Här kommer det ett antal frågor om "hur gör jag för att min kina moppe ska gå fortare!
• Kan jag göra något åt förgasaren?
Huvudmunstycket i förgasaren bytes med fördel till storlek 90 i ställer för storlek 85 som är original . Länk till bra anvisning för munstycksbyte
http://billig-scooter.dk/about11.html
Trottelnålen är inte ställbar på Qingqi 2005. Går att höja genom att lägga en liten bricka under, men nålens läge har marginell effekt.
Blandningsskruven ska justeras för att få bra lågvarvsegenskaper. Den sitter på förgasarens vänstra sida i färdriktningen, en bit ner. Det är en spårskruv av mässing, lite svår att komma åt utan att ta bort hela sadeln, men det går om man använder ett bits.
Skruvar man utåt blir blandningen fetare och inåt förstås magrare. Original sitter den 1 ¾ varv utskruvad från botten. Justeringen går till som så att man låter scootern stå på tomgång. Motorn måste vara ordentligt genomvarm. Sedan skruvar man försiktigt på blandningsskruven tills man får så högt varv på motorn som möjligt. Alltså måste man skruva först utåt tills varvtalet sjunker och sedan inåt tills varvtalet sjunker igen. Mitt emellan är bästa inställningen. Gasa till då och då under justeringen så att varvtalet ”sätter” sig. Avsluta med att justera tomgången, en stjärnskruv på förgasaren högra sida, precis där gasvajern slutar.
Luftburken:
I inloppet till luftfiltret sitter ett plaströr som stryper lufttillförseln en del. Tar man bort det måste man byta munstycke till storlek mellan 100 - 110, jämför punkt 1. Se bild
http://www.4takt-forum.de/phpBB2/viewtopic.php?...
• Finns det någon strypning/mässingsskruv i trottellocket?
Nej, inte på Qingqi.
• Sitter det någon strypning i insugningsröret mellan förgasare och cylinder?
Nej, insugningsröret håller minst samma diameter som förgasaren
• Behöver jag sportluftfilter?
Nej. Sportluftfilter kanske ökar hastigheten med 5 km/h, om du har hittat en bra inställning på förgasaren.. Sportluftfilter gör det även lättare för polisen att se om den är trimmad eller inte. Sportluftfilter gör också att mopeden låter mer.
• Blir scootern piggare om jag tar bort avgasreningen?
Nej. Ett fungerande system stjäl ingen effekt, utan tillför bara luft till avgaserna för efterförbränning, men det gör ljuddämparen väldigt het. Ett ej fungerande system kan återföra avgaser in i luftburken har vi förstått från ”kollegorna” på Baotian-scootrar.
• Behöver jag en sportljuddämpare?
Originaldämparen är väldigt ”tät”, så någon liten effekt kan det ge att byta till en öppnare dämpare. Men det är knappast värt pengarna på en liten 4-taktare med blygsamt effektuttag. Om/när originaldämparen tar slut, fråga dig om det är värt mellanskillnaden i pris då istället.
• Jag har hört att CDI-boxen är strypt, stämmer det?
CDI-boxen (
http://www.binatech.se/hem/scooter/langfang_kokusan.jpg) finns i batterifacket och har en blå kabel formad som en ögla som sticker ut från ingjutningen. Klipper man den öglan så försvinner varvtalsspärren som inträder vid ca.50 km/h på hastighetsmätaren vid originalutväxling. Om man tar bort strypningarna på variatorn kommer motorn aldrig upp i så höga varvtal att varvtalsbegränsaren slår till, se senare punkter. Om man klipper kabeln kan man skarva på kabelsnuttarna och sätta en strömbrytare på något bra ställe , detta fungerar som en så kallad ”Black Box.” OBS! Detta fungerar alltså bara om man INTE har tagit bort anslagsbrickan, om anslagsbrickan är borta så varvar den så lite så att då går aldrig varvtalsspären i.
• Min scooter är slö vid acceleration. Vad göra?
Variatorväxellådan har alldeles för tunga vikter original, 8,5 gram. De bytes med fördel till så lite som 4 gram. Mopeden kommer upp i fart fortare och orkar i backar bättre. Toppfarten påverkas inte märkbart. Storleken på vikterna är 16x13mm och finns i alla mopedaffärer. Du behöver 6 stycken för ett kit. De som passar för Kymcoscootrar passar även Qingqi. Så här går det till: (Gå till
http://billig-scooter.dk/about88.html och klicka på Roller_tuning.pdf) Scootern på bilderna är ingen Qingqi men principen är densamma.
Här är även en liten beskrivning för er som inte gillar bilder..
Du börjar med att skruva bort den gråa kåpan, det är 8 millimeters skalle på skruvarna. Det enklaste sättet att få bort dom är ett spärrskaft med förlängare på och en 8mm hylsa.
Sedan om du tittar på moppen från sidan så är det den främre stora muttern du ska skruva bort.
Lättaste sättet är med en mutterdragare, finns en elektrisk på rusta för 500 spänn som funkar hur bra som helst. Muttern är av 17millimeters storlek. Om du inte har en eller inte vill köpa en mutterdragare går det bra med en 3*3 centimeters träbit som du låter löpa med kugghjulet tills det tar stopp. Sedan fortsätter du att dra lite försiktigt, sen känner du när muttern börjar ge med sig.
Nu är det bara att dra brickan, fläktkåpan och den yttre variatorbiten rakt ut. Om de går tungt så är det bara att rucka utav helvete så lossnar den. Det kan dock hjälpa att spruta på lite 5-56 eller dyl. och sedan när du fått bort allt lägga på lite fett på axeln så går det nog lättare nästa gång. OBS! se till att det inte kommer fett där remmen ska gå, bara på ”splinesen”. (Den biten längst ut som det är spår i ).
Nu tar du loss remmen, och sedan kan du ta ut den sista biten av variatorn. Sedan skruvar du loss de tre 7 millimeters skruvarna som håller fast ”anslagsbrickan” och sedan är det bara att ta av anslagsbrickan och dra den delen innanför rakt ut. Nu borde du se vikterna, små svarta runda ”cylindrar”. I med dom nya vikterna, och sedan skruvar du ihop sakerna i rakt omvänd ordning.
OBS! När du skruvar på muttern utanför variatorn igen, se till att den sitter ordentligt då, annars kan den lossna när du kör. Detta kan i bästa fall kosta dig 40 kr för en ny fläktkåpa, och lite svett för att få hem moppen eftersom att den inte går att köra då.
• Min scooter varvar fullt redan i 60km/h. Vad göra?
I främre variatorn finns en ”anslagsbricka”
http://ecobike.m8z.de/ecobikepics/varioanschlag... som begränsar utväxlingen till ungefär hälften på växellådan. Tar man bort denna bricka växlar lådan upp i princip så mycket som scootern orkar. Kan bli hastigheter på 80 km i timmen och mer i nerförsbackar. På rak väg går scootern bara något fortare än original (med avstrypt CDI) men med mycket lägre varv mot otrimmad originalutväxling.
• Kan jag göra något mer än byta vikter och ta bort anslagsbrickan?
I den bakre delen av variatorväxellådan sitter en stor fjäder (kontrafjäder eller torque spring) som fungerar som motkraft mot vikterna i den främre variatorn. Den kan behöva bytas mot en starkare fjäder om mopeden har svårt för att växla ner i uppförsbackarna. Därefter stämmer man av med variatorvikter som svarar upp mot den starkare fjädern. Så har man tagit de första stegen mot en väl avstämd variator. Det finns färdiga kit som är avstämda bl a Malossi Multivar med främre variator, vikter och förstärkt kontrafjäder.
• Hur ställer man ventilspelet?
Det är inte så lätt om man aldrig gjort det och det kräver lite verktyg, bl.a. bladmått. Ställer man ventilerna med för litet spel så kan man förlora kompression=förlorad effekt och man riskerar att bränna avgasventilen. Ställer man med för stort spel får man ett tickande ljud, och mer slitage på kamaxeln.
Ventilspelet ska vara 0,10mm för avgasventilen och 0,05mm för insugsventilen.
Fotgängaren hade ingen aning om vilket håll han skulle springa så jag körde över honom.