behöver hjälp!!!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
pampirus
Farsans gamla zündapp

behöver hjälp!!!

Inlägg av pampirus »

Tjenare var ute o tog en sväng med min hojj idag och sen när jah stannar o kollar ner på svingen så är den full av olja och fälgen med och oljan kommer ifrån motor vafan är fel ? kan ngn packbox ha gått i motorn eller ngt. inte fan ska det spruta olja efter man har kört en sväng.

Btw har en peugeot xps (AM6 motor)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Så blev det på min Derbi me när jag precis smörjt kedjan så det kanske är din kedja som skvätter olja på svingen ? :wink:
pampirus
Farsans gamla zündapp

Inlägg av pampirus »

nej det kan det inte va eftersom den är torr. det kommer ifrån motor och den är ngn slangs olja.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

störst sannolikhet är att det är tvåtaktsoljan, den som smörjer cylindern...

Så ta dig en ordentlig titt på alla slangar osv mellan oljetanken och förgasaren, de kan vara nåt som har lossnat och åker du en meter till så kan cylindern nypa ....

Är de nu så att oljetillförseln är okej, då är de nog en packbox som gett sig....

Tvätta rent allt noga som fan och så väntar du ett tag eller så kör du en yttepyttekort sväng så borde du se varifrån de rinner... Se bara till att de finns olja i lådan så att den inte tar skada om du kör en testrunda
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
pampirus
Farsans gamla zündapp

Inlägg av pampirus »

okej men jah kör på oljeblandat men jag fyllde på min växellådsolja idag och innan det så vad det inga problem.
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Kanske fyllde på för mycket??
Jag fyllde på för mycket på min och då spruta den olja som fan men sen tömde jag ut en del o då var den som v anlig igen :)
Också AM6
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

pampirus skrev:okej men jah kör på oljeblandat men jag fyllde på min växellådsolja idag och innan det så vad det inga problem.
jasså ;)

Men hur mycke fyllde du på? För häller du i för mycke olja så trycker lådan ur sig den olja som inte ska vara där.... Förmodligen de som du upplevt.. Annars så kan de vara så illa att de blivit tryck i lådan och den har skjutit ur en packbox...
Live slow - Die whenever
pampirus
Farsans gamla zündapp

Inlägg av pampirus »

okej men jag fyllde på rätt mycket med ska jag ta ur en del olja då ? men varfan trycks den oljan ut ? genom den nipplen på motorn ?
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Sprutar den olja om den står still o du gasar bara??
De gjorde min o om den gör de så töm ut en del

Jag vet inte var den trycks ut men jag hade olja över hela moppen efter min påfyllning iaf :lol:
pampirus
Farsans gamla zündapp

Inlägg av pampirus »

den trycks bara ut efter att man har kört.!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

växellådan måste vara i rörelse = du måste köra = för att oljan ska komma ut ;)

De ska sitta en ventileringsslang nånstans uppepå växellådan och där kommer oljan ut ;)

Men när du "fyller på" olja så måste du hälla i rätt mängd! Man ska inte bara hälla i en klick... Bäst är att du tömmer ur oljan och häller i den mängd de ska vara.
Live slow - Die whenever
Låst