Tja, skriv vilka strypningar/pluggar ni känner till på olika veteran mopeder så för jag en lista med alla här! Kan va bra att veta när man ska strypa av sin veteranare.
På gamla mopeder, alltså om vi pratar om moppar från 1970-1980-tal så var strypningarna på alla dessa fordon gemensamma. Mopderna som var importerade utomlands där de ofta fick gå fortare än sveriges lagstadgade 30-km/h ströps när de kom till Sverige. Man satte på mindre förgasare och cylindrar med inguten plugg i insuget för att strypa bensinflödet och att ta bort dessa pluggar hade det gjortas för att vara verkligen svårt att trimma. Man satte på andra avgasrör som var strypta för att hålla effekten nere. Man anpassade storleken på främre och bakre drev efter motorns försvagade effekt.
några andra strypningar kunde i för sig finnas med var sällsynta på dessa äldre mopeder.
Vill man trimma en veteranmoped är detta inte särskilt svårt så länge man håller sig till att använda färdigtrimmade delar till motorn. Det finns i marknaden gott om cylindrar med olika storlekar i kubik och andra i storlekar i insugen. Det finns också olika förgasare i olika storlekar, men den vanligaste fabrikatet på förgasare som satt på de flesta gamla mopeder som var original var märket: "Bing". Det finns planade toppar och färdigjackade kolvar att köpa allt för den som har pengar.
Något att tänka på när man trimmar en äldre moped är att ändra utväxlingen dvs. att man bytar till större drev fram och mindre vid bahjulet. I annat fall kan motorn bli övervarvig och därmed slits kopplingslamellerna snabbt ned för övrigt förkortas motorns liv också. Dessutom så är det skönare att köra fort på lägre varv och motorn drar även då mindre bränsle.
Ciao moppen är ett gammalt märke och kanske din moped är av samma stuk som de äldre men är din moped en 2006 så klacifieras den inte som veteran. Även om din Ciao ser ut som en äldre modell kan verkligheten vara annan innanför skalet. Den har sannerligen förnyad teknik och därmed inte särskilt gemensamt med äldre mopder. Men de gamla ciao hade plugg i cylindern som var ingjuten, men hur det ser ut på din är bara ett frågetecken. Men som sagt kommer du lättare att kunna få svar på dina frågor om din moped på scotterdelen.
runners skrev:Ciao moppen är ett gammalt märke och kanske din moped är av samma stuk som de äldre men är din moped en 2006 så klacifieras den inte som veteran. Även om din Ciao ser ut som en äldre modell kan verkligheten vara annan innanför skalet. Den har sannerligen förnyad teknik och därmed inte särskilt gemensamt med äldre mopder. Men de gamla ciao hade plugg i cylindern som var ingjuten, men hur det ser ut på din är bara ett frågetecken. Men som sagt kommer du lättare att kunna få svar på dina frågor om din moped på scotterdelen.