Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
rlofving
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 april 2008, 20:45

Inlägg av rlofving »

[quote="kallepalle"]barikit. högre kvalite, effekt. annars är top performance 74cc en riktigt fin cylinder också[/quote]

Okej, tack för hjälpen :D Och man behöver inte byta vev till varken barikiten eller top performance cylindern då? 8)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

nepp.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
kjj
Elmoped
Inlägg: 88
Blev medlem: 4 oktober 2008, 20:19
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av kjj »

är barikit 74cc en bra vardagscylinder?
död åt slöa mopeder!
Användarens profilbild
ProoStunter
Elmoped
Inlägg: 137
Blev medlem: 3 februari 2009, 16:01

Inlägg av ProoStunter »

är polini corsa bra
kvalitet ?
axx?
topfart?
eeh...hej :D
Användarens profilbild
ProoStunter
Elmoped
Inlägg: 137
Blev medlem: 3 februari 2009, 16:01

Inlägg av ProoStunter »

tänker bara säga att ska användas till stunt eller så tar jag polini sport
är polini sport bra?
eeh...hej :D
Användarens profilbild
williamasplund
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 9 april 2008, 19:06
Ort: södertälje

Inlägg av williamasplund »

Är denna cylinder något att ha? http://www.twostroke.se/product.asp?product=12452 Har ett Gianelli 2T på också och undrar om de kommer gå bra ihop eller om jag borde köpa ett nytt;) Behöver man byta vev?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

williamasplund skrev:Är denna cylinder något att ha? http://www.twostroke.se/product.asp?product=12452 Har ett Gianelli 2T på också och undrar om de kommer gå bra ihop eller om jag borde köpa ett nytt;) Behöver man byta vev?
Kommer att funka finfint och inget vevbyte behövs, kolla bara så den inte glappar något. Hur långt har mopeden gått?
ProoStunter skrev:tänker bara säga att ska användas till stunt eller så tar jag polini sport
är polini sport bra?
Du är i fel tråd, du ska vara i motsvarande tråd i kategorin scooter, tänk på det till nästa gång ;) http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=366

polini sport är en fin cylinder och kommer att funka fint till stunt. Du kommer att få högre effekt över hela registret.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
williamasplund
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 9 april 2008, 19:06
Ort: södertälje

Inlägg av williamasplund »

Tack för snabbt svar;)
500 mil 100 trimmat ska in på service i veckan
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Hur länge ska man köra in en gjutjärns cylinder?? :P
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 30 mars 2008, 21:46
Ort: De du ;)

Inlägg av Extreme16 »

Robiin937 skrev:Hur länge ska man köra in en gjutjärns cylinder?? :P
cirka 50 mil tror jag,... Men vet iaf att det tar mkt längre tid än aluminium.
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

Robiin937 skrev:Hur länge ska man köra in en gjutjärns cylinder?? :P
35-50 mil räcker men många säger 100 mil för att verkligen ligga på säkra sidan :wink: såd e gör du som du vill!
Nyxorzz
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

ReijuMrx skrev:
Robiin937 skrev:Hur länge ska man köra in en gjutjärns cylinder?? :P
35-50 mil räcker men många säger 100 mil för att verkligen ligga på säkra sidan :wink: såd e gör du som du vill!
Jaop man säger 100 mil inkörning på alla nya delar i cylindern men de tkr ja är bullshit.... Ja körde in min mc cylinder ca 5 mil väldigt försiktigt, sen åkte ja mjukt o gasa fullt vid 10 mil ;)

Dock så har du ju gjutjärn, du bör nog söka bland guiderna för gjutjärn är lite speciellt om man vill få de 100 bra ;) De finns en guide som säger exakt hur du ska göra ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

En snabb fråga bara för nu ska jag köpa men vill bara vara 100% säker
kommer veven o lagerna o sånt hålla för denna cylindern

http://twostroke.se/product.asp?product=12180
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821
Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30

Inlägg av wildhorse »

Robiin937 skrev:En snabb fråga bara för nu ska jag köpa men vill bara vara 100% säker
kommer veven o lagerna o sånt hålla för denna cylindern

http://twostroke.se/product.asp?product=12180
Om det inte är glapp eller något sedan tidigare så kommer den cylindern fungera skit bra tsm med original veven!
Användarens profilbild
williamasplund
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 9 april 2008, 19:06
Ort: södertälje

Inlägg av williamasplund »

Kanske inte är rätt Forum men jaja,

Jag antar att det är så men frågar iaf, måste jag blanda olja manuellt eller kan jag lita på min oljepump? man kanske kan skruva upp den på nåt sätt inte vet jag? :lol:
mtpower
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 mars 2008, 17:35
Ort: Jag kör MT5 / Vara
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

williamasplund skrev:Kanske inte är rätt Forum men jaja,

Jag antar att det är så men frågar iaf, måste jag blanda olja manuellt eller kan jag lita på min oljepump? man kanske kan skruva upp den på nåt sätt inte vet jag? :lol:
Rätt forum om du har en Cross/Sm, dock fel tråd. Denna är till för att fråga om cylindrar. =)

Nu vet jag inte vad du har för någon moped, men det brukar gå att öka flödet på oljepumparna. Men om du vill vara på den säkra sidan kan du blanda i tanken.
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Ta inte allt bokstavligt...

Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

alltid säkrast att blanda i tanken. brukar ej gå att skruva upp pumpen men det går ju å spänna vajern. dock vet du ju ine precis hur mycket den ger då, så jag säger blanda i tanken om du trimmar.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

kallepalle skrev:alltid säkrast att blanda i tanken. brukar ej gå att skruva upp pumpen men det går ju å spänna vajern. dock vet du ju ine precis hur mycket den ger då, så jag säger blanda i tanken om du trimmar.

Bara skruva tills den är OK inställd. (se stiftet för svar)
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
jimmyskoglund
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 8 oktober 2008, 14:35
Ort: delsbo

asd

Inlägg av jimmyskoglund »

vilekn är bäst?!
jag har en Derbi Senda x-treme SM 2005 med orinal vev:
vilken av cyllerna?

1.airsal 70cc sport.
2.barkit 70cc racing.
3.top peformens 70cc.
vilken lämpar sig bäst!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ta top performance 74cc den svarta. skitbra sportcylinder
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
adam_CpiPerformance
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 mars 2009, 20:45
Ort: Uddevalla

Inlägg av adam_CpiPerformance »

Lånar Tråden Lite snabbt.

Lirar just nu: Hebo escape, bestyckad , filter , ostrypt cdi.
Ska köpa 70cc som orgveven håller för, vill ha tips på cylinder med bra drag.
ge mej tips och lite info om hastighet , Hk och hållbarhet så blir jag lycklig :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

adam_CpiPerformance skrev:Lånar Tråden Lite snabbt.

Lirar just nu: Hebo escape, bestyckad , filter , ostrypt cdi.
Ska köpa 70cc som orgveven håller för, vill ha tips på cylinder med bra drag.
ge mej tips och lite info om hastighet , Hk och hållbarhet så blir jag lycklig :D
airsal eller barikit i sportklassen är helt okej cylindrar och de kommer nog funka fint till de grejer du har ;)

Handmade är nog inte helt dumt heller men den varvar mindre och har lite mindre drag ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Flixis
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 november 2008, 11:40

Inlägg av Flixis »

jag tänkte köpa en http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180 men jag undrar vilket rör jag ska ha till den cylen och om jag behöver en större förgasare å i vilken storlek då?
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Thrower/SP rör blir bra
En 19mm förgasare skulle sitta fint men behövs inte
Flixis
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 november 2008, 11:40

Inlägg av Flixis »

okej tack
Flixis
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 november 2008, 11:40

Inlägg av Flixis »

hur mycket tror du att den skulle topp med MK sp och den cylen?
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

95~ med en 13-14/53 drevning
Flixis
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 november 2008, 11:40

Inlägg av Flixis »

ok :D
adam_CpiPerformance
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 mars 2009, 20:45
Ort: Uddevalla

Inlägg av adam_CpiPerformance »

frågade tidigare om vilket cylinder som var bäst.
har nu en fråga till , om jag köper airsal sport 50cc och har dom grejjerna jag har och 13/53 drev, Ungefär vad kommer toppen ligga på?
Kommer det bli stor skillnad mot med vanlig cylinder?.

( ända anledningen att jag vill ha den är för att det är den ända cylindern med skruvfäste till cpi ).:D
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

vad har du för rör, förgasare?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

adam_CpiPerformance skrev:frågade tidigare om vilket cylinder som var bäst.
har nu en fråga till , om jag köper airsal sport 50cc och har dom grejjerna jag har och 13/53 drev, Ungefär vad kommer toppen ligga på?
Kommer det bli stor skillnad mot med vanlig cylinder?.

( ända anledningen att jag vill ha den är för att det är den ända cylindern med skruvfäste till cpi ).:D
själva cylindern ger ingen enorm effektökning kan vi säga ;) Möjligen att de vill varva lite mer än original...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Notn4
Svårstartad skrothög
Inlägg: 334
Blev medlem: 12 september 2008, 19:01
Ort: Nykarleby (Finland)

Inlägg av Notn4 »

tänkte fråga lite snabbt.

har ett giannelli 2t till AM6 och 16mm dellorto.

tänkte köpa 70cc som håller med orginal vev och går me de delarna jag har redan.

stylepro 70cc bra? den från cykelkraft? men det står också att orginal toppen inte passar men är det bara för att orginal toppen har en annan packning? för om det är så, så går det väll att bara köpa en packning som passar till topplocket och inte använda det som kommer med cylinder???

EDIT: eller ska jag kanske ta top performance 75cc? prestanda är inte så viktigt som hållbarhet
Bild
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

top performance 74cc e riktigt go sportcylinder. men gianellit e ganska klent till 70cc. bästa var om du sålde gianellit å köpte tex Hebo elr liknande men visst går det
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Följer de inte med topp :?

Men aja, står de att toppen inte passar så gör den förmodligen inte de...

70 cc och 50 cc har ju olika borrningar så då krävs de olika diameter på toppens "förbränningsutrymme"... Sen så är de ju likadant med packningar....

Om 70 cc:n har t.ex 10 mm större borrning så måste även O-ringen vara 10 mm större i diameter, och då passar de aldrig ihop med spåret i original toppen som då är 10 mm mindre i diameter...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

har inte 70cc men orginal slaglängd typ 47mm borrning och 50cc me orginal slaglängd 40,6mm?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Skriv svar