Problem med förgasarmontering

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
svanteyamati
Elmoped

Problem med förgasarmontering

Inlägg av svanteyamati »

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig ????
Har rengjort sonens förgasare och,,,,glömt hur slangarna satt :oops:
Tex,,var ska bensinslangen gå in,,,längst ner på förgasaren,,eller vid sidan eller längst upp på sidan av förgasaren???? Den har vacum kran och vart "luftslangen" ska ta vägen har jag heller ingen aning om,,,har kollat överallt men hittar inget hål att stoppa den i..(har en yamati RX50)
SNÄLLA HJÄLP!!!!FÅR SNART PANIIIK!!!!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

tra en bild på förgasaren så ska vi visa vars allt ska sitta. blir mkt lättare att förklara då
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

bensin slangen ska på den tjockaste uttaget å olje slangen ska på den som är lite mindre sen kan du testa dig fram :)
svanteyamati
Elmoped

Inlägg av svanteyamati »

Ser ut som en förgasare på en boatian,,,,där jag tror att bensinslangen ska gå in,,,,där är det lilla"röret"mässingsfärgat och sitter vid sidan på förgasaren(lite längre bak än mitt på) Där är ju bara tre alternativ,,,från sidan sett: längst upp,,,mitt på,,,eller nästan undertill,,
Har tyvärr batterislut i kameran
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kan du inte ta med mobilen då? blir 100ggr lättare med bild :)
svanteyamati
Elmoped

Inlägg av svanteyamati »

robin93 skrev:bensin slangen ska på den tjockaste uttaget å olje slangen ska på den som är lite mindre sen kan du testa dig fram :)
Hur menar du??? Där finns ingen "oljeslang", Det är alltså en bensinslang,,,en liten"snuttslang" och en längre slang som "bara ska hänga rakt ner under mopeden",,,,och det är dessa tre slangar som jag inte vet i vilken ordning de ska sitta. Testade att sätta bensinslangen på "det tjockaste" men då rann där ut en massa bensin i "luftburken"
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

aha de e bara dom slangarna du har kvar?

bensinslangen ska sitta högst upp. men nippenl pekande uppåt. den lilla snuttslangen ska va i mitten med nippeln utåt och slangen som bara går rakt ner är totalt onödig. den ska sitta under förgasaren på flottörlocket men den behövs ej. används bara för att leda iväg bensinen om den börjar flöda men att bensinen rinner ut på motorn ifall den flödar är ju bara bra för då blir den renare :)
svanteyamati
Elmoped

Inlägg av svanteyamati »

kallepalle skrev:kan du inte ta med mobilen då? blir 100ggr lättare med bild :)
Det jag undrar just nu är om,,,bensinslangen ska gå i in,,längst ner på förgasaren (in i flottörhuset) eller strax ovanför?? det är de enda alternativen för jag vet nu att det översta är till den "lilla snutt-slangen"
svanteyamati
Elmoped

Inlägg av svanteyamati »

kallepalle skrev:aha de e bara dom slangarna du har kvar?

bensinslangen ska sitta högst upp. men nippenl pekande uppåt. den lilla snuttslangen ska va i mitten med nippeln utåt och slangen som bara går rakt ner är totalt onödig. den ska sitta under förgasaren på flottörlocket men den behövs ej. används bara för att leda iväg bensinen om den börjar flöda men att bensinen rinner ut på motorn ifall den flödar är ju bara bra för då blir den renare :)
Har kollat på förgasarbilden på Racingplanet (det är en förgasare till GY6-motor) och enligt den bilden så skulle "snutt-slangen" sitta längst upp,,,även den nippeln sitter på sidan,,,och där finns ingen nippel som "pekar uppåt :cry:
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

då har du ingen "känd" förgasare iallafall. men om du vet vars snuttslangen ska sitta sa du? så sätt bensinslangen på den andra då. för den slangen som bara går rakt ner ska sitta på flottörlocket alltså underförgasaren
svanteyamati
Elmoped

Inlägg av svanteyamati »

kallepalle skrev:då har du ingen "känd" förgasare iallafall. men om du vet vars snuttslangen ska sitta sa du? så sätt bensinslangen på den andra då. för den slangen som bara går rakt ner ska sitta på flottörlocket alltså underförgasaren
Ja,,,jag får väl testa det,,,sen är det nog bara att lämna in den till nån som kan med eländet :roll:
,,,,men du vet möjligtvis inte var "luftslangen" till "vacumklockan" ska sitta??,,,,för den bara lossnade av sig själv,,,tror att den ska sitta under "luftfiltret" som sitter Typ,,under sadeln.kan inta hitta något annat ställe att sätta den och den är inte särskilt lång och den föll ner "uppeifrån" (tror jag)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

den borde sitta nånstans på motorblocket eftersom den drar vacum från vevhuset
svanteyamati
Elmoped

Inlägg av svanteyamati »

Mången tack för all hjälp!! allt har löst sig och mopeden "pluttrar" så fint,,,(hittade även hålet till vacumslangen,,,ett litet "pluttrigt" hål på sidan av insuget,,,nippeln hade lossnat så det var därför jag inte hittade det) ,,så nu ska morsan ut och provköra :wink:
Låst