När jag "börnar" på asfalt så släpper det inte ibland så står den bara still, och sen när man kör iväg brukar den hacka ganska mycket, någon som vet varför ?
Undrar också varför man byter till andra "starkare" kopplings fjädrar.
Variomatiken avgör ju hurdan utväxlingen ska vara på din scooter
Och vikter och kopplingsfjädrar är dom saker man kan justera dessa egenskaper med
Lättare vikter gör att motorn kan varva mer innan variatorn börjar dra = bra vid triming då effekten kommer på högvarv. Tyngre gör att motorn varvar mindre innan variatorn börjar dra...
Kopplingsfjädern är ja inte hundra procent säker på va den gör eftersom jag inte är scooterexpert, men den påverkar de bakre remskivorna och accelerationen... Hårdare kopplingsfjädrar så får man lägre utväxling och mer acc, mjukare och utväxlingen sker snabbare / blir tyngre och moppen blir lite mer slö
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Variomatiken avgör ju hurdan utväxlingen ska vara på din scooter
Och vikter och kopplingsfjädrar är dom saker man kan justera dessa egenskaper med
Lättare vikter gör att motorn kan varva mer innan variatorn börjar dra = bra vid triming då effekten kommer på högvarv. Tyngre gör att motorn varvar mindre innan variatorn börjar dra...
Kopplingsfjädern är ja inte hundra procent säker på va den gör eftersom jag inte är scooterexpert, men den påverkar de bakre remskivorna och accelerationen... Hårdare kopplingsfjädrar så får man lägre utväxling och mer acc, mjukare och utväxlingen sker snabbare / blir tyngre och moppen blir lite mer slö
Okej (: Men är det nödvändigt att byta vikter eller koppling fjädrar om moppen är original ? Kommer det gå lättare att "börna" med starkare kopplings fjädrar då den varvar mera innan den börjar dra ? Påverkar det hastigheten något ?
kopplings fjädrarna gör så att kopplingen greppar tag i kopplingsskålen senare än vanliga till exempel på sprinters så vill man ju liksom inte att det ska ta 5år innan den kommer upp i 5000rpm om vi då säger att de kopplings fjädrarna som du har tar i vid 2000rpm så tar det ju lite tid innan den når de 5000rpm eller 15000XD så då kan man slänga på kopplings fjädrar som är så hårda att de kan ta i vid ca 8000rpm och då kommer axxet öka rejält eftersom den ju då redan är uppe i de 8000rpm däremot så händer nästan alltid då att den får så kallat "kopplings res" alltså att moppen stegrar när kopplingen tar i kopplings skålen vilket kan kännas lite obehagligt för de flesta men att byta kopplings fjädrar är absolut något som jag rekommenderar även på org moppar eftersom man kan höra det härliga varvet komma upp lite innan moppen börjar köra
EDIT!
OBS!!! jag har aldrig hört talas om att dela upp min text i stycken xD
hyosungsf50 skrev:kopplings fjädrarna gör så att kopplingen greppar tag i kopplingsskålen senare än vanliga till exempel på sprinters så vill man ju liksom inte att det ska ta 5år innan den kommer upp i 5000rpm om vi då säger att de kopplings fjädrarna som du har tar i vid 2000rpm så tar det ju lite tid innan den når de 5000rpm eller 15000XD så då kan man slänga på kopplings fjädrar som är så hårda att de kan ta i vid ca 8000rpm och då kommer axxet öka rejält eftersom den ju då redan är uppe i de 8000rpm däremot så händer nästan alltid då att den får så kallat "kopplings res" alltså att moppen stegrar när kopplingen tar i kopplings skålen vilket kan kännas lite obehagligt för de flesta men att byta kopplings fjädrar är absolut något som jag rekommenderar även på org moppar eftersom man kan höra det härliga varvet komma upp lite innan moppen börjar köra
EDIT!
Okej och lite lättare vikter gör den lite starkare ? Eller är det bara myt ? Är det någon idé att byta när den är original ?
hyosungsf50 skrev:kopplings fjädrarna gör så att kopplingen greppar tag i kopplingsskålen senare än vanliga till exempel på sprinters så vill man ju liksom inte att det ska ta 5år innan den kommer upp i 5000rpm om vi då säger att de kopplings fjädrarna som du har tar i vid 2000rpm så tar det ju lite tid innan den når de 5000rpm eller 15000XD så då kan man slänga på kopplings fjädrar som är så hårda att de kan ta i vid ca 8000rpm och då kommer axxet öka rejält eftersom den ju då redan är uppe i de 8000rpm däremot så händer nästan alltid då att den får så kallat "kopplings res" alltså att moppen stegrar när kopplingen tar i kopplings skålen vilket kan kännas lite obehagligt för de flesta men att byta kopplings fjädrar är absolut något som jag rekommenderar även på org moppar eftersom man kan höra det härliga varvet komma upp lite innan moppen börjar köra
EDIT!
Okej och lite lättare vikter gör den lite starkare ? Eller är det bara myt ? Är det någon idé att byta när den är original ?
Mellan 0,5-1 gram lättare än original brukar bli bäst på en original scooter
EDIT!
det beror från moped till moped inu holma
min går bäst när man drar ner 3g, speedfight bäst när man drar ner ca 2,5g och
liggande minarelli 1-1,5g mindre
Sachs skrev:är att byta variatorvikter på en scooter motsvarande som att dreva en cross moppe? man drevar ju scootrar också, men finns det något samband?
Scooterns kraftövering är då variomatiken
och crossmopeden är kedjan och drevem,
men dom går inte jämnföra på det sättet du tror
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
antis skrev:
Min speedfight går bäst med 1g mindre och varvade sönder med 2g mindre.
Holma_ skrev:
jaha för jag har gjort det på en speedfight iaf och den gick bäst så! och jaa jag provade med andra vikter.
hyosungsf50 skrev:
jaha för jag har gjort det på en speedfight iaf och den gick bäst så! och jaa jag provade med andra vikter.
Det jag menar är att det är olika från moppe till moppe.
hyosungsf50 skrev:från motor till motor! iofs så är inte alla motorer lika fast de ändå är av samma modell men inte så jävla stor skillnad ska det INTE vara!
Ja , motor till motor. Men det beror även på övrig setup.
hyosungsf50 skrev:från motor till motor! iofs så är inte alla motorer lika fast de ändå är av samma modell men inte så jävla stor skillnad ska det INTE vara!
ja men om du kanske läst tidigare så snackar vi org motor rätt igenom!
ja men om du kanske läst tidigare så snackar vi org motor rätt igenom!
Lunga ner dig.
Min motor var helt orginal när jag satta på 2gram mindre än orginal och den varvade bara sönder , sen när jag satte på 1gram mindre än orginal gick/går det klockrent.