Ah, du vet ju verkligen vad du snackar om?kallepalle skrev:beror på. gör inte speciellt mycket om du har kvar orginalröret. visst du märker skillnad men inte mkt. satsa hellre på effektrör.
Nej, det behöver du verkligen inte om du trimmar rätt.bensinskalle skrev:grejen med 125 crossar är ju att dom redan har mos så de räcker och blir över ^^ Trycker man på mer får man ju byta kolv lika ofta som man fyller på bensin ^^
Nej kanske inte men de blir ändå större belastning och de ä redan hård press på sånahär motorerHenry skrev:Nej, det behöver du verkligen inte om du trimmar rätt.bensinskalle skrev:grejen med 125 crossar är ju att dom redan har mos så de räcker och blir över ^^ Trycker man på mer får man ju byta kolv lika ofta som man fyller på bensin ^^
Varför skulle det bli större belastning? Vet du ens vad man gör när man optimerar en tävlingsmotor inom MX?bensinskalle skrev:Nej kanske inte men de blir ändå större belastning och de ä redan hård press på sånahär motorerHenry skrev:Nej, det behöver du verkligen inte om du trimmar rätt.bensinskalle skrev:grejen med 125 crossar är ju att dom redan har mos så de räcker och blir över ^^ Trycker man på mer får man ju byta kolv lika ofta som man fyller på bensin ^^
Mer hk = mer slitage?Henry skrev:Varför skulle det bli större belastning? Vet du ens vad man gör när man optimerar en tävlingsmotor inom MX?bensinskalle skrev:Nej kanske inte men de blir ändå större belastning och de ä redan hård press på sånahär motorerHenry skrev: Nej, det behöver du verkligen inte om du trimmar rätt.
Hur du än trimmar crossen så kommer mer kraft innebära en häftigare förbränning vilket medför att det blir en högre kraft som trycker kolven nedåt vilket i sin tur sliter mer på delarna i motorn.Henry skrev:Varför skulle det bli större belastning? Vet du ens vad man gör när man optimerar en tävlingsmotor inom MX?bensinskalle skrev:Nej kanske inte men de blir ändå större belastning och de ä redan hård press på sånahär motorerHenry skrev: Nej, det behöver du verkligen inte om du trimmar rätt.
chifen skrev:Hur du än trimmar crossen så kommer mer kraft innebära en häftigare förbränning vilket medför att det blir en högre kraft som trycker kolven nedåt vilket i sin tur sliter mer på delarna i motorn.Henry skrev:Varför skulle det bli större belastning? Vet du ens vad man gör när man optimerar en tävlingsmotor inom MX?bensinskalle skrev: Nej kanske inte men de blir ändå större belastning och de ä redan hård press på sånahär motorer
Det måste inte bli någon överdriven ökning av slitaget men med tiden tar det ju ut sin rätt.
Tycker att jag skrev mer kraft innebär större slitage, skrev inget om hur ett sänkt effektregister påverkar delarnaHenry skrev:chifen skrev:Hur du än trimmar crossen så kommer mer kraft innebära en häftigare förbränning vilket medför att det blir en högre kraft som trycker kolven nedåt vilket i sin tur sliter mer på delarna i motorn.Henry skrev: Varför skulle det bli större belastning? Vet du ens vad man gör när man optimerar en tävlingsmotor inom MX?
Det måste inte bli någon överdriven ökning av slitaget men med tiden tar det ju ut sin rätt.
Vem har sagt att man föredrar stora mängder HK inom crossmotorer?
Det man eftersträvar är att få samma kraft, oftast lite mindre fast i tidigare i registret. Dvs en mer körbar hoj.
En hoj som får sin kraft tidigare i registret varvar mindre och sliter då MINDRE på de vitala motordelarna.
Precis, och vill man trimma så man får mer kraft = hk i en crossmotor?chifen skrev:Tycker att jag skrev mer kraft innebär större slitage, skrev inget om hur ett sänkt effektregister påverkar delarnaHenry skrev:chifen skrev: Hur du än trimmar crossen så kommer mer kraft innebära en häftigare förbränning vilket medför att det blir en högre kraft som trycker kolven nedåt vilket i sin tur sliter mer på delarna i motorn.
Det måste inte bli någon överdriven ökning av slitaget men med tiden tar det ju ut sin rätt.
Vem har sagt att man föredrar stora mängder HK inom crossmotorer?
Det man eftersträvar är att få samma kraft, oftast lite mindre fast i tidigare i registret. Dvs en mer körbar hoj.
En hoj som får sin kraft tidigare i registret varvar mindre och sliter då MINDRE på de vitala motordelarna.
Är man ute efter vridmoment så är det ju en annan sak, då blir det mycket dyrare att trimma också och jag tror inte det är det trådskaparen är ute efter då det är så dyrt och han undrade nog mest bara på en lite mer simpel portning som visar sig på högre varv och ökar effekten.
Beror helt på hur du vill ha det, alla tävlar inte utan vill köra för skojs skull och få den att gå så hårt som möjligt bara, utan tanke på hur effektivt det är i slutändan. Finns ingen bok som säger att du måste trimma en crossmotor för vridmoment, även om det är det vettigare om du ska köra snabba varv. Sedan beror det på vad det är för bana också, sandbanor vill man ju ha så mycket vrid som möjligt på annars är det ju bara att ligga på högvarven hela tiden för 2-taktarna för att de ska orka.Henry skrev: Precis, och vill man trimma så man får mer kraft = hk i en crossmotor?
Tyckte jag precis skrev i mitt inlägg hur det går till när man trimmar en crossmotor.
Ja, och om du läser tråden så har jag berättat att det inte är någon idé att trimma en crossmotor så man "får effekt på ett högre varvtal" då hojen blir okörbar. Det är inga mopedmotorer det handlar om när det bara går rakt fram...
Ja de va ju en annan sak än va ja tänkte påHenry skrev:
Vem har sagt att man föredrar stora mängder HK inom crossmotorer?
Det man eftersträvar är att få samma kraft, oftast lite mindre fast i tidigare i registret. Dvs en mer körbar hoj.
En hoj som får sin kraft tidigare i registret varvar mindre och sliter då MINDRE på de vitala motordelarna.
chifen skrev:Beror helt på hur du vill ha det, alla tävlar inte utan vill köra för skojs skull och få den att gå så hårt som möjligt bara, utan tanke på hur effektivt det är i slutändan. Finns ingen bok som säger att du måste trimma en crossmotor för vridmoment, även om det är det vettigare om du ska köra snabba varv. Sedan beror det på vad det är för bana också, sandbanor vill man ju ha så mycket vrid som möjligt på annars är det ju bara att ligga på högvarven hela tiden för 2-taktarna för att de ska orka.Henry skrev: Precis, och vill man trimma så man får mer kraft = hk i en crossmotor?
Tyckte jag precis skrev i mitt inlägg hur det går till när man trimmar en crossmotor.
Ja, och om du läser tråden så har jag berättat att det inte är någon idé att trimma en crossmotor så man "får effekt på ett högre varvtal" då hojen blir okörbar. Det är inga mopedmotorer det handlar om när det bara går rakt fram...
Ts kanske bara vill åt effekt och inte körbarhet på bana? Det vet vi ju inteVet precis vad du vill åt för att köra cross, det är inget främmande och jag håller med i vad du säger, jag tillägger bara att det finns olika sätt för olika effektkurvor och olika för vad man själv vill ha =) Vissa förare gillar när det är hetsigare motor som bara plågar på varv också, inget att föredra tycker jag dock.
YzTerge skrev:Men han som gjorde inlägget kanske bara är en amatör som typ, 80% andra av dom som kör cross?? Kan ju inte säga att alla som har cross tävlar precis och kan 100% om crossar. Desutom så frågade han ju bara hur den skulle gå om han portade den lite?
Helt seriöst, vad är det med dig? Jag sa att det inte är något som säger att en crossmotor måste trimmas för att få ett lägre effektregister med mer vridmoment även om det är effektivare på bana så kommer du och säger motsatsen? Har du något behov av att säga emot folk i ett misslyckat försök att känna dig överlägsen? Det finns inget som säger att du MÅSTE porta för ett lägre och bredare effektregister bara för att det är effektivare på varvtider och mer körbart.Henry skrev:chifen skrev:Beror helt på hur du vill ha det, alla tävlar inte utan vill köra för skojs skull och få den att gå så hårt som möjligt bara, utan tanke på hur effektivt det är i slutändan. Finns ingen bok som säger att du måste trimma en crossmotor för vridmoment, även om det är det vettigare om du ska köra snabba varv. Sedan beror det på vad det är för bana också, sandbanor vill man ju ha så mycket vrid som möjligt på annars är det ju bara att ligga på högvarven hela tiden för 2-taktarna för att de ska orka.Henry skrev: Precis, och vill man trimma så man får mer kraft = hk i en crossmotor?
Tyckte jag precis skrev i mitt inlägg hur det går till när man trimmar en crossmotor.
Ja, och om du läser tråden så har jag berättat att det inte är någon idé att trimma en crossmotor så man "får effekt på ett högre varvtal" då hojen blir okörbar. Det är inga mopedmotorer det handlar om när det bara går rakt fram...
Ts kanske bara vill åt effekt och inte körbarhet på bana? Det vet vi ju inteVet precis vad du vill åt för att köra cross, det är inget främmande och jag håller med i vad du säger, jag tillägger bara att det finns olika sätt för olika effektkurvor och olika för vad man själv vill ha =) Vissa förare gillar när det är hetsigare motor som bara plågar på varv också, inget att föredra tycker jag dock.
Det finns hundratals experiment med motorer som både bänkas i bromsbänk, flödesbänk och allt vad som finns. För att få snabbaste och mest körbara hoj genom alla kategorier så ska man trimma för att få effekten så TIDIGT som möjligt. Detta finns väl dokumenterat så jo, det finns en "bok" som säger det.
Sandbana vill man ha vrid på, precis lika mycket man vill ha det på en jordbana. Nästan mer på en jordbana då det bara släpper annars.
Eftersom ämnet handlar om en cross så ska det röra sig om crossmotorn och hur den används på en bana, annars skulle han ha skrivit det.
Dessa förare som gillar motorer som "går på högvarv och plågar" är oftast amatörer som inte vet någonting.
Du sitter ju och snackar skit om saker du inte vet ett piss om så det är väll klart att jag reagerar, eller hur?chifen skrev:Helt seriöst, vad är det med dig? Jag sa att det inte är något som säger att en crossmotor måste trimmas för att få ett lägre effektregister med mer vridmoment även om det är effektivare på bana så kommer du och säger motsatsen? Har du något behov av att säga emot folk i ett misslyckat försök att känna dig överlägsen? Det finns inget som säger att du MÅSTE porta för ett lägre och bredare effektregister bara för att det är effektivare på varvtider och mer körbart.Henry skrev:chifen skrev: Beror helt på hur du vill ha det, alla tävlar inte utan vill köra för skojs skull och få den att gå så hårt som möjligt bara, utan tanke på hur effektivt det är i slutändan. Finns ingen bok som säger att du måste trimma en crossmotor för vridmoment, även om det är det vettigare om du ska köra snabba varv. Sedan beror det på vad det är för bana också, sandbanor vill man ju ha så mycket vrid som möjligt på annars är det ju bara att ligga på högvarven hela tiden för 2-taktarna för att de ska orka.
Ts kanske bara vill åt effekt och inte körbarhet på bana? Det vet vi ju inteVet precis vad du vill åt för att köra cross, det är inget främmande och jag håller med i vad du säger, jag tillägger bara att det finns olika sätt för olika effektkurvor och olika för vad man själv vill ha =) Vissa förare gillar när det är hetsigare motor som bara plågar på varv också, inget att föredra tycker jag dock.
Det finns hundratals experiment med motorer som både bänkas i bromsbänk, flödesbänk och allt vad som finns. För att få snabbaste och mest körbara hoj genom alla kategorier så ska man trimma för att få effekten så TIDIGT som möjligt. Detta finns väl dokumenterat så jo, det finns en "bok" som säger det.
Sandbana vill man ha vrid på, precis lika mycket man vill ha det på en jordbana. Nästan mer på en jordbana då det bara släpper annars.
Eftersom ämnet handlar om en cross så ska det röra sig om crossmotorn och hur den används på en bana, annars skulle han ha skrivit det.
Dessa förare som gillar motorer som "går på högvarv och plågar" är oftast amatörer som inte vet någonting.
Folk tycker olika och vill ha det olika, alla ska inte tävla med crossarna utan kanske vill köra för skojjs skull och vill ha en motor med just toppeffekt för de tycker att det är läckert med en motor som bara skjuter iväg på höga varv. Även om de är "amatörer" som "inte vet något" kanske de fortfarande gillar att köra och vill ha en motor karaktär som de gillar, även om det inte används av proffsen och är effektivast för snabba tider och få ned effekten i backen, eller hur?
På jordbana skulle jag hellst vilja ha så effekten kommer så mjukt som möjligt så att det inte spinner loss när all effekt väl kommer, brukar innebära lite lägre effektregister men att kunna dra långt på växlarna är att föredra också. Vridmoment prioriteras mest på sandbanor för att det ska orka för 125or. 250 har inte samma problem där med vridmomentet för de har så pass brett effektregister med det har inget med saken att göra alls här.
Ts skapade tråden för att fråga om det var värt att porta, och då är det väl vettigare att fråga vad han tänkt sig för typ av portning innan du utbrister att det är ovärt det för att det blir så dyrt med en sådan portning som du tänkt dig för ett lägre effektregister, han kanske vill ha ut lite högre toppeffekt bara och då är det inte så höga kostnader även om man lämnar in den, dessutom mycket lättare att göra själv hemma i garaget med en dremel då också om man har kompetens för det![]()
Så jag tar och frågar, vad vill du ha för effektregister? Lite mer toppeffekt bara eller en avancerat raceportning?
Ursäkta för aggressionerna men blir lite less när du tar ut så mycket förutfattade meningar...
'Henry skrev:YzTerge skrev:Men han som gjorde inlägget kanske bara är en amatör som typ, 80% andra av dom som kör cross?? Kan ju inte säga att alla som har cross tävlar precis och kan 100% om crossar. Desutom så frågade han ju bara hur den skulle gå om han portade den lite?
Så för att han är en amatör så tycker du att han ska förstöra sin cylinder?
Läs igenom hela tråden och tänk lite innan du skriver nästa gång...
katastrof...Henry skrev:Du sitter ju och snackar skit om saker du inte vet ett piss om så det är väll klart att jag reagerar, eller hur?chifen skrev:Helt seriöst, vad är det med dig? Jag sa att det inte är något som säger att en crossmotor måste trimmas för att få ett lägre effektregister med mer vridmoment även om det är effektivare på bana så kommer du och säger motsatsen? Har du något behov av att säga emot folk i ett misslyckat försök att känna dig överlägsen? Det finns inget som säger att du MÅSTE porta för ett lägre och bredare effektregister bara för att det är effektivare på varvtider och mer körbart.Henry skrev:
Det finns hundratals experiment med motorer som både bänkas i bromsbänk, flödesbänk och allt vad som finns. För att få snabbaste och mest körbara hoj genom alla kategorier så ska man trimma för att få effekten så TIDIGT som möjligt. Detta finns väl dokumenterat så jo, det finns en "bok" som säger det.
Sandbana vill man ha vrid på, precis lika mycket man vill ha det på en jordbana. Nästan mer på en jordbana då det bara släpper annars.
Eftersom ämnet handlar om en cross så ska det röra sig om crossmotorn och hur den används på en bana, annars skulle han ha skrivit det.
Dessa förare som gillar motorer som "går på högvarv och plågar" är oftast amatörer som inte vet någonting.
Folk tycker olika och vill ha det olika, alla ska inte tävla med crossarna utan kanske vill köra för skojjs skull och vill ha en motor med just toppeffekt för de tycker att det är läckert med en motor som bara skjuter iväg på höga varv. Även om de är "amatörer" som "inte vet något" kanske de fortfarande gillar att köra och vill ha en motor karaktär som de gillar, även om det inte används av proffsen och är effektivast för snabba tider och få ned effekten i backen, eller hur?
På jordbana skulle jag hellst vilja ha så effekten kommer så mjukt som möjligt så att det inte spinner loss när all effekt väl kommer, brukar innebära lite lägre effektregister men att kunna dra långt på växlarna är att föredra också. Vridmoment prioriteras mest på sandbanor för att det ska orka för 125or. 250 har inte samma problem där med vridmomentet för de har så pass brett effektregister med det har inget med saken att göra alls här.
Ts skapade tråden för att fråga om det var värt att porta, och då är det väl vettigare att fråga vad han tänkt sig för typ av portning innan du utbrister att det är ovärt det för att det blir så dyrt med en sådan portning som du tänkt dig för ett lägre effektregister, han kanske vill ha ut lite högre toppeffekt bara och då är det inte så höga kostnader även om man lämnar in den, dessutom mycket lättare att göra själv hemma i garaget med en dremel då också om man har kompetens för det![]()
Så jag tar och frågar, vad vill du ha för effektregister? Lite mer toppeffekt bara eller en avancerat raceportning?
Ursäkta för aggressionerna men blir lite less när du tar ut så mycket förutfattade meningar...
Men visst, hem till vedboden du och förstör cylindrarna med dremeln. Du kan ALDRIG göra en tillräckligt bra cylinder med bara en dremel, vi kan ju lika gärna vilse leda alla här på forumet och säga att TK-dracar gör 120...
Börja lyssna på folk som vet vad dom snackar om istället för att gå din egna väg, kanske funkar ett tag men det håller inte i längden.
Så i klartext:
"Portad" cylinder med "toppeffekt" = Förstörd och obrukbar cylinder.
Då kan han lika gärna skita i att porta...
det var väll ett Jä*la tjat om att porta en crossYzTerge skrev:'Henry skrev:YzTerge skrev:Men han som gjorde inlägget kanske bara är en amatör som typ, 80% andra av dom som kör cross?? Kan ju inte säga att alla som har cross tävlar precis och kan 100% om crossar. Desutom så frågade han ju bara hur den skulle gå om han portade den lite?
Så för att han är en amatör så tycker du att han ska förstöra sin cylinder?
Läs igenom hela tråden och tänk lite innan du skriver nästa gång...
Men det betyder fan inte att man förstör cylindern bara för att man portar den! Det beror ju på hur man portar den också. Och som chifen säger, olika människor vill ha motorerna på olika sätt...
Du fattar ju knappt själv vad du snackar om.chifen skrev:katastrof...Henry skrev:Du sitter ju och snackar skit om saker du inte vet ett piss om så det är väll klart att jag reagerar, eller hur?chifen skrev: Helt seriöst, vad är det med dig? Jag sa att det inte är något som säger att en crossmotor måste trimmas för att få ett lägre effektregister med mer vridmoment även om det är effektivare på bana så kommer du och säger motsatsen? Har du något behov av att säga emot folk i ett misslyckat försök att känna dig överlägsen? Det finns inget som säger att du MÅSTE porta för ett lägre och bredare effektregister bara för att det är effektivare på varvtider och mer körbart.
Folk tycker olika och vill ha det olika, alla ska inte tävla med crossarna utan kanske vill köra för skojjs skull och vill ha en motor med just toppeffekt för de tycker att det är läckert med en motor som bara skjuter iväg på höga varv. Även om de är "amatörer" som "inte vet något" kanske de fortfarande gillar att köra och vill ha en motor karaktär som de gillar, även om det inte används av proffsen och är effektivast för snabba tider och få ned effekten i backen, eller hur?
På jordbana skulle jag hellst vilja ha så effekten kommer så mjukt som möjligt så att det inte spinner loss när all effekt väl kommer, brukar innebära lite lägre effektregister men att kunna dra långt på växlarna är att föredra också. Vridmoment prioriteras mest på sandbanor för att det ska orka för 125or. 250 har inte samma problem där med vridmomentet för de har så pass brett effektregister med det har inget med saken att göra alls här.
Ts skapade tråden för att fråga om det var värt att porta, och då är det väl vettigare att fråga vad han tänkt sig för typ av portning innan du utbrister att det är ovärt det för att det blir så dyrt med en sådan portning som du tänkt dig för ett lägre effektregister, han kanske vill ha ut lite högre toppeffekt bara och då är det inte så höga kostnader även om man lämnar in den, dessutom mycket lättare att göra själv hemma i garaget med en dremel då också om man har kompetens för det![]()
Så jag tar och frågar, vad vill du ha för effektregister? Lite mer toppeffekt bara eller en avancerat raceportning?
Ursäkta för aggressionerna men blir lite less när du tar ut så mycket förutfattade meningar...
Men visst, hem till vedboden du och förstör cylindrarna med dremeln. Du kan ALDRIG göra en tillräckligt bra cylinder med bara en dremel, vi kan ju lika gärna vilse leda alla här på forumet och säga att TK-dracar gör 120...
Börja lyssna på folk som vet vad dom snackar om istället för att gå din egna väg, kanske funkar ett tag men det håller inte i längden.
Så i klartext:
"Portad" cylinder med "toppeffekt" = Förstörd och obrukbar cylinder.
Då kan han lika gärna skita i att porta...
Vet du hur många "vedbod" trimmare det finns där ute eller? Som portar cylindrar för topp effekt med just en dremel. För inte allt för många år sedan så portade de även hit och dit och exprimenterade med massor av olika pipor, insug och hemmagjorda lösningar aka bonntrimm ända upp i smklasserna bara för att komma fram till vad som var bäst.
Livslängden försämras, det har vi tagit upp i tråden redan. Det är inte lika effektivt att köra snabbt med på bana, det har jag också tagit upp. Men folk gör det fortfarande av intresse för att de just vill ta ur max och de gillar att göra det så kom för helvete inte och säg att det inte går! Finns riktigt bra verktyg till dremel också som gör att du får ett riktigt bra portningsverktyg. T ex finns det tillsatser så du får ett mycket mindre verktyg med 90graders vinkel som funkar helt utmärkt.
Det verkar ju vara du som inte har någon koll på läget utan bara ska ställa in dig på att alla vill köra som "proffsen" och det inte finns något annat sätt. Ja, som du säger så är en portning för sänkning av effektregistret mycket effektivare på bana och sparar på delarna också, men bara för det så MÅSTE man inte gå den vägen utan man kan ha andra avsikter för just sin hoj. Förstöra den gör man inte för att man plockar ut lite mer ur den om man han kompetens att porta!
Skrev svar i första inlägget men kan ta det här igen:lule skrev:jag tycker inte att de e så många som har svarat på hans fråga, är det värt att porta den?, svara ja eller nej! inte en jävla massa tjat om det och om att de ska vara si eller så, ja eller nej, och säg då, att du kanske får bytta de sakerna oftare och så eftersom de blir lite mer slitage och att du får göra nya inställningar på motorn om du nu portat, håll er till ämnet!
Sa för inte allt för många år sedan, syftar på runt 15år sedan dåHenry skrev: Du fattar ju knappt själv vad du snackar om.
Vedbods trimmare i SM-klassen?
Visserligen håller våra SM-förare en riktigt dålig standard, men att folk portade cylindrarna i vedboden stämmer inte riktigt...
Insett vad motocross går ut på? Köra fortast möjligt på en bana, varför ska man då "vedbods" -trimma och på det sättet FÖRSTÖRA cylindern så den blir okörbar på bana?
Du tar ju inte precis ut "max" om du bara geggar med dremeln?
De du nämner som är intresserade av detta är folk som inte vet vad det håller på med och knappt kan köra i styrfart på bana.
Så skulle nog inte kalla det att folk är intresserade av att trimma på det viset, snarare okunniga bara.................