Åka bakhjul original?

Publicera dina bilder, filmer eller annan stuntmedia!
Användarens profilbild
köttpaj
Svårstartad skrothög

Åka bakhjul original?

Inlägg av köttpaj »

Hoj!
Jag har då en Yamaha dt50r sm som jag skulle vilja åka bakhjul med. Mopeden är original förutom att pluggen i kröken är borta. Är det möjligt att stegra (bra) utan trim som effektrör och grejer.?

Jag har testat att åka långsamt och dra in kopplingen och gasa typ fullgas och sedan släppa den, och samtidigt försöka rycka upp fanskapet. Dock händer det inte så mycket utan ser mest ut som ett epilepsianfall. Hjälp tack!:D
Användarens profilbild
Debianbil
Pimp á la krääm

Inlägg av Debianbil »

så klart de går men som nybörjare kan jag nog inte rekommendera de:P men om du övar övar övar så ska de nog sitta någon dag :D
<---- :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

de ska gå ;)

Men de brukar vara lättast om man har lite tyngre drevning...

Men se till att gasa, åka sakta, sitta normalt och släppa upp kopplingen ordentligt så kommer du upp ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Gl3nn
TSR-Finnen

Inlägg av Gl3nn »

Jepp det går. De flesta säger att man skall börja på det sättet av dom som stuntar med cross.

Börja med att sitta långt bake på moppen så gjorde jag iafall o de funkka prima och efter hand går du lite frammåt bara :)

Övning ger färdighet ;)
Användarens profilbild
köttpaj
Svårstartad skrothög

Inlägg av köttpaj »

bensinskalle skrev:de ska gå ;)

Men se till att gasa, åka sakta, sitta normalt och släppa upp kopplingen ordentligt så kommer du upp ;)
Ok, min drevning nu är 11-48. Ska det fungera?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Det kan ju va bra att ha axx när man stuntar
drevning= litet fram
Börja sitta långt bak och ha fötterna nere lite kanske, sen pröva dig fram :P
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

tyngre drevning? :roll:

ska man inte ha lätt drevning för axx?
Nyxorzz
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

ReijuMrx skrev:

Njae. Du vill gärna kunna dra lite längre på växlarna, de första växlarna kommer de finnas rätt bra med kraft på ändå för att komma upp ;) Det är ju på de högre växlarna man "förlorar" mest kraft på en tyngre drevning. Eftersom det brukar vara så pass svårt att växla på bakhjulet så vill man gärna ha en lite tyngre drevning som gör att man kan dra längre
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Kire
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kire »

Japp det är ju enklare o komma upp med bättre axx.
Men man kommer längre med tyngre drevning utan att växla.
:)
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

chifen skrev:
ReijuMrx skrev:

Njae. Du vill gärna kunna dra lite längre på växlarna, de första växlarna kommer de finnas rätt bra med kraft på ändå för att komma upp ;) Det är ju på de högre växlarna man "förlorar" mest kraft på en tyngre drevning. Eftersom det brukar vara så pass svårt att växla på bakhjulet så vill man gärna ha en lite tyngre drevning som gör att man kan dra längre
ja, jo det är sant :wink:
annars får man fucko-varva tills den dunsar ner ^^
Nyxorzz
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

om du inte har nån erfarenhet alls, så börja med en cykle tills du får inn rutinen och balansen.

sedn kan du börja med moppen. sätt dig långt bak och ha fötterna i backen i början tills du lär dig balanspunkten väl. (använd kopplingen för att komma upp)

när du har lärt dig balanspunkten så kan du börja köra med fötterna på fotpinnarna igen och löra dig använda bakbromsen på rätt sätt istället för att ha fötterna nere.

nu kan du flytta dig längre och längre fram med tiden som du lär dig bättre och bättre. nu ska du även kunna rycka upp moppen utan att använda kopplingen

vips nu kan du köra på bakhjulet, nu kanske du vill lära dig at tköra ringar osv? börja då på samma sätt som när du skulle lära dig att dra normalt. dvs med en fot nere. plocka sedan upp foten när du känner dig däkrare och sedan kan du det också!

lycka till!
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
agesund
Avstängd

Inlägg av agesund »

jag kör orengal Derbi Senda sätt fötterna i marken och röven där sadeln slutar koppla gässa släpp kopplingen och släpp på kopplingen holl fortfarande lite tyngd på fötterna så att den orkar upp ordentligt sen innan överslag släpp markfästet med fötterna och du är iväg
detta funkar på en original puch dacota sä det lär funka för dig med;)
men draeva tyngre för att slippa växla för det är mindre lätt när man stuntar original moppen hinner ner innan växeln är och man när inte sä bra till växelpedalen :wink:
lycka till och slå dig fan inte nu ta det lugnt i början
/Agesund
Derbi kung
agesund
Avstängd

Inlägg av agesund »

jag kör orengal Derbi Senda sätt fötterna i marken och röven där sadeln slutar koppla gässa och släpp på kopplingen holl fortfarande lite tyngd på fötterna så att den orkar upp ordentligt sen innan överslag släpp markfästet med fötterna och du är iväg
men draeva tyngre för att slippa växla för det är mindre lätt när man stuntar med original moppe då hinner mopeden ner innan växeln är i och man når inte sä bra till växelpedalen när man gör på detta sätt Wink
/Agesund
Derbi kung
Användarens profilbild
köttpaj
Svårstartad skrothög

Inlägg av köttpaj »

kallepalle skrev:om du inte har nån erfarenhet alls, så börja med en cykle tills du får inn rutinen och balansen.

sedn kan du börja med moppen. sätt dig långt bak och ha fötterna i backen i början tills du lär dig balanspunkten väl. (använd kopplingen för att komma upp)

när du har lärt dig balanspunkten så kan du börja köra med fötterna på fotpinnarna igen och löra dig använda bakbromsen på rätt sätt istället för att ha fötterna nere.

nu kan du flytta dig längre och längre fram med tiden som du lär dig bättre och bättre. nu ska du även kunna rycka upp moppen utan att använda kopplingen

vips nu kan du köra på bakhjulet, nu kanske du vill lära dig at tköra ringar osv? börja då på samma sätt som när du skulle lära dig att dra normalt. dvs med en fot nere. plocka sedan upp foten när du känner dig däkrare och sedan kan du det också!

lycka till!
Tack för tipsen! Jag brukar stegra med cykel så liiiiite erfarenhet har jag:D!
Användarens profilbild
köttpaj
Svårstartad skrothög

Inlägg av köttpaj »

agesund skrev:jag kör orengal Derbi Senda sätt fötterna i marken och röven där sadeln slutar koppla gässa och släpp på kopplingen holl fortfarande lite tyngd på fötterna så att den orkar upp ordentligt sen innan överslag släpp markfästet med fötterna och du är iväg
men draeva tyngre för att slippa växla för det är mindre lätt när man stuntar med original moppe då hinner mopeden ner innan växeln är i och man når inte sä bra till växelpedalen när man gör på detta sätt Wink
/Agesund
Tack för tipsen! Ska försöka att inte slå mig x)
agesund
Avstängd

Inlägg av agesund »

haha göt gör det :) :D
Derbi kung
Krigsspindeln
Varnad

Inlägg av Krigsspindeln »

Det går inte. Du måste köpa FULLTRYCKARN!
Aa. Sjukt som bara den.
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

Krigsspindeln skrev:Det går inte. Du måste köpa FULLTRYCKARN!
också försöker vi hålla forumet lite seriöst!
Nyxorzz
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

jag körde bakhjul med min rrx å 13/52 drevning :D original är ju elva fram :)
det var svårt å man fick rycka som fan men riktigt gött när man kom upp :D
Tillhör mille!
Skriv svar