Separat oljesmörjning eller Blanda i tanken?
Några Fördelar och nackdelar?

Ja airsal ska fungera braerik_94 skrev:
ok, men jag ittar nte handmade till 06:orna och framåt![]()
vet du något om stylepro`s 70cc.
och funkar airsal t6 bra till vardag, tänkte när det är rea på den på cyckelkraft
Separat smörjning är bäst för "amatörer" för motorn får alltid rätt smörjning oavsett hur fel man ställer in förgasarenjock3 skrev:Vad föredrar ni här på twostrokerider?
Separat oljesmörjning eller Blanda i tanken?
Några Fördelar och nackdelar?
Ja du kommer att behöva byta munstycke... men vilken storlek vet jag inte du får chansa dig fram. öka med 10-15 kanske?? rätta mig någon om jag har felBroodie skrev:Separat, skönare att kunna tanka på mack osv... Men synd bara om oljeslangen går sönder eller nåt, då ser man ju inte om den inte får olja...:S
Men har en fråga; Jag har en DRD Pro 06:a med orginalförgasare 17,5 mm, och jag tänkte köpa ett Gianelli 2t avgassystem. Jag antar att jag inte behöver byta förgasare, men hur är det med munstycke? Det är orginal (vet inte storlek dock...) Är det nödvändigt att byta munstycket?
Tacksam för svar:)
Nej de ä inget speciellt som man behöver tänka påskomars skrev:hej
jag har en Derbi limited 08a och jag ska sätta på ett mk thrower avlopp och undrar ungefär hur mkt jag ska gå upp i storlek på munstycket och om det är något annat jag bör tänka på?
Oljeslangen går väldigt sällan sönder, om man inte byter när den är uppenbart slitenBroodie skrev:Separat, skönare att kunna tanka på mack osv... Men synd bara om oljeslangen går sönder eller nåt, då ser man ju inte om den inte får olja...:S
Men har en fråga; Jag har en DRD Pro 06:a med orginalförgasare 17,5 mm, och jag tänkte köpa ett Gianelli 2t avgassystem. Jag antar att jag inte behöver byta förgasare, men hur är det med munstycke? Det är orginal (vet inte storlek dock...) Är det nödvändigt att byta munstycket?
Tacksam för svar:)
Hur då?Robiin937 skrev:man kan ju inte vara helt säker men du fåpr väl helt enkelt kolla efterDerbi_senda93 skrev:är du helt säker?kallepalle skrev:om du har kört med wiren på så har den skurit
nej dedär med att wiren påverkar har inget med saken att göra! Wiren går till ett spjäll, inte hundra på de men ska försöka kolla upp de...Derbi_senda93 skrev:är du helt säker?kallepalle skrev:om du har kört med wiren på så har den skurit
Ah okej ^^bensinskalle skrev:nej dedär med att wiren påverkar har inget med saken att göra! Wiren går till ett spjäll, inte hundra på de men ska försöka kolla upp de...Derbi_senda93 skrev:är du helt säker?kallepalle skrev:om du har kört med wiren på så har den skurit
Men pumpen kan förstås ha tagit stryk ndå oavsett wiren, eftersom den inte ska gå utan olja!
De ä själva klumpen som är pumpen jaOch om du skruvar bort den så ser man rakt in i växellådan och där finns de växellådsolja alltså
SKa du byta lr skruva bort pumpen är de bara att luta moppen har ja för mej så läcker de inte ut nåt
Ska kolla lite mer på pumpen
Så om jag fattat det rätt så när jag gasar så öppnas spjället och det släpps igenom olja? Jag fick tanken att den inte skulle pumpa någon olja på tomgång men det vore ju idiotiskt eftersom den skulle skära då menbensinskalle skrev:Somsagt de syntes ju inga inre delar av oljepumpen på sprängskisserna...
Men en normal oljepump består ju av två kuggar som går mot varandra och öser fram oljan... Behöver inte vara så på sendas pump, annars är de en slags centrifug( centrifugen är att föredra i ditt fall då den ger mindre friktion, mindre känslig mot oljebrist med andra ord )
Wiren bör gå till ett spjäll, som reglerar oljemängden... Vad ja skulle tro sitter de då en ventil som släpper igenom olja när spjället inte släpper igenom så mycke olja... Annars skulle oljan forsa på ändå och de skulle inte gå att reglera mängden... Ett annat alternativ är att spjället är backregleringen, och ju mer man drar i wiren desto mer stängs den...
Men alltså, den guldiga grejen du bröt av lär ju nästan vara utgångsnippeln... Den kan man ju säga att du behöver
Den gröna skruven ä ja osäker på... Kan vara tryckreglering ( osannolikt dock, eller nån form av avluftning etc...Men somsagt packningen på dne är inte så viktig, bara de är tätt... Om de nu inte var nån specialpackning eller så
Då ska inte packningen spela nån större rollDerbi_senda93 skrev:Så om jag fattat det rätt så när jag gasar så öppnas spjället och det släpps igenom olja? Jag fick tanken att den inte skulle pumpa någon olja på tomgång men det vore ju idiotiskt eftersom den skulle skära då menbensinskalle skrev:Somsagt de syntes ju inga inre delar av oljepumpen på sprängskisserna...
Men en normal oljepump består ju av två kuggar som går mot varandra och öser fram oljan... Behöver inte vara så på sendas pump, annars är de en slags centrifug( centrifugen är att föredra i ditt fall då den ger mindre friktion, mindre känslig mot oljebrist med andra ord )
Wiren bör gå till ett spjäll, som reglerar oljemängden... Vad ja skulle tro sitter de då en ventil som släpper igenom olja när spjället inte släpper igenom så mycke olja... Annars skulle oljan forsa på ändå och de skulle inte gå att reglera mängden... Ett annat alternativ är att spjället är backregleringen, och ju mer man drar i wiren desto mer stängs den...
Men alltså, den guldiga grejen du bröt av lär ju nästan vara utgångsnippeln... Den kan man ju säga att du behöver
Den gröna skruven ä ja osäker på... Kan vara tryckreglering ( osannolikt dock, eller nån form av avluftning etc...Men somsagt packningen på dne är inte så viktig, bara de är tätt... Om de nu inte var nån specialpackning eller så
Ja det va utgångsnippeln ja ^^ Vilken sida hittade du sprängskisserna? Länka?
det är rätt tätt på den skruven tror jag iaf xD packningen var rätt liten och väldigt tunn kan jag säga ^^
Ah okej tackbensinskalle skrev:Då ska inte packningen spela nån större rollDu märker ju om de börjar läcka lite om du får fart på pumpen, och isåfall är de ju bara att kludda på lite packningsmassa
Pumpen pumpar olja hela tiden jaSpjället gör bara att den pumpar mer nä man gasar mer
Ja kollade sprängskisser på cykelkraft.se... Ja gick in på originaldelskatalog eller nåt sånt, och sen kom ja in på skisserna
Jo det är en sån men så jävla dyr!DerbiSM skrev:http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... 0H03704021
Är det inte en sån du ska ha ?![]()
Jag gick in på cykelkraft, Derbi 2000-2005 och sen motordelar.
Men varför köpa ny oljepump ? Bara onödigt tycker jag, du kan ju ta bort den helt och blanda själv.
Förlorar värde när den ska säljas och man kan ju vara lite för slö för att blanda självDerbiSM skrev:http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... 0H03704021
Är det inte en sån du ska ha ?![]()
Jag gick in på cykelkraft, Derbi 2000-2005 och sen motordelar.
Men varför köpa ny oljepump ? Bara onödigt tycker jag, du kan ju ta bort den helt och blanda själv.
Jag hade köpt Malossi E5:an ^^Robiin937 skrev:Vilket luftfilter är bäst av dessa två?![]()
http://twostroke.se/product.asp?product=7451
eller
http://twostroke.se/product.asp?product=7450 ?
Varför då?Derbi_senda93 skrev:Jag hade köpt Malossi E5:an ^^Robiin937 skrev:Vilket luftfilter är bäst av dessa två?![]()
eller
Enligt mig mycket snyggare ^^Robiin937 skrev:Varför då?Derbi_senda93 skrev:Jag hade köpt Malossi E5:an ^^Robiin937 skrev:Vilket luftfilter är bäst av dessa två?![]()
eller
Man måste skruva bort locket på burken, och skruva bort undertailen för att de ska gå har ja för mej...erik_94 skrev:tjo, har en fråga. jag ska sätta på ett nytt luftfilter, men då undrar jag hur man ska få bort luftburken, asså drar man den rakt upp eller åt sidan? kanske en dum fråga men jag fick inte bort den
har en gilera smt
dreva ner lite tror jagGranet skrev:Jag undrar om jag har för litet munstycke på min Derbi.Jag Har Gannielli 2t rör och drevning 13-53 och munstycket är 75 eller 78 jag tycker att den går rent och så och orkar varva ut på alla växlarna (men då måste de ju luta lite) och jag pröva 82 men då orka den inte ens komma upp i varv.
/Granet