Min Piaggio Typhoon började förra sommaren att vara svårstartad. Det har den fortsatt med, men nu går den dåligt oxå. För att få igång den krävs fullgas och gott om ström i batteriet. När den blivit varm är tomgången helt okej, men den är väldigt okänslig på gasen. Vid måttlig gas höjs inte varvet speciellt mycket, och man ser även hur den spottar (bensin) ur förgasaren. Ger man full gas, med bakhjulet i luften, så varvar den upp en del, men går ojämnt som om den inte fick nog med soppa. Den är väldigt orkeslös.
Förra året bytte jag kolv med ringar, jag har även bytt reedventilen eftersom den spottade så. Luftfiltret är ok, förgasaren har jag haft isär i omgångar och alla munstycken och kanaler är blåsta med tryckluft. Just nu är jag inne på tändningen. Är det någon som har nåt annat tips? Har jag missat något?
Moppen är otrimmad.
förmodligen har du blåst sönder något i förgasaren när du tog tryckluft. förgasare ska egentligen munblåsas för annars kan packningar, oringar etc åka åt sidan
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
hmm, men stalker var svårstartad ett tag oc de, kollade på lite allt möjligt med sen bytte jag kolvringar och då startade den mycket mycket lättare än tidigare
När den är svårstartad kan det ofta vara nåt skit i förgasaren eller nåt litet sönder ... kolla det noga
fuck_rooster skrev:Min Piaggio Typhoon började förra sommaren att vara svårstartad. Det har den fortsatt med, men nu går den dåligt oxå. För att få igång den krävs fullgas och gott om ström i batteriet. När den blivit varm är tomgången helt okej, men den är väldigt okänslig på gasen. Vid måttlig gas höjs inte varvet speciellt mycket, och man ser även hur den spottar (bensin) ur förgasaren. Ger man full gas, med bakhjulet i luften, så varvar den upp en del, men går ojämnt som om den inte fick nog med soppa. Den är väldigt orkeslös.
Förra året bytte jag kolv med ringar, jag har även bytt reedventilen eftersom den spottade så. Luftfiltret är ok, förgasaren har jag haft isär i omgångar och alla munstycken och kanaler är blåsta med tryckluft. Just nu är jag inne på tändningen. Är det någon som har nåt annat tips? Har jag missat något?
Moppen är otrimmad.
svårstartad och att du måste ha full gas i när du startar kan bero på fel bestyckning i förgasaren.