varfrö blandar du i tanken om du ändå kör orignal ?DerbiSM skrev:Jag blandar 1 dl olja på 5 L bensin, men jag kör orginal så du ska troligtvis blanda i lite mer olja.
Vanlig 2-takts olja ska du ha, (sån som du brukar hälla i oljetanken nu.)
Det är bara att ta bort olje tanken och täppa igen olje pumpen, så har jag gjort iaf men det går säkert att köra med oljetanken också men bara den är tom.
Den fick inte rätt mängd olja förut troligtvis och då känns det säkrare att blanda själv så att den inte värme nyper eller skär.ReijuMrx skrev:varfrö blandar du i tanken om du ändå kör orignal ?DerbiSM skrev:Jag blandar 1 dl olja på 5 L bensin, men jag kör orginal så du ska troligtvis blanda i lite mer olja.
Det är bara att ta bort olje tanken och täppa igen olje pumpen, så har jag gjort iaf men det går säkert att köra med oljetanken också men bara den är tom.![]()
Tack för svaren och nej jag kör inte orginal har ju effekt rör och 70 cc bland annatReijuMrx skrev:varfrö blandar du i tanken om du ändå kör orignal ?DerbiSM skrev:Jag blandar 1 dl olja på 5 L bensin, men jag kör orginal så du ska troligtvis blanda i lite mer olja.
Det är bara att ta bort olje tanken och täppa igen olje pumpen, så har jag gjort iaf men det går säkert att köra med oljetanken också men bara den är tom.![]()
Ja skär den så rasar lagrena och den kärvar ihop, förmodligen sprider de sig eftersom den är sammanlänkad med fler saker...Clank skrev:aha olje pumpen asså vad händer om den skär? Tar motorn skada då eller? äre svårt att plocka bort olje pumpen?
Skär cylindern om man inte plockar bort olje pumpen ?bensinskalle skrev:Ska du blanda i tanken så måste du plocka bort oljepumpen, annars skär den! Alternativet är att du tar oljeslangen som går till förgasaren och kopplar tillbaka till oljetanken så oljan cirkulerar runt och smörjer pumpen...
Annars kan du köpa ett insug med oljenippel på bara
de räcker väll bara att ta ur wiren så är problemet löstClank skrev:bensinskalle är du verkligen säker på att olje pumpen verkligen skär om man bara tar bort olje tanken o låter pumpen sitta kvar? Vet nämlingen många som har det kvar men tanken är borta och den har aldrig skärt.
Bäst att ta bort den då men hur tar man bort olje pumpen? Vart sitter den?