ONT: Mina setuper helt klart vad annars vill man ha
chifen och maximannen varför borra en cylinder?
Min prorace kommer att ha 76,51cc med 43mm slaglängd.
Och min MHR Team landar på 84,40cc med 43mm slaglängd
Så ingen av er behöver borra, bara bullshit och inget kunnande.
Här får ni en förklaring som jag har fått så ni lär er lite.
Du tar alla mått i centimeter, alltså borrning i 5cm (50mm) och slagläng som 4,3cm (med 43mm vevparti).
Diametern delar man 2 för att få fram radien (5/2 = 2,5), radien är alltså 2,5cm.
Sen tar du radien i kvadrat, eller radien gånger radien (2,5 X 2,5 = 6,25)
Radien i kvadrat multiplicerar du med pi (3,1415..) (6,25 x pi = 19,63)
Det som du nu räknat ut är basarean på en cylinder, eller arean på kolvtoppen i fallet på en motors cylinder, i ditt fall 19,63 cm2.
Arean multiplicerar man sedan med höjden på cylindern för att få fram volymen, i en motors fall är det då slaglängden.
Alltså i ditt fall: 19,63 x 4,3 = 84,409 cm3.
Alla mått har man i centimeter för att få svaret i cm3 (kubikcentimeter).
Hoppas att jag inte svara för sent, eller du redan fått svar på detta. Är det något fel med min förklaring så rätta mig.