Visst är väl denna ram sne?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

ReijuMrx skrev:
Moddad skrev:Någonsin suttit på en nyare Senda? : >
sendorna är j*vligt obehagliga i höga hastigheter :S
styret vibrerar som ett djur och känns inge vidare skönt att köra så!

MIN åsikt!
Mjo, du har helt rätt om att den vibererar mycken men sendorna är ändå grymt sköna att köra! :wink:

Kan ta min egna som exempel, den går gött men när den är uppe i toppfarten så vibererar den ganska mycket ja men inte så pass mycket att det är något att klaga på.

Kan helt klart säga att Derbi är den skönaste moppen jag kört, både min och min polares Senda är goa att köra.

När jag körde kompisens MT5 så va de faktiskt inte några större fel på den tycker jag, bara de att den var lite seg, men nej den är inte lika skön att köra som Derbi. :wink: Men detta är bara min åsikt. :P
bubba
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 3 april 2008, 18:02
Ort: Älvsjö

Inlägg av bubba »

den är rak
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

mt:erna har ju klena chassin... Alltså ja menar absolut inget illa, men när ja kollade på en mt så var den sne åt alla håll, gaffeln var den klenaste skapelsen ja sett och axlarna var minimala...

Ni ska inte förvänta er att mt:erna håller om man åker 80, dom är gjorda för 30 och de va många år sen dessutom.....

Nyare moppar har chassin stadiga som 125:er, sen att dom vibrerar beror ju på trimmet ^^ Åka 80 på en trimmrörssenda förstår ja att de skakar för då måste man varva som fan ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
mtpower
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 mars 2008, 17:35
Ort: Jag kör MT5 / Vara
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

bensinskalle skrev:mt:erna har ju klena chassin... Alltså ja menar absolut inget illa, men när ja kollade på en mt så var den sne åt alla håll, gaffeln var den klenaste skapelsen ja sett och axlarna var minimala...

Ni ska inte förvänta er att mt:erna håller om man åker 80, dom är gjorda för 30 och de va många år sen dessutom.....

Nyare moppar har chassin stadiga som 125:er, sen att dom vibrerar beror ju på trimmet ^^ Åka 80 på en trimmrörssenda förstår ja att de skakar för då måste man varva som fan ^^
Nu måste jag rätta dig. ;)

Ramen är exakt samma som en 125'a har, dock utan främre motorfäste. MTX80 har den ramen med.

Gaffeln är likadan som CR80, fast kortare. Bromsarna är från CR80.

Jag håller med dig om att den ser lite klen ut, men den är absolut inte det. =)

EDIT: Sitter samma gaffel på en 125 kom jag på, om jag hittar bilden..
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Ta inte allt bokstavligt...

Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

mtpower skrev:
bensinskalle skrev:mt:erna har ju klena chassin... Alltså ja menar absolut inget illa, men när ja kollade på en mt så var den sne åt alla håll, gaffeln var den klenaste skapelsen ja sett och axlarna var minimala...

Ni ska inte förvänta er att mt:erna håller om man åker 80, dom är gjorda för 30 och de va många år sen dessutom.....

Nyare moppar har chassin stadiga som 125:er, sen att dom vibrerar beror ju på trimmet ^^ Åka 80 på en trimmrörssenda förstår ja att de skakar för då måste man varva som fan ^^
Nu måste jag rätta dig. ;)

Ramen är exakt samma som en 125'a har, dock utan främre motorfäste. MTX80 har den ramen med.

Gaffeln är likadan som CR80, fast kortare. Bromsarna är från CR80.

Jag håller med dig om att den ser lite klen ut, men den är absolut inte det. =)

EDIT: Sitter samma gaffel på en 125 kom jag på, om jag hittar bilden..
De kan ja omöjligt tro x) Gaffelbenen var ju tjocka som min tumme ^^

Men ja ska inte käfta emot ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

gaffelbenen ser klena ut men dom håller för mkt mer änn vad man tror.


om du gör 2st rullar av samma sorts material och du gör sdom med samma tjocklek, då kommer den som har lägre diameter hålla bättre ner till en viss gräns ofc
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

kallepalle skrev:som dom andra säger så är den ju sne (förlåt rab) men det är absolut ingen fara. däcken kan nötas lite snett men det spelar ju ingen stor roll. om du inte är petig så är det bara att köra. kolla efter ett tag om den har blivit ännu sneare annars så fortsätt å kör bara.

har sett mycket värre på tex honda mt50. och dom går att köra ändå
Jag skulle byta ram. Rekomenderar absolut inget att köra ramsnett. Kan gå helt åt helvete och dessutom så försämras styvheten i ramen enormt. Kurvtagning blir en risksport, onödigt slitage på däck. försämrar bromssträckan, om det skulle bli stor påfrestning på ramen (t ex hög fart över väggupp/litet hopp) så kan det också gå illa då ramen blir mycket svagare. räta upp ordentligt eller byt. Bara för att det går så ska man inte ;)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

mtpower skrev:
bensinskalle skrev:mt:erna har ju klena chassin... Alltså ja menar absolut inget illa, men när ja kollade på en mt så var den sne åt alla håll, gaffeln var den klenaste skapelsen ja sett och axlarna var minimala...

Ni ska inte förvänta er att mt:erna håller om man åker 80, dom är gjorda för 30 och de va många år sen dessutom.....

Nyare moppar har chassin stadiga som 125:er, sen att dom vibrerar beror ju på trimmet ^^ Åka 80 på en trimmrörssenda förstår ja att de skakar för då måste man varva som fan ^^
Nu måste jag rätta dig. ;)

Ramen är exakt samma som en 125'a har, dock utan främre motorfäste. MTX80 har den ramen med.

Gaffeln är likadan som CR80, fast kortare. Bromsarna är från CR80.

Jag håller med dig om att den ser lite klen ut, men den är absolut inte det. =)

EDIT: Sitter samma gaffel på en 125 kom jag på, om jag hittar bilden..
Vet inte om man ska hålla med dig där riktigt?
SOm bensinskalle sa, så är gafflarna in dom tjockaste, och ramen är heller inte den bästa.
1/3 av alla som har MT här jag bor, är ram-sne.
Tror inte att dom sätter såna ramar på 125or?
Jämför med en RRX/Derbi Boxram.
Ska man kunna köra 125a med en MT ram.
Så borde man väl klara MC med RRX/Derbi boxram?
Min åsikt.
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
martin
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 juni 2007, 06:04

Inlägg av martin »

bubba skrev:den är rak
:> :lol:
mtpower
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 mars 2008, 17:35
Ort: Jag kör MT5 / Vara
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

TobbaN skrev:
mtpower skrev:
bensinskalle skrev:mt:erna har ju klena chassin... Alltså ja menar absolut inget illa, men när ja kollade på en mt så var den sne åt alla håll, gaffeln var den klenaste skapelsen ja sett och axlarna var minimala...

Ni ska inte förvänta er att mt:erna håller om man åker 80, dom är gjorda för 30 och de va många år sen dessutom.....

Nyare moppar har chassin stadiga som 125:er, sen att dom vibrerar beror ju på trimmet ^^ Åka 80 på en trimmrörssenda förstår ja att de skakar för då måste man varva som fan ^^
Nu måste jag rätta dig. ;)

Ramen är exakt samma som en 125'a har, dock utan främre motorfäste. MTX80 har den ramen med.

Gaffeln är likadan som CR80, fast kortare. Bromsarna är från CR80.

Jag håller med dig om att den ser lite klen ut, men den är absolut inte det. =)

EDIT: Sitter samma gaffel på en 125 kom jag på, om jag hittar bilden..
Vet inte om man ska hålla med dig där riktigt?
SOm bensinskalle sa, så är gafflarna in dom tjockaste, och ramen är heller inte den bästa.
1/3 av alla som har MT här jag bor, är ram-sne.
Tror inte att dom sätter såna ramar på 125or?
Jämför med en RRX/Derbi Boxram.
Ska man kunna köra 125a med en MT ram.
Så borde man väl klara MC med RRX/Derbi boxram?
Min åsikt.
Jag vet vad jag pratar om..

Sen är ju MT inte särskilt slö i utlandet.

Och varför nya mopeder har starka ramar är för att de går som mc osv i utlandet..
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Ta inte allt bokstavligt...

Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

TobbaN skrev: Vet inte om man ska hålla med dig där riktigt?
SOm bensinskalle sa, så är gafflarna in dom tjockaste, och ramen är heller inte den bästa.
1/3 av alla som har MT här jag bor, är ram-sne.
Tror inte att dom sätter såna ramar på 125or?
Jämför med en RRX/Derbi Boxram.
Ska man kunna köra 125a med en MT ram.
Så borde man väl klara MC med RRX/Derbi boxram?
Min åsikt.

enda skillnaden mot hondas gammla 125 ram är att dom hade ett till motorfäste. alltså som går under motorn där fram om du fattar? annars e den lik

och den är inte så klen som folk tror. varför den e sne e oftast för att folk sätter sig 2 pers på den å hoppar. de håller dom inte för
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

kallepalle skrev:
TobbaN skrev: Vet inte om man ska hålla med dig där riktigt?
SOm bensinskalle sa, så är gafflarna in dom tjockaste, och ramen är heller inte den bästa.
1/3 av alla som har MT här jag bor, är ram-sne.
Tror inte att dom sätter såna ramar på 125or?
Jämför med en RRX/Derbi Boxram.
Ska man kunna köra 125a med en MT ram.
Så borde man väl klara MC med RRX/Derbi boxram?
Min åsikt.

enda skillnaden mot hondas gammla 125 ram är att dom hade ett till motorfäste. alltså som går under motorn där fram om du fattar? annars e den lik

och den är inte så klen som folk tror. varför den e sne e oftast för att folk sätter sig 2 pers på den å hoppar. de håller dom inte för
Mt125a ram?
Jaha, trodde han menade en Mt Moppe ram :P
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

de är just det han menar. och enda skillnaden från mt50 ramen till mt125ramen är just det främre motorfästet
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

men att den blir ramsne när man hoppar två pers?

blir ramen sne av de så kan den ju inte vara lämplig som mc chassi..., ramen är ju de sista som ska ge vika :S
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

jo, men dom e ju inte gjorda för att hoppa me precis

det är inte dom nya heller. även om inte ramen ger vika på dom nya så flyger det packboxar å skit ur gaffeln 24/7 om man hoppar
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

kallepalle skrev:jo, men dom e ju inte gjorda för att hoppa me precis

det är inte dom nya heller. även om inte ramen ger vika på dom nya så flyger det packboxar å skit ur gaffeln 24/7 om man hoppar
mjo om man hoppar tillräckligt hårt så ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst