drev och ostrypt cdi har jag redan tror jag.för jag kan varva över 10.000. Och 12 drevet orka den men det blev så satans jobbigt va tvungen att växla hela tiden och kändes som jag tappa massa topp hastighet. Så jag ska satsa på sportluftfilter?
Japp testa att rensa luftvägen ;)
kakuZZaa skrev:Hur fort tror ni att denna extreme 06 går?

Underliggande Black Edition rör utan blindtarm och ERG
Luftfilter STR8 Helix
Metrakit ostrypt CDI
12/65

Och hur fort med 14/65?
svårt o säga... Grejen är den att den kommer nog inte gå så mycke fortare än tidigare, kanske 5 km/h tack vare blindröret ;)

Huvudstrypningen sitter fortfarande kvar i röret och med den på så blir de inga större vinster när man plockar andra strypningar...
Live slow - Die whenever
Granet
Elmoped

Inlägg av Granet »

bensinskalle skrev:
Granet skrev:Jag kom på en sak till som jag undra. JAg vill bara blanda i tanken på moppen och då har jag sett att man ska ta bort vajern så den inte pumpen skär när man gör det måste man fylla igen nått hål eller nått sånt så det inte läcker ut olja./Granet
du måste demontera oljepumpen, alternativt koppla tillbaka utgången från pumpen till oljetanken för att oljan ska cirkulera...

Granet skrev:Jag har prövat 12 drev och ostrypt cdi har jag redan tror jag.för jag kan varva över 10.000. Och 12 drevet orka den men det blev så satans jobbigt va tvungen att växla hela tiden och kändes som jag tappa massa topp hastighet. Så jag ska satsa på sportluftfilter?

Men om jag tar bort hela pumpen då? måste jag täppa till massa hål då?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Granet skrev:
bensinskalle skrev:

japp, när pumpen är borta blir de kvar ett hål in i växellådan, och de måste du täcka igen med en TÄT plåt ;)
Live slow - Die whenever
Granet
Elmoped

Inlägg av Granet »

bensinskalle skrev:
Granet skrev:
bensinskalle skrev: du måste demontera oljepumpen, alternativt koppla tillbaka utgången från pumpen till oljetanken för att oljan ska cirkulera...

japp, när pumpen är borta blir de kvar ett hål in i växellådan, och de måste du täcka igen med en TÄT plåt ;)
Okej Okej..Men om man tar bort allt i från pumpen och bara låter den sitta kvar så det inte kommer in nån olja i den eller nått den bara sitter där? Funkar det eller kommer den att skära ändå?
/Granet
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp

Inlägg av erik_94 »

jag har köpt ett malossi vl6 membran och ett barikit insug, men till membranet så fick man med som en liten tratt som man kan sätta i, men då så blir det som en kant inne i insuget lr vad man ska säga.
undrar om man köra utan den lr blir det bättre med den även fast det blir en kant?
hoppas ni förstod :lol:
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

Hej min kompis ska polera sin sving tips hur vi ska göra? :)
black_kissi
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av black_kissi »

Mura skrev:Hej min kompis ska polera sin sving tips hur vi ska göra? :)
Get To Work med slipandet bara, om ni inte försttåss har en sandblest så skulle det ju gå väldigt smidigt:P
black_kissi
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av black_kissi »

erik_94 skrev:jag har köpt ett malossi vl6 membran och ett barikit insug, men till membranet så fick man med som en liten tratt som man kan sätta i, men då så blir det som en kant inne i insuget lr vad man ska säga.
undrar om man köra utan den lr blir det bättre med den även fast det blir en kant?
hoppas ni förstod :lol:
ja, det kan man.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Mura skrev:Hej min kompis ska polera sin sving tips hur vi ska göra? :)
Vad är det för sving, aluminium eller den svingen som sitter på Senda/extreme ? Är den i aluminium är det bara att sätta igång och slipa men är det den som sitter på dem gamlare Derbi så måste man klarlacka för att den inte ska rosta och tyvärr så blir det ganska matt med klarlack.
1234
Elmoped

el?

Inlägg av 1234 »

tja jag har leonelli elsystem på min Derbi Senda 02 om jag vill byta det går det bra att bara köpa tendplatta och cdi till ducati? kommer lysen och allt fungera då?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

varför ska du byta det? det är ostrypt om du har leonelli.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

kallepalle skrev:varför ska du byta det? det är ostrypt om du har leonelli.
alla leonelli är inte ostrypta, de ä blandat åt alla möjliga håll ...

I teorin borde de gå att sätta dit ducatisystem, men du får ju själv koppla ihop de med kabelstammen osv och de blir lite jobb ;)
Live slow - Die whenever
Granet
Elmoped

Inlägg av Granet »

Jag kan inte hitta ett vattentåligt luftfilter till en Derbi eller jag kan inte ens hitta något vattentåligt luftfilter..skulle uppskatta om ni kunde ge några sidor.
/Granet
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Granet skrev:Jag kan inte hitta ett vattentåligt luftfilter till en Derbi eller jag kan inte ens hitta något vattentåligt luftfilter..skulle uppskatta om ni kunde ge några sidor.
/Granet
bara kolla ts, de finns t.ex. täckt malossifilter ;)

Men även helt öppna filter tål vatten ganska bra, om man liksom inte häller vatten rakt på de typ ^^
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Granet skrev:Jag kan inte hitta ett vattentåligt luftfilter till en Derbi eller jag kan inte ens hitta något vattentåligt luftfilter..skulle uppskatta om ni kunde ge några sidor.
/Granet
Olja in filtret så tål det regn ganska så bra ändå :) Många som skiter i det och därför suger de i sig mycket skit och vatten.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

chifen skrev:
/Granet
Olja in filtret så tål det regn ganska så bra ändå :) Många som skiter i det och därför suger de i sig mycket skit och vatten.
jepp ;)

Bra placering + filterolja i måttlig mängd så kommer ett vanligt öppet filter att klara mycke väta de me ;)

Men somsagt de finns täckta malossifilter i ts shoppen
Live slow - Die whenever
derbimannen
Elmoped

Inlägg av derbimannen »

tjena!
min Derbi xtreme ryker ski*mycket! jag var ute och hade kört ganska länge inne i stan och skulle börja köra hemåt. Då började den ryka väldigt mycket. det var vit rök och det luktade bränt. jag tänkte att jag skulle köra hem den och den startade på 3e kicken men rykte lika mycket som tidigare, men det gick att köra så jag körde ca 100m men sedan ledde jag hem moppen. den är ny, medkörd 1200km men jag har inte haft den på service ännu. jag blandar inte olja i tanken. är väldigt tacksam för svar på varför den ryker såå här.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

derbimannen skrev:tjena!
min Derbi xtreme ryker ski*mycket! jag var ute och hade kört ganska länge inne i stan och skulle börja köra hemåt. Då började den ryka väldigt mycket. det var vit rök och det luktade bränt. jag tänkte att jag skulle köra hem den och den startade på 3e kicken men rykte lika mycket som tidigare, men det gick att köra så jag körde ca 100m men sedan ledde jag hem moppen. den är ny, medkörd 1200km men jag har inte haft den på service ännu. jag blandar inte olja i tanken. är väldigt tacksam för svar på varför den ryker såå här.
om moppen är ny så så är de ju bara att lämna in, de gå ju på garantin då ;)
Live slow - Die whenever
Juggen
Elmoped

Inlägg av Juggen »

Tjena, nu är det så att mitt framlyse har slutat fungera i när jag kör med ström, men när jag sätter på hellyse så funkar den, vad kan det vara för fel?

Fråga om ni inte förstår något
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Juggen skrev:Tjena, nu är det så att mitt framlyse har slutat fungera i när jag kör med ström, men när jag sätter på hellyse så funkar den, vad kan det vara för fel?

vettefan va du menar me ström ^^

Funkar inte lyset normalt, men funkar när du har helluset på, så är de förmodligen glödlampan som är paj bara

Lampan har två trådar, den ena för hel- och den andra för halvljus och går en av dom sönder så sluter ena att funka ;)
Live slow - Die whenever
Juggen
Elmoped

Inlägg av Juggen »

bensinskalle skrev:
Juggen skrev:Tjena, nu är det så att mitt framlyse har slutat fungera i när jag kör med ström, men när jag sätter på hellyse så funkar den, vad kan det vara för fel?

vettefan va du menar me ström ^^

Funkar inte lyset normalt, men funkar när du har helluset på, så är de förmodligen glödlampan som är paj bara

Lampan har två trådar, den ena för hel- och den andra för halvljus och går en av dom sönder så sluter ena att funka ;)
Vet ej om det är såhär på andra derbis, men min har två lägen i nyckelhålet. Ett läge(första) då motorn funkar, men inte övrig elektricitet. Sen finns det ett till läge(andra) då motorn + elektriciteten funkar. Jag brukar oftast köra med det första läget då lampa på dagen inte gillas, då funkar varvmätarn inte häller, men när jag vrider den till andra läget(det med elektricitet) från första så ska varvmätarn funka, men dock gör det ej! Men när jag sätter på hellystet så funkar varvmätarn. Hoppas ni förstår, annars gör jag en film hahah.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Tror inte de ä original tändlåset då...

Ja har aldrig hört om en Senda sm har dom lägena :P

Har du varit så sen du köpte moppen?

Isåfall är de nog nåt som är felkopplat helt enkelt ;)
Live slow - Die whenever
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

kan moppen bli mera svårstartad om man har för mycket olja i. för min Derbi startar inte på kick bara om nån hjälper till å rullla igång den?.
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

jo en del sendor har dom lägena smt också ett läge där electrciteten är av.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

robin93 skrev:jo en del sendor har dom lägena smt också ett läge där electrciteten är av.
Ok, men då är de ju ett elfel kan vi konstatera :P

Nåt som är felkopplat, eller så är de något som glappar etc.. Går inte att säga sådär, du får gå ut o mäta, skruva isär...
Live slow - Die whenever
Juggen
Elmoped

Inlägg av Juggen »

Nej, det blev så här om dagen.

Ska jag fixa en film lite senare så du förstår helt?
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Det är faktiskt inte elfel :P Min polare har de på sin RRX o de ska vara så :P antingen all ellektricitet av eller på. :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Robiin937 skrev:Det är faktiskt inte elfel :P Min polare har de på sin RRX o de ska vara så :P antingen all ellektricitet av eller på. :D
Men de ä inte de som ä felet ;)

Elen funkar bara när helljuset är påslaget om ja fattat rätt ;)

Men somsagt de ä bara att du ut o börja trassla me sladdarna...
Live slow - Die whenever
Juggen
Elmoped

Inlägg av Juggen »

Nu kommer haken, jag vet inget om elektroniken...
Skriv svar