Turbo på dtr

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Tröllas
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 9 april 2008, 09:01
Ort: Säffle

Turbo på dtr

Inlägg av Tröllas »

Tjena :D

Jag tänkte köra ett litet projekt med min Dt50r -07.. Tänkte sätta på en liten turbo ^^ Så jag ville höra om lite råd osv med er, tillexempel vilken miniturbo, oljekylningen, lager osv.. Var snälla :)
thule_92
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 10 december 2007, 17:13

Inlägg av thule_92 »

Om du sätter på en turbo kommer du inte få ut någon effekt för en tvåtaktare ger inte ut lika mkt avgaser o speciellt inte en 50cc
Även om du lyckas få dit en turbo kommer inte moppen starta ens tror ja. :D
En Rieju drac nu igen ;)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

den kommer starta men du kommer inte märka ngn stor skillnad eftersom trycket inte hålls kvar av något. för att turbo ska fungera korrekt på 2:takts motorer så måste du bygga om en del i motorn
luddemuregard
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 29 juli 2007, 19:29
Ort: Ulricehamn

Inlägg av luddemuregard »

thule_92 skrev:Om du sätter på en turbo kommer du inte få ut någon effekt för en tvåtaktare ger inte ut lika mkt avgaser o speciellt inte en 50cc
Även om du lyckas få dit en turbo kommer inte moppen starta ens tror ja. :D
Hahah LOL du kunde mkt . Eftersom det inte kommer ge efekt som du snackar om vrf skulle den inte starta då?
För inget hindrar det ju nfrån det ? Samma sak bara att turbon sitter där så starta kommer den men kanske inte ge ut någon effekt. För det är jävligt svårt att få det att funka med reedsen :D
Malossi hyper racing
KUL PÅ HJUL
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 19 november 2008, 16:40
Ort: Laholm

Inlägg av KUL PÅ HJUL »

om man ska bygga om en 2t till turbo så måste man bygga ett avstämt rör där man räknar in motståndet från tubon om man får det att fungera som det ska så kommer de ge grym effekt. dennna kan hjälpa lite
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1092
jimpo_edition
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 juni 2007, 17:31

Inlägg av jimpo_edition »

finns helt komplett till 50/70cc 2t och 120/150cc 4t men den kostar 18k ny helt komplett och finns inte beg.
Parden_Gökbo
Varnad
Inlägg: 83
Blev medlem: 30 januari 2009, 15:07

Inlägg av Parden_Gökbo »

Bara att dra på åååå köra.

Kommer reeeeeesa på 6:an!
Användarens profilbild
Holma_
F.D Moderator
Inlägg: 700
Blev medlem: 25 december 2007, 15:19
Ort: Luleå

Inlägg av Holma_ »

Felpost!
Snälla folk, ta och läs reglerna och lär er posta rätt!
Tråd flyttad.
//Holma
Säljes!

Trim, Styling, Reservdelar:
http://www.blocket.se/vi/19119957.htm?ca=1_9_s

Gilera Stunt Stalker -03:
http://twostrokerider.se/koposalj/818
Tröllas
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 9 april 2008, 09:01
Ort: Säffle

Inlägg av Tröllas »

Trimmet som sitter på nu är:
Top Performance 74cc (kommer antagligen snart en MHR Team 80cc snart)
Dellorto 21mm
Ostrypt insug
Polini membran
Turbokit Lacada (överliggande)
15/53 drev (428)
Ostrypt CDI
Sportluftfilter
_________

Vore ju inte fel med en turbo på den.. Ni som säger att det inte kommer funka har bara fel.. Känner en som hade en MT5;a med turbo som fungerade, dock var det inte han som hade satt på turbon och han visste inte hur man gör ;( Tack till alla er som tror på att de kommer funka, och som kommer med tips :)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kan ju bara säga såhär: satsa på värre setup ist för turbo. mycket billigare desutom.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Tröllas
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 9 april 2008, 09:01
Ort: Säffle

Inlägg av Tröllas »

Hehe ;p Vore roligare med turbo på moppen ^^
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

jo, de e klart men alltså en turbo kostar typ 15000 åtmindstonde. alltså en till moppen. och sen om du inte klarar av att fixa monmtering och justeringar osv till turbon själv. dvs fixa så att trycket hålls kvar osv, så måste du ju lämna in den åt någon. och det kostar säkert några tusen det också. bättre då att bygga hyper och nöja sig med det.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Inte värt det, alldeles för mycket att göra. Du måste trycktäta förgasaren vilket är ett jävla skitjobb. Modifiera vevhuset för att klara av övertrycket, hellst helt andra portar i förgasaren för att styra färskgaserna från avgasporten så inte allt skjuts ut bara. Nytt avgassystem som är uträknat för överladdning. Jag skulle satsa på en värre topplockspackning också då den riskerar att fara åt helvete pga det höga cylindertrycket som uppstår om du lyckas få förbränningen att fungera korrekt så du får ett övertryck i cylindern och en fyllnadsgrad över 100%.

Packningen i vevhuset bör ni också se över och göra en egen av t ex koppar, annars kommer det inte hålla med övertrycket och färskgaser kommer läcka in i växellådan.

Toppen bör svarvas om också pga överladdningen då cylindertrycket kommer bli väldigt högt och det kommer spika med för högt komp, bara att ge sig på att ändra squishbandet där och göra en topp med mer volym. Veven bör också modifieras pga övertrycket då vevhuskompet blir mycket högre.

Värt att tänka på är ju att värmen kommer bli mycket högre och kolven kommer nog att expandera ojämnt pga den ökade värmen på avgassidan så det kan vara värt att placera förbränningsrummet exentriskt på insugssidan.

En extra kylare skulle ju inte vara helt fel heller då det blir mycket hög värme.

Mycket jobb är det att göra ;)
kallepalle skrev:jo, de e klart men alltså en turbo kostar typ 15000 åtmindstonde. alltså en till moppen. och sen om du inte klarar av att fixa monmtering och justeringar osv till turbon själv. dvs fixa så att trycket hålls kvar osv, så måste du ju lämna in den åt någon. och det kostar säkert några tusen det också. bättre då att bygga hyper och nöja sig med det.
Nejnej, går att få tag i mycket billigare än så ;) Men håller med om att han borde hålla sig till att skaffa sig en värre setup istället då det både dyrt och komplicerat med turbo
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

De är inte så jävla blodigt som alla tror! OM man bygger på rätt sätt ;)

Till o börja med, kirra turbo från t.ex. en volkswagen buss, har ett par ja känner som tryckte på en sån på en fiddy o de funkade jääävligt bra ;)

Smörjningen till turbon är de svåra, för de finns inget oljetryck i en 2t motor, så då får du bygga ett litet externt system ;)

Trycktäta förgasaren är helt onödigt, för ska man hålla de på rätt nivå bygger man sugturbo ;) d.v.s. förgasaren sitter monterad innan turbon, då blir det automatiskt rätt bensin/ luft förhållande om förgasaren är normal-inställd :)

Sen finns de två alternativ, är du beredd att experimentera så kan du antingen bara trycka på turbon efter kröken på ditt lacadarör.

Annars sätter du turbon direkt monterad efter avgasutblåset på motorn. Ja har en egen teori om att det kan fungera, då en eventuell tryckförlust genom avgasporten inne i cylindern bromsas av turbon samt ger turbon extra skjut. De extra trycket bör därför kunna hålla sig kvar i cylindern. De enda oklara är vad som kommer hända när avgaserna ska ut, men dom kommer förmodligen att strömma ut när de nya gaserna trycker på från vevhuset om portarna är vinklade på ett bra sätt ( vilket dom borde vara original )...

Membranet blir somsagt lite svårt, då ett vanligt membran förmodligen skulle spricka... Du får kirra ett trimm-membran med riktigt grova reeds, eller nån annan spännande ventil som är tillräckligt snabb.

Som chifen sa så ska du helst se över packningen mellan blocket. Men om packningsytorna är jämna runt vevhuset borde de gå att dra stark locktite runt och sedan dra ihop. Ja vet inte om packningens tjocklek är medräknad så att det måste vara det mellanrummet för att övriga delar ska passa, men är de inte så så borde locktite funka :)

JA antar att moppen har normal komp, och ska du köra med fulltryck ( självklart ska du de ^^ ) så måste du ju kompsäga som chifen också sa ;) Men då räcker de med att man stansar en kopparpackning som är t.ex. 2 mm tjock, då får man mindre komp :D Och vad ja vet sitter de O-ringar i toppen, och då får du köpa en extra och ha en oring på varsin sida om kopparpackningen helt enkelt ;)

Liksom blockhalvorna så kanske du får slopa papp-packningen vid cylinderfoten och köra locktite där med! De ja tror är mest utsatt är packboxarna i vevhuset... Kolla runt och se om de finns extra trycktåliga i rätt dimension för då är de bäst att byta dom!

Kylningen är ju extra viktig eftersom de kommer bli vaaarmt :P Som chifen också nämnde så kommer ju kolven svälla, och då kanske man får svarva ner den marginellt för att de ska bli spel ( vet inte om de är så bra men de kan vara en metod )... Annars om de finns köpa en "utfyllnadskolv" som är på den undre toleransen, men ja tror inte de finns för utfyllnadskolvar är typ alltid större än originalkolven då utfyllnadskolvar används när man honat om cylindern och cylinderloppet då blivit större ;)

Men dubbla kylare, och värre vattenpump om de går att få tag på skulle vara ganska bra :P

Om man nu placerar turbon väldigt nära avgasporten så blir de ju ett ganska långt avstånd till insuget och då är de smart att ta chansen att kirra kylning där med ;) De blir som att bygga en "fuskintercooler". Ska man vara riktigt extrem så försöker man bygga vattenkylning runt tryckröret, men annars så svetsar man dit kylarflänsar och ser till så luft leds till dom riktigt effektivt. då kan man sänka bensingasernas temperatur om man lyckas då dom blir varma av turbon
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
hyper-RRX
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 9 maj 2009, 20:22

Inlägg av hyper-RRX »

är du rik så testa:P
-1337-
Låst