Problem med Sherco HRD

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
dirt
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 maj 2008, 13:59

Problem med Sherco HRD

Inlägg av dirt »

Tjenare grabbar!
nu dom senaste veckorna har jag haft mycke problem med min sherco HRD (AM6 motor) den vill dö så fort den får upp lite temp. den får då väldigt hög tommgång, det låter precis som om den skulle dra tjyvluft, men det gör den inte. Den bölar vid minsta lilla gaspådrag. vi har testat med ett antal olika metoder och den drar inte tjyvluft. Förgasaren är är rengjord likaså tanken och luftfiltret. tändstiftet är också bytt utan resultat. vad kan det vara? tändspolen? cdi boxen?
snälla hjälp mig nu...
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Om den blöddrar när du´gasar så kan det ju vara för stort munstycke :roll:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

amntingen tjuvluft eller så hänger inte tändningen med. dvs den har fått sig en törn
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

När den inte går som den ska kola för säkerhets skull cylindern! :roll:
Årets Styrelsemedlem 2013
dirt
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 maj 2008, 13:59

Inlägg av dirt »

den har rätt munstycke, obojbrunt stift
dirt
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 maj 2008, 13:59

Inlägg av dirt »

mer svar nu grabbar, ja behöver hjälp!!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kan vara skuren så den har dålig komp. då gör den också så
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
dirt
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 maj 2008, 13:59

Inlägg av dirt »

nej den är inte skuren, den har bra komp
var ute nyss och testade. de blav samma sak, den dör när den blir varm, den dör oftast när man har 75-100% gas sedan så dör den bara när man knappt rör gasen. den är i stort sett orginal, pluggen är lite borrad och det är ett 70 munstycke. men när den dog så provade jag att he på choken och då gick den att köra hem med. Som sagt förgasaren är så ren som den kan bli samma sak med filtret och tanken.
Senast redigerad av dirt den 1 maj 2009, 14:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

100% på tjuvluft då.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
dirt
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 maj 2008, 13:59

Inlägg av dirt »

de vad jag trodde också, men vars isf? ja har tätat mellan reedkorgen och motorblocket och mella insuget, reeden och förgasaren, cylinderfotspackningen är hel. dock har jag inte tagit av och kollat, men det borde väll märkas dirr om cylinderfotspackningen var trasig? dåligt komp mm. eller
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kan ju vara vars som hälst. ställ den på tomgång och spruta startgas överallt där du kommer åt. går den ner i varv så vet du vad de är.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
dirt
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 maj 2008, 13:59

Inlägg av dirt »

jo he bli väll o gör de
ja återkommer senare...
tackar för all hjälp!
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

tror kallepalle menar att den går UPP i varv när du testar startgas
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Dt_pojken^^ skrev:tror kallepalle menar att den går UPP i varv när du testar startgas
de beror på... Om den drar tjuvluft så kan motorn rusa eller gå ner i varv.... Om den rusar så bör startgasen ersätta en del av extraluften och varvet sjunker...

Om motorn får lägre varv av extra luft, så bör varvet höjas när startgasen tar bort den .....

Men iaf... Är du verkligen tvärsäker på att de ä rätt munstycke, för de låter som ett typiskt bensinproblem om de nu inte är nån annan skada på motorn....

Har du blåst ur bensinkanalen? För sätter de sig skit där så blir bränsleflödet sämre och då blir de som om motorn få för lite soppa.....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
dirt
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 maj 2008, 13:59

Inlägg av dirt »

jag och fadern har nyss haft en stor genomgång av förgasaren dvs hela förgasaren, varenda kanal,munstycke osv..
men problemet kvarstår. vi har uteslutit tjyvluft då den varken går upp eller ner i varv när vi sprajar med startgas. Problemet blir alltid när den är varm, den får inge bensin och dör ganska snabbt efter böölandet. om man sedan startar den med choken så går den att köra men den böölar ändå mycket. kan det vara kolvringarna som är körda? så att den "läker" för mkt vid förbränning??
Låst