Avgasrörs-Tråden Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Yngve--Tuning
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 mars 2009, 08:58

Inlägg av Yngve--Tuning »

Henry skrev:
Yamaha_rider skrev:Nu kommer ju Henry o tjafsa emot vad jag säger men jag tycker att TK är väldigt bra i förhållande till prisnivå.. Men gör dina grannar en tjänst o packa om dämparn om du köper ett TK

Billiga sport rör = Suger


Kör något värre och ni kommer hajja vad jag pratar om...
En polare hade ett sånt vi giått svetsa det 4 gånger.
Ingen kvalite iaf :? :(
Yngve @ Tuning
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

martin skrev:
kallepalle skrev:
martin skrev: Inget som vet?? :? :(
metrakit sp. sjukt fint. vill du ha överliggande så modda på ett polini forrace eller så köper du metrakit prorace överliggande alternativt avstämt
Är Gianneli 2t oxå ett bra rör ?? :roll: :oops:
Ett underbart rör om du ska köra med originalcylindern :) Ser rätt bra ut och bra pris också.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
martin
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 juni 2007, 06:04

Inlägg av martin »

chifen skrev:
martin skrev:
kallepalle skrev: metrakit sp. sjukt fint. vill du ha överliggande så modda på ett polini forrace eller så köper du metrakit prorace överliggande alternativt avstämt
Är Gianneli 2t oxå ett bra rör ?? :roll: :oops:
Ett underbart rör om du ska köra med originalcylindern :) Ser rätt bra ut och bra pris också.
funkar det bättre än Tk till Hebo 70cc rep??
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

martin skrev:
chifen skrev:
martin skrev: Är Gianneli 2t oxå ett bra rör ?? :roll: :oops:
Ett underbart rör om du ska köra med originalcylindern :) Ser rätt bra ut och bra pris också.
funkar det bättre än Tk till Hebo 70cc rep??
Då kommer du nog klara dig bättre med tk, det är lite väl vass cylinder för gianellit.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Inlägg av Granet »

bensinskalle skrev:
Granet skrev:Men håller den för det då så det inte blir något skit med den? ;P är inte så jätte bra på moppar;P
//Granet
En trimmrörssetup kan man köra 1000 mil på eller mer om man kör rätt ;)

Självklart blir de högre slitage jämfört med original men så är de med allt trimm ;)
Men jag menar att cylindern och veven och sånt klarar av det?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Granet skrev:
bensinskalle skrev:
Granet skrev:Men håller den för det då så det inte blir något skit med den? ;P är inte så jätte bra på moppar;P
//Granet
En trimmrörssetup kan man köra 1000 mil på eller mer om man kör rätt ;)

Självklart blir de högre slitage jämfört med original men så är de med allt trimm ;)
Men jag menar att cylindern och veven och sånt klarar av det?
Byt upp dig i munstycke och se till att du har en oljetillförsel på ca 2,5% så ligger du bra till och riskerar inte ras så länge du inte ligger och pinar på maxvarv hela tiden :) Ingen fara
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
martin
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 juni 2007, 06:04

Inlägg av martin »

chifen skrev:
martin skrev:
chifen skrev: Ett underbart rör om du ska köra med originalcylindern :) Ser rätt bra ut och bra pris också.
funkar det bättre än Tk till Hebo 70cc rep??
Då kommer du nog klara dig bättre med tk, det är lite väl vass cylinder för gianellit.
oke synd för de e snyggt :P men e tk underliggande ett bra rör för den cylindern :P :roll:
Granet
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 mars 2009, 18:34

Inlägg av Granet »

chifen skrev:
Granet skrev:
bensinskalle skrev: En trimmrörssetup kan man köra 1000 mil på eller mer om man kör rätt ;)

Självklart blir de högre slitage jämfört med original men så är de med allt trimm ;)
Men jag menar att cylindern och veven och sånt klarar av det?
Byt upp dig i munstycke och se till att du har en oljetillförsel på ca 2,5% så ligger du bra till och riskerar inte ras så länge du inte ligger och pinar på maxvarv hela tiden :) Ingen fara
Okej men vilket munstycke tycker ni jag ska ha då? på ett ungefär så jag vet vad jag ska beställa(: hur ser man att oljetillförsel ligger på 2,5% då haha känner mig lite korkad ;P
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Granet skrev:Okej men vilket munstycke tycker ni jag ska ha då? på ett ungefär så jag vet vad jag ska beställa(: hur ser man att oljetillförsel ligger på 2,5% då haha känner mig lite korkad ;P
Oljetillförseln får man justera med känsla ;) Normalt duger pumpen som den är original, men vill man vara på säkra sidan så kan man kolla så man inte har franska strypningen på pumpen och så kan man spänna vajern till pumpen, då ger den lite mer olja ;)

Munstycke frågan får du ställa i munstycketråden ;)
martin skrev:oke synd för de e snyggt men e tk underliggande ett bra rör för den cylindern
Undvik helst tk om du inte redan har köpt ett ;K De är bättre att du köper ett Hebo bufanda eller tobarro ( som ligger i ungefär samma prisklass och är mycke bättre + snyggare ), eller ett sp, scr corse, eller liknande...

Ju vassare rör desto bättre kommer de gå ;) Med tk så blir de tk effekt och de är nog inte mycke o hurra över...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
martin
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 juni 2007, 06:04

Inlägg av martin »

martin skrev:
oke synd för de e snyggt men e tk underliggande ett bra rör för den cylindern

Undvik helst tk om du inte redan har köpt ett ;K De är bättre att du köper ett Hebo bufanda eller tobarro ( som ligger i ungefär samma prisklass och är mycke bättre + snyggare ), eller ett sp, scr corse, eller liknande...

Ju vassare rör desto bättre kommer de gå Med tk så blir de tk effekt och de är nog inte mycke o hurra över...
oke ska försöka få tag i ett bufanda eller tobarro då :wink:
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

bensinskalle skrev:
Granet skrev:Okej men vilket munstycke tycker ni jag ska ha då? på ett ungefär så jag vet vad jag ska beställa(: hur ser man att oljetillförsel ligger på 2,5% då haha känner mig lite korkad ;P
Oljetillförseln får man justera med känsla ;) Normalt duger pumpen som den är original, men vill man vara på säkra sidan så kan man kolla så man inte har franska strypningen på pumpen och så kan man spänna vajern till pumpen, då ger den lite mer olja ;)

Munstycke frågan får du ställa i munstycketråden ;)
martin skrev:oke synd för de e snyggt men e tk underliggande ett bra rör för den cylindern
Undvik helst tk om du inte redan har köpt ett ;K De är bättre att du köper ett Hebo bufanda eller tobarro ( som ligger i ungefär samma prisklass och är mycke bättre + snyggare ), eller ett sp, scr corse, eller liknande...

Ju vassare rör desto bättre kommer de gå ;) Med tk så blir de tk effekt och de är nog inte mycke o hurra över...
Röret i sig ger väl en godkänd effekt men kommer att gå betydligt bättre med Hebo rör :) Blir inte riktigt bättre desto vassare röret är heller, vore ju fel att säga. Hellst vill man att rörets effektkurva ska stämma överense med cylindern och då får man maximal effekt, kanske inte mest toppfart men bästa effekten ;)

Lättast att veta hur mycket olja man har i bensinen är att blanda själv, blir säkrast så också då mopeden även får bra med olja när du motorbromsar.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

chifen skrev:
Röret i sig ger väl en godkänd effekt men kommer att gå betydligt bättre med Hebo rör :) Blir inte riktigt bättre desto vassare röret är heller, vore ju fel att säga. Hellst vill man att rörets effektkurva ska stämma överense med cylindern och då får man maximal effekt, kanske inte mest toppfart men bästa effekten ;)

Lättast att veta hur mycket olja man har i bensinen är att blanda själv, blir säkrast så också då mopeden även får bra med olja när du motorbromsar.
Nejnej med vassare så mena ja förstås inom rimliga gränser ;)

Som att jämföra thrower och mhr supermoto ;) Supermoto betydligt "vassare" men de är fortfarande relativt "låga" kurvor i båda rören ;)


Men chifen, en viktig sak om körning ;) Man får absolut inte motorbromsa med en tvåtakt ;) När man gör de blir de ett smäre tryck i vevhuset och vevlagrena får då sämre smörjning och risk för ras är stort ...

Jag vet för ja var ganska duktig på att motorbromsa fram tills de blev rasss ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
aprilia999
Varnad
Inlägg: 17
Blev medlem: 31 mars 2009, 19:58

Inlägg av aprilia999 »

Hej!

Jag har en aprilia sx50 07 och undrar vilket effektrör som är bäst mellan Hebo eller gianelli? Med rätt drevning,munstycke och intällningar. Vilket rör tror du är bäst och hur snabbt tror det det kan gå i?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

bensinskalle skrev:
chifen skrev:
Röret i sig ger väl en godkänd effekt men kommer att gå betydligt bättre med Hebo rör :) Blir inte riktigt bättre desto vassare röret är heller, vore ju fel att säga. Hellst vill man att rörets effektkurva ska stämma överense med cylindern och då får man maximal effekt, kanske inte mest toppfart men bästa effekten ;)

Lättast att veta hur mycket olja man har i bensinen är att blanda själv, blir säkrast så också då mopeden även får bra med olja när du motorbromsar.
Nejnej med vassare så mena ja förstås inom rimliga gränser ;)

Som att jämföra thrower och mhr supermoto ;) Supermoto betydligt "vassare" men de är fortfarande relativt "låga" kurvor i båda rören ;)


Men chifen, en viktig sak om körning ;) Man får absolut inte motorbromsa med en tvåtakt ;) När man gör de blir de ett smäre tryck i vevhuset och vevlagrena får då sämre smörjning och risk för ras är stort ...

Jag vet för ja var ganska duktig på att motorbromsa fram tills de blev rasss ^^
haha, ibland lär man sig den hårda vägen ;) Motorbroms med 2takt går bra om man blandar i tanken då den får olja hela tiden och inte bara när man gasar och oljepumpen sätter igång trots tryckförändringen. Men att göra det allt för länge bidrar såklart till högre risk.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
D'Orto
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 oktober 2008, 11:28

metrakit sp

Inlägg av D'Orto »

hejsan!passar inte ett metrakit sp till en motorhispania rx?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

chifen skrev:
haha, ibland lär man sig den hårda vägen ;) Motorbroms med 2takt går bra om man blandar i tanken då den får olja hela tiden och inte bara när man gasar och oljepumpen sätter igång trots tryckförändringen. Men att göra det allt för länge bidrar såklart till högre risk.
De är väldigt illa oavsett om man blandar i tanken eller ej ;) Att motorbromsa eller ens jämngasa med en 125:a är ju rena döden :shock:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
martin
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 juni 2007, 06:04

Inlägg av martin »

martin skrev:
chifen skrev:
martin skrev: funkar det bättre än Tk till Hebo 70cc rep??
Då kommer du nog klara dig bättre med tk, det är lite väl vass cylinder för gianellit.
oke synd för de e snyggt :P men e tk underliggande ett bra rör för den cylindern :P :roll:
E det här ett bra rör till Hebo cylindern?
http://www.gearparts24.de/Rieju-RR-MRX- ... :3529.html
:!: :?: :?: :P
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ja.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

chifen skrev:
bensinskalle skrev:
chifen skrev:
Röret i sig ger väl en godkänd effekt men kommer att gå betydligt bättre med Hebo rör :) Blir inte riktigt bättre desto vassare röret är heller, vore ju fel att säga. Hellst vill man att rörets effektkurva ska stämma överense med cylindern och då får man maximal effekt, kanske inte mest toppfart men bästa effekten ;)

Lättast att veta hur mycket olja man har i bensinen är att blanda själv, blir säkrast så också då mopeden även får bra med olja när du motorbromsar.
Nejnej med vassare så mena ja förstås inom rimliga gränser ;)

Som att jämföra thrower och mhr supermoto ;) Supermoto betydligt "vassare" men de är fortfarande relativt "låga" kurvor i båda rören ;)


Men chifen, en viktig sak om körning ;) Man får absolut inte motorbromsa med en tvåtakt ;) När man gör de blir de ett smäre tryck i vevhuset och vevlagrena får då sämre smörjning och risk för ras är stort ...

Jag vet för ja var ganska duktig på att motorbromsa fram tills de blev rasss ^^
haha, ibland lär man sig den hårda vägen ;) Motorbroms med 2takt går bra om man blandar i tanken då den får olja hela tiden och inte bara när man gasar och oljepumpen sätter igång trots tryckförändringen. Men att göra det allt för länge bidrar såklart till högre risk.

Man motorbromsar aldrig med en 2t. När du motobromsar så får du en bränslekonsumtion som är absolut 0.
En 2t kyler och får sin smörjning via bränslet, minsta motorbroms sliter direkt på ringarna och sedan ryker oftast och gärna vevlagret om man bromsar länge. Den nyper lika lätt med då den går varmt.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

martin skrev:
E det här ett bra rör till Hebo cylindern?
http://www.gearparts24.de/Rieju-RR-MRX- ... :3529.html
:!: :?: :?: :P
De ska funka utmärkt ;) SCR är bra skit :D

Och även fast du inte blir nöjd så kan du lätt sälja röret då de är såpass sällsynt än så länge ;)
Henry skrev:Man motorbromsar aldrig med en 2t. När du motobromsar så får du en bränslekonsumtion som är absolut 0.
En 2t kyler och får sin smörjning via bränslet, minsta motorbroms sliter direkt på ringarna och sedan ryker oftast och gärna vevlagret om man bromsar länge. Den nyper lika lätt med då den går varmt.
Visste inte att de kylde dåligt också, men nu vet ja de ;)

Här måste vi tjata lite chifen, de blir inge kul om du eller nån annan råkar ut för ras och haverier :(
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jocksson
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 mars 2009, 18:25

BIG ONE!

Inlägg av jocksson »

Tjena! Någon som vet var man kan hitta ett big one rör??
om ni vet va d e för rör då :P
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

hej

Inlägg av antonjansson_ »

Tänkt köpa en Derbi xtreme sm

å tänkt sett trimavgasrör på den men annars ha den helt orginal.


Vill mest ha de för ljudet skull behöver inte ge så mycket effekt.

Vilket skall jag köpa ?
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
ProoStunter
Elmoped
Inlägg: 137
Blev medlem: 3 februari 2009, 16:01

Inlägg av ProoStunter »

köp turbokit dos salidos det låter som fan å e snygt som fan
http://twostroke.se/product.asp?product=11182
eeh...hej :D
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Inlägg av antonjansson_ »

ProoStunter skrev:köp turbokit dos salidos det låter som fan å e snygt som fan
http://twostroke.se/product.asp?product=11182

vill int ha underliggande :P
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
ProoStunter
Elmoped
Inlägg: 137
Blev medlem: 3 februari 2009, 16:01

Inlägg av ProoStunter »

SKIT I DET DÅ ! :D
eeh...hej :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Re: BIG ONE!

Inlägg av bensinskalle »

jocksson skrev:Tjena! Någon som vet var man kan hitta ett big one rör??
om ni vet va d e för rör då :P
tror de finns en sida som heter nåt i stil med STCtrim. nånting.. Du får googla ;)''

Ja har åkt big one, grymt jävla rör :D varvar som fan

Men ja tror de på stc inte är de värsta big one....

De ja hade ( natural born big one ) fanns bara 3 st i sverige av.....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Re: hej

Inlägg av kallepalle »

antonjansson_ skrev:Tänkt köpa en Derbi xtreme sm

å tänkt sett trimavgasrör på den men annars ha den helt orginal.


Vill mest ha de för ljudet skull behöver inte ge så mycket effekt.

Vilket skall jag köpa ?
gianelli. billigt och lirar typ näst bäst av alla rör till org cylindern.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Re: hej

Inlägg av antonjansson_ »

kallepalle skrev:
antonjansson_ skrev:Tänkt köpa en Derbi xtreme sm

å tänkt sett trimavgasrör på den men annars ha den helt orginal.


Vill mest ha de för ljudet skull behöver inte ge så mycket effekt.

Vilket skall jag köpa ?
gianelli. billigt och lirar typ näst bäst av alla rör till org cylindern.

Okej får de fint ljud då ? sku vilja ha 2takts cross ljud :P
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

det har ett riktigt fint smattrande ljud
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Inlägg av antonjansson_ »

kallepalle skrev:det har ett riktigt fint smattrande ljud

okej:D tack för svaret
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

iallafall om du väljer kolfiber dämpen. aluminiumdämopen verkar låta annorlunda när jag kollade på beckvalls teststarning (i projekttråden på detta forum)
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
SajdoO
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 april 2009, 13:21
Ort: ljungskile

Inlägg av SajdoO »

vilket rör bör jag köpa som ger mäst effekt och e överliggande, ska ge maximal effekt till org cylinder å org förgasare (17,5 mm) // Derbi Drd Racing
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

malossi mhr replica.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
SajdoO
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 april 2009, 13:21
Ort: ljungskile

Inlägg av SajdoO »

ofan så de går bra till orginal cylinder å orginal förgasare asså
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

det är det bästa röret till orginalcylindern. tätt efter ligger metrakit sp och gianelli enduro 2t
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Skriv svar