Problem Derbi DrD PRO :((!!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
williamasplund
Elmoped

Problem Derbi DrD PRO :((!!

Inlägg av williamasplund »

Hej, har en Derbi drd pro 06a. Innan jag ställde in den gick den perfekt men efter att jag tagit ut den från garaget så har det uppstått komplikationer. Det första jag gjorde var att tvätta den slarvigt med högtryck.

Till problemet, ibland startar den lätt på första kicken, ibland inte alls. Och alltid så dör den efter 20 mins körning, den lixom börjar dö på höga varven och man kan bara köra på tomgång, efter det dör den helt. om man sen försöker starta den är den helt död och man måste vänta i några timmar :S Den har också börjat gasrusa helta av sig själv ett antal gånger.

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög

Inlägg av backmannn »

det kan vara skit i förgasaren testa o lägg förgasaren i såpa o vatten över natten o sen blåser du ren den med kompresor:D
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

kom säkert in vatten och annat skit i förgasaren, öppna upp där och ta dig en titt :wink:

kolla även till luftskruven och gaswiren, gaswiren kan va lite hårt spänd eller något så den inte släpper tillbaka reglaget helt.

Ta för vana att inte tvätta moppen med högtryckstvätt heller, vattnet kommer så hårt på alla möjliga ställen och tränger sig in :wink:
Nyxorzz
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Verkar ju som den får för lite bensin eftersom att den dör och inte startar men har du inte pillat med nått så ska inte det vara problemet...

Då är det troligtvis som dem andra sagt, att det kommit in vatten/skit i motorn, troligtvis i förgasaren.

Tvätta inte mopeden med högtrycks tvätt nästa gång, det är som ReijuMrx säger, vattnet tränger sig in o.s.v.

Jag brukar ta en blöt svamp och torka moppen och sen sköljer jag av den med vatten slang och torkar men en trasa och det har aldrig varit några problem för mig.

Det jag tycker du ska göra nu är att ta loss förgasaren, rengöra den och blåsa ur den lite, du blåser alltså bara lite i den.
Annars kan du också kollat så din luftskruv och tomgångsskruv inte är fel inställda.
Så här är det på min: Luftskruven=4,5 varv utåtskruvad.
Tomgångskruven=(Den skruvar du bara tills du tycker du har en bra tomgång om du inte redan har de..)

Hoppas detta var till hjälp. :wink:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Aa det är iallafall nåt med förgasaren!!
jag tror på att den får för mycket luft (asså för lite bensin)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Jag hade samma problem med min gamla drd pro ;)

Den dog när ja hade under fem liter i bensintanken ungefär, och startade taskigt efter de...

Jag kyckades aldrig klura ut vad själva huvudproblemet var, men de sitter i förgasaren!...

Jag bytte bensinkranen, men de gjorde ingen skillnad, försökte göra rent förgasaren men inget, gjorde inställningar tills ja blev gråhårig och ÅF fatta inget heller... Till sist så köpte ja en ny förgasare från scootech.se och då försvann problemet ;)

MEN de finns en till faktor som kan retas... De är nämligen så att dödarknappen har en tendens att erja och bli full i skit så den kortsluter tändningen, min hade i princip brunnit ihop, och när ja hade kopplat bort den så startade moppen alltid bra iaf ;)

Men förmodligen så har förgasarproblemet nåt att göra med bränsletillförseln, eftersom moppen bara jävlades när bensinnivån sjönk i tanken... Så kommer du inte fram till nån lösning så testa att plocka isär förgasaren, var noga att plocka ur flottören och flottörnålen och så tar du tryckluft med ett litet munstycke och blåser som fan i bensinkanalen ;) Då ska eventuell skit eller så lossna och då borde problemet försvinna ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
williamasplund
Elmoped

Inlägg av williamasplund »

Tack som fan för alla svar och tips :D plockade isär förgasaren idag och rengjorde. Då startade den på första kicken och gick som aldrig förr. Drog ner på stan ett tag och på infarten hemma så dog den igen... Fattar mig inte på den:O Ska kolla dödarknappen imorgon iaf 8)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

williamasplund skrev:Tack som fan för alla svar och tips :D plockade isär förgasaren idag och rengjorde. Då startade den på första kicken och gick som aldrig förr. Drog ner på stan ett tag och på infarten hemma så dog den igen... Fattar mig inte på den:O Ska kolla dödarknappen imorgon iaf 8)
gör så ;)

Bara knipsa av kablarna till den knappen och isolera ;)

Fortfarande problem så får du tömma tanken och skruva loss vacuumkranen och kolla filtret på den ( Du ser filtret när du plockat loss kranen )... Är de inge skit där så är de helt enkelt nånting i bränslekanalen och då får du göra som ja sa och försöka blåsa ur den ( om du inte redan har gjort de ) Men se till att ta loss flottörnålen ordentligt då för annars kan den skadas!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst