Stum framgaffel?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
urband
Elmoped

Stum framgaffel?

Inlägg av urband »

Hej. Jag har en Honda MT5 där framgaffeln känns klen för min motor så jag tänkte göra någonting åt detta. Om man hänger sig över framgaffeln så den går i bott så känns den myket stabilare (alltså ju kortare den blir desto stabilare blir den). Tänkte därför tappa ur all olja, trycka ner den i bott och sen svetsa den stum.
Vad tror ni om detta? Att den blir hård att köra med förstår jag ju, kvittar då det ska bli en racehoj men hur blir det om man kör på bakhjulet och den sedan landar igen? Knäcks axeln pga att den är stum och ingen fjädring finns som kan dämpa fallet eller hur kommer detta fungera?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

axeln kommer knäckas tillslut. sätt istället i tjockare olja så blir den stummare. om du känner att den är instabil så får du modda på en gaffel som är starkare
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
urband
Elmoped

Inlägg av urband »

Kanske det istället går att svetsa stag mellan gaffelrör till gaffelrör? För då lär den inte kunna svikta mycket men frågan är också vad en framgaffel är gjord i för material och vad för svets som krävs?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

själva gaffelbenen är förmodligen vanligt stål, de ingående rören är svarvat rostfritt tror ja ;)

Svetsar du gafeln stel så kan axeln knäckas somsagt, lagrena rasa eller så blir fälgen skev ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst