Original vev

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Nappen
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 september 2008, 21:50

Original vev

Inlägg av Nappen »

Tjenare nu är de så att jag fick med
Hebo manston replica 70cc
21mm förgasare
metrakit sp rör.

när jag köpte min Rieju drac 03a, vill nu slänga på detta o köra med. Tröttnat på urpluggat

Tror ni att veven håller för detta ? :roll:
wertyuiopq
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 3 februari 2008, 12:53

Inlägg av wertyuiopq »

ett tag håller den. Men inte i längden
Nappen
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 september 2008, 21:50

Inlägg av Nappen »

wertyuiopq skrev:ett tag håller den. Men inte i längden
Okey, :)
Användarens profilbild
Okänd
Avstängd
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 mars 2009, 13:33

Inlägg av Okänd »

borde bytt vev säger nån till mig om man ska trimma.
[VARNAD]




My name is Obama Barack and i love marijuana!<3
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Jag tycker du ska byta vev för att mopeden ska gå att köra ett bra tag. :)

Sen beror det ju mycket på hur du kör också, varvar du lagom och inte kör allt för vilt så kommer ju orginal veven också hålla ett tag men om du vill kunna köra lite vildare vilket man brukar göra när man kör trimmat så byt vev. :wink:
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

den kommer hålla med bara sp:et men med den cylindern så tror ja inte de kommer hålla speciellt länge
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

byt vev om du inte vill lägga ännu mera pengar senare då veven går av
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
victoor
Svårstartad skrothög
Inlägg: 244
Blev medlem: 22 oktober 2008, 15:15
Ort: tyresö

Inlägg av victoor »

kallepalle skrev:byt vev om du inte vill lägga ännu mera pengar senare då veven går av
veven går inte av vev staken vrider sig.
men du kan lungt kör ett tag utan problem kör själv med mhr replica och sp på org veven 8)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

för det första. veven kan visst gå av. och för det andra. stor skillnad på manston replica och mhr replica.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
wertyuiopq
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 3 februari 2008, 12:53

Inlägg av wertyuiopq »

kallepalle skrev:för det första. veven kan visst gå av. och för det andra. stor skillnad på manston replica och mhr replica.
Jag tror inte veven går av först, det är lagrena som ger sig först. och det är inte så stor skillnad mellan manston replica och mhr replica.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

mhr replica= relativt lågvarvig upper sport cylinder.
manston replica= högvarvig midrace


och ja i vissa fall går veven av före lagrena
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
wertyuiopq
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 3 februari 2008, 12:53

Inlägg av wertyuiopq »

kallepalle skrev:mhr replica= relativt lågvarvig upper sport cylinder.
manston replica= högvarvig midrace


och ja i vissa fall går veven av före lagrena
manston replica är INTE högvarvig den jobbar på 8500-9000 varv
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

fortfarande mer högvarvig än mhr replican och du får ut mer kräm ur manston cylindern.

btw här e ett exempel på när veven har gått av :

Bild
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

[quote="kallepalle"]fortfarande mer högvarvig än mhr replican och du får ut mer kräm ur manston cylindern.

btw här e ett exempel på när veven har gått av :

*BILD*

så kan det bli men det är inte direkt stor chans på den cylindern, hade han kört hyper cylinder på en original vev som har gått 1500 mil så hade de varit en annan sak men...



Du kan alltså köra på originalvev till den cylindern :D men det är bra att byta veven men absolut inte ett måste, har du inte pengarna till det så byt bara lagren.
Bild
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum

Inlägg av volvo_adde »

varvar du inte så mkt funkar de ju men bästa e ju å byta somsagt
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

wertyuiopq skrev:
kallepalle skrev:mhr replica= relativt lågvarvig upper sport cylinder.
manston replica= högvarvig midrace


och ja i vissa fall går veven av före lagrena
manston replica är INTE högvarvig den jobbar på 8500-9000 varv
Manston replican är en midrace medans mhr replica är sport. vid 8500-9000 börjar den ge optimal effekt, den varvar vidare kan jag lova dig ;)

Ang vev som går av så är det mycket sällsynt och inget som händer i första taget. Staken kröker sig innan veven bryts av i nästan alla fall och främst lager som kollapsar vid höga varv.

Byt vev!
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
bombmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 646
Blev medlem: 29 september 2008, 20:37

Inlägg av bombmannen »

Ta inte chansen iaf !

Kör med Sp rör och org cylindern innan du har bytt vev :D ! :o
wertyuiopq
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 3 februari 2008, 12:53

Inlägg av wertyuiopq »

chifen skrev:
wertyuiopq skrev:
kallepalle skrev:mhr replica= relativt lågvarvig upper sport cylinder.
manston replica= högvarvig midrace


och ja i vissa fall går veven av före lagrena
manston replica är INTE högvarvig den jobbar på 8500-9000 varv
Manston replican är en midrace medans mhr replica är sport. vid 8500-9000 börjar den ge optimal effekt, den varvar vidare kan jag lova dig ;)

quote]haha altså den varvar inte mycket mer, den suger den cylindern har själv haft en sån. Den går typ som original cylindern bara lite starkare :P
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Veven kommer gå av och du kommer med 99% chans fastna med foten i vevhuset.
Inte kul, får du amputera osv =/
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
hyper-RRX
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 9 maj 2009, 20:22

Inlägg av hyper-RRX »

hur mkt pallar en org vev i typ en AM6 motor?
-1337-
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Henry skrev:Veven kommer gå av och du kommer med 99% chans fastna med foten i vevhuset.
Inte kul, får du amputera osv =/
aa, brukar ju hända.. riktigt jobbigt. förlorat 3 fötter på så sätt :O

Men hur som hellst, byt veven så är du säker. De som säger att cylindern varvar 8500rpm har ju inte något hum om att ställa in iaf eller har väl provat med ett originalrör då.. Kommer att gå finfint med sp röret.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Låst