Jag körde med 10W30 oljahaselhoff skrev:Bytt till en olja som flyter trögare när den blitt varm, den oljan du har nu e säkert som vatten när den blitt varm o kanske rentavsakt inte tål höga temp.
O sen när du la packnings matrial på ena blocket o sen packning o inget på andra, hum gör om gör rätt.
Har för mig 10W30 e en motorolja o du ska ha växselådsolja ju o ingen motorolja så du vet i en 2-tackt, i en 4-tackt ska du använda motorolja för i en 4-tackt så smörjer oljan växselådan o veven av samma olja men i en 2-tackt så e veven avskiljd o smöjs av 2-tacktsolja medans växselådan smörjs av växselådsolja.whak skrev:Jag körde med 10W30 oljahaselhoff skrev:Bytt till en olja som flyter trögare när den blitt varm, den oljan du har nu e säkert som vatten när den blitt varm o kanske rentavsakt inte tål höga temp.
O sen när du la packnings matrial på ena blocket o sen packning o inget på andra, hum gör om gör rätt.
Jo jag funderar på att prova igen med flytande packning på båda sidorna om packningen. Men om det skiter sig så vet jag inte alls hur jag ska göra.
De e skildnad på en gammal yamaha DTMX & en Beta RR, jag har okså haft DTMX fast de va snart 9år sen, en av mina första moppeder e la i dagsläget 19år gammal om den lever enwhak skrev:Hmm okey.![]()
Får kika på det då.
Körde alltid med 10W30 på min gammla DTmx och dom lamellerna höll i 5år sen sålde jag den. Så kan hända att dom håller ihop än idag.
Nått fel gör du forfarande värkar de som, ja du från skramla ha till beta, hum, tycker bätre om beta maskiner en yamaha då men de e ju min ensakwhak skrev:Jag drog på en blå "packnings massa" som jag köpte på Ok och köpte en Castrol motorcycle gearoil. Utan reslutat.
Vafan skulle jag gå ifrån Yamaha till Beta?
Mitt största misstag i livet, jag har delat motorer förrut men ALDRIG haft detta problem.
Räker inte o torka rent för då finns de forfarande olja kvar, måste tas bort med sprit eller nåt som löser bort oljan.whak skrev:Ingen av mina Yamaha:er läckte någonsin olja.
Jag torkader ren ytorna, plockade bort all gammal packningsmassa.
Jag drog åt alla skruvar ordentlig, jag efterdrog innan jag hällde i oljan för att vara på den säkra sidan. Men likförbannat rinner det ur olja.
Snart lessnar jag totalt och bultar i en AM6 motor eller drar dit kemisk metall.
Du kan göra en annan sak okså, gör rent ytorna o ta bort packningen, montera ihop motorn o mätt med bladmått mellan rummet som blir när den e ihop skruvad o sen mäter du packnigen så ser du om packningen e för smal. kanske e så att du behöver 2 packningar för att de ska tätta.whak skrev:Okey, får försöka göra rent bättre då.
Tror jag har kastat orginal packningen.
Bytte ju i sommras. Sen gjorde jag ett rejält uppehåll eftersom jag blev så less på den här motorn.
Jo Yamaha kändes som mer kvalité.
Gropar ska inte finnas men har man råkat slå på blocket kan man få skador, men packningen eller tätningsmassan ska kuna bygga upp ojämheter i godset.whak skrev:Okey, ska leta fram ett bladmått och göra det.
Om man upptäcker gropar eller liknande lämmnar man in det på svarvning då?
Hur tjock va packnigen o hur tjock va mellan rummet melan blockerna ? hitta du någon skada ?whak skrev:Well. Idag har jag gjort om det igen fast jag har inte hällt i nå olja än.
Hur mycket brukar en sånhär härk behöva?
de måste vara nästan helt slätt för att man ska få de tätt, när ja spräckte min motor så va ja så trött på skiten så ja drog en stor plqtt mejsel mellen blocken för att dom skulle gå isär, de gjorde dom men va ett helvete att få tätt mellan dom. ta någon kraftig typ kemisk metall och fyll igen hål om de finns nårrA, men ta inte för mycket barawhak skrev:Okey, jag brukade hälla i ca 6dl.
Jag hittade inte på skjutmått så jag mätte inte packningen.
Hade inte ens orginalpackningen kvar.
Men jag hittade några små ojämnheter som jag slipade bort med ett fint sandpapper. Jag drog även lite på utsidan under kåpan för att inbilla mig själv att det är till någon hjälp.
Du måste vara gö föriktig när du monterar packboxsar, minsta reva i gummit o den kommer läcka, sen kan du kolla på din axsel om den e sleten eller om de finns någon skada på denwhak skrev:Jag monterade motorn i ramen och hällde i olja.
På höger sida håller den tätt.
MEN om jag ställer den på stöd eller lutar den åt vänster så läcker det olja.
Det verkar vara den packboxen som jag bytte.
Blir så jädra less. Ny packbox och nya packningar och den läcker fortfarande från packboxen vid drevet.
Pressar gummit mot drevaxseln då?whak skrev:Jo jag vet, men jag kan inte se något fel på packboxen och jag var försiktig när jag monterade den. Splinesen på axeln ser bra ut.
Är så jävla less på den här, tömmer snart ur den mesta delen av oljan och säljer skiten till något fucko.
Jag tycker att den gör det.haselhoff skrev:Pressar gummit mot drevaxseln då?whak skrev:Jo jag vet, men jag kan inte se något fel på packboxen och jag var försiktig när jag monterade den. Splinesen på axeln ser bra ut.
Är så jävla less på den här, tömmer snart ur den mesta delen av oljan och säljer skiten till något fucko.
De e inte så att de läcker lite när oljan blitt varm mellan packbosen o motorblocket, om deg ör de kan du köra med cilicorn o klämma den på plats, se till o få bort all fett bara o sen kan du strycka lite på blocket o packboxsen.whak skrev:Jag tycker att den gör det.haselhoff skrev:Pressar gummit mot drevaxseln då?whak skrev:Jo jag vet, men jag kan inte se något fel på packboxen och jag var försiktig när jag monterade den. Splinesen på axeln ser bra ut.
Men kan man inte dra packningsmassa där?
För det är typ bara underdrevaxeln det läcker.
Jag har inte ens startat upp hojjen.haselhoff skrev:De e inte så att de läcker lite när oljan blitt varm mellan packbosen o motorblocket, om deg ör de kan du köra med cilicorn o klämma den på plats, se till o få bort all fett bara o sen kan du strycka lite på blocket o packboxsen.whak skrev:Jag tycker att den gör det.haselhoff skrev: Pressar gummit mot drevaxseln då?
Men kan man inte dra packningsmassa där?
För det är typ bara underdrevaxeln det läcker.
Hade samma problem på min gammel honda cr250, fast på växselaxsel, klämde fast ny packboxs men läckte en dåfast sakerna va ju 20år gammla så vad kan man förvänta sig så blev så trött o kleta till lite silicorn o sen efter de, inte en droppe