beckvall skrev:lossa toppen och gnid den mot ett lämpligt golv hälst asfalt
eller inte
som jag säger här så är det inte sant. har du lyft kyld så kan du ta en glasskiva och ett fint sandpapper. 1 lägg sandpappret på glas skivan. 2 håll toppen riktigt rak och gnid den mot pappret. varför just en glasskiva kanske ni undrar? jo för dom är plan. vätskekyld så kan man svarva den eller fräsa den med en cnc maskin
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
beckvall skrev:lossa toppen och gnid den mot ett lämpligt golv hälst asfalt
eller inte
som jag säger här så är det inte sant. har du lyft kyld så kan du ta en glasskiva och ett fint sandpapper. 1 lägg sandpappret på glas skivan. 2 håll toppen riktigt rak och gnid den mot pappret. varför just en glasskiva kanske ni undrar? jo för dom är plan. vätskekyld så kan man svarva den eller fräsa den med en cnc maskin
Ditt förslag blir inte allt för bra de heller kan lätt bli fel bättre å nämla in det hos någon som kan sånt så det blir bra
närs farsan va i moppe åldern så drog han toppen i betonggolvet te d blev bra:P
ska man fräsa så e d jävla massa inställningar o mätningar innan e drf d kan bli så dyrt att länma in"/
Planad topp ger en högre komp i cylindern, men det är oftast inte så stora effektvinster man får. Planad topp har sin tjusning tillsammans med annat trim då man kan plocka ut det där lilla extra. Men jag rekommenderar inte att gnida toppen på sandpapper eller på ett garagegolv eller liknande utan i så fall svarva den så att man är säker på att den bli helt rakt planad, det ska ju inte läcka tjuvluft när man väl sätter på den. Då har man snarare förlorat än vunnit något. Ännu bättre är att köpa en trimtopp färdig och klar, brukar inte kosta förmögenheter.
Ett riktigt plant riktbord med karborundum funkar fint att plana med. en mopedtopp tar man ändå inte mycket på. en helt plan galsskiva funkar också med karborundum (kolla mot ljus så den är plan). Det är "bondemek" som jag kan rekomendera. Annars är fräsen eller svarven rätt väg att gå, jag skulle personligen fräsa iaf
planad topp ger bättre komp i motorn, men utan övrigt trim blir effektvinsterna små. När man planar en topp så bör man svarva för att få den absolut rak, annars kan man få problem med att det suger tjuvluft mellan topp och cylinder. Men varför inte köpa en färdigplanad trimtopp? Spara originaldelarna.
runners skrev:planad topp ger bättre komp i motorn, men utan övrigt trim blir effektvinsterna små. När man planar en topp så bör man svarva för att få den absolut rak, annars kan man få problem med att det suger tjuvluft mellan topp och cylinder. Men varför inte köpa en färdigplanad trimtopp? Spara originaldelarna.
fortfarande så läcker det inte tjuvluft utan det läcker komp...
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller