Munstycke-Tråden Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

sätt i 85 och gå neråt. den borde gå bäst med ca. 75.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
PoRRa16
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 mars 2009, 19:02

Inlägg av PoRRa16 »

kallepalle skrev:sätt i 85 och gå neråt. den borde gå bäst med ca. 75.
Okej, tack! :)

Men hur märker jag ifall jag har för stort?
För om jag har för litet så dör den, om jag fattat det rätt?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

japp. och med för stort så blöddrar den. kom bara ihåg att varmköra den i mindst 5 minuter innan du ställer inn.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

PoRRa16 skrev:
kallepalle skrev:sätt i 85 och gå neråt. den borde gå bäst med ca. 75.
Okej, tack! :)

Men hur märker jag ifall jag har för stort?
För om jag har för litet så dör den, om jag fattat det rätt?
75 är kan vara lagom om man kör med org förgasare på 14 mm och med original luftburken ;) Har du ostrypt cdi så kan de vara bra att ha en aning högre...

Du märker om du har fel munstycke om mopeden går dåligt och/eller hackar ;) Låter den bööö bööö, så har du för litet munstycke ;) Låter den dirrdirr ( mest på lågvarv ) så har du för stort munstycke ;)

För stort munstycke märker man mest på lågvarven, man kan ha ganska duktigt för stort munstycke i och ändå så går den ganska bra på högvarv ;)

Sen så kan du kolla tändstiftet ;) skruva ur de och är de svart på elektroderna får motorn för mycke bensin, är de vitt får den för lite bensin ;) Oboybrunt så är de perfekt ;) Men du måste köra mopeden ordentligt innan du ser nån färg på stiftet :P Ibland blir de ingen färg alls, var ute och körde ett par mil med hojen idag men de blev inte minsta antydan till färg och ändå så tror ja jag har för stort munstycke i ;)

SKa du köpa några munstycken så kan de va bra att börja med: 75, 80, 85, 90 ungefär ;)

Tätare steg är onödigt såhär i början, och har du en snäll fösäljare du öper av så kan du kanske byta in de munstycken du inte behöver mot andra ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
PoRRa16
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 mars 2009, 19:02

Inlägg av PoRRa16 »

bensinskalle skrev:
PoRRa16 skrev:
kallepalle skrev:sätt i 85 och gå neråt. den borde gå bäst med ca. 75.
Okej, tack! :)

Men hur märker jag ifall jag har för stort?
För om jag har för litet så dör den, om jag fattat det rätt?
75 är kan vara lagom om man kör med org förgasare på 14 mm och med original luftburken ;) Har du ostrypt cdi så kan de vara bra att ha en aning högre...

Du märker om du har fel munstycke om mopeden går dåligt och/eller hackar ;) Låter den bööö bööö, så har du för litet munstycke ;) Låter den dirrdirr ( mest på lågvarv ) så har du för stort munstycke ;)

För stort munstycke märker man mest på lågvarven, man kan ha ganska duktigt för stort munstycke i och ändå så går den ganska bra på högvarv ;)

Sen så kan du kolla tändstiftet ;) skruva ur de och är de svart på elektroderna får motorn för mycke bensin, är de vitt får den för lite bensin ;) Oboybrunt så är de perfekt ;) Men du måste köra mopeden ordentligt innan du ser nån färg på stiftet :P Ibland blir de ingen färg alls, var ute och körde ett par mil med hojen idag men de blev inte minsta antydan till färg och ändå så tror ja jag har för stort munstycke i ;)

SKa du köpa några munstycken så kan de va bra att börja med: 75, 80, 85, 90 ungefär ;)

Tätare steg är onödigt såhär i början, och har du en snäll fösäljare du öper av så kan du kanske byta in de munstycken du inte behöver mot andra ;)
Det var ett långt och bra svar, tack!
nilsner_rieju
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 1 februari 2009, 20:56

munstycke

Inlägg av nilsner_rieju »

Hej! ska dra pluggen vid delningen av avgasröret på Rieju Drac rr och undrar vilket munstycke jag ska använda (är helt original). :D
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

85-95 brukar passa
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

~85
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

orginalmunstycke på cpi sx ?
Nyxorzz
Användarens profilbild
jonte1919
Varnad
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 februari 2009, 20:13

Inlägg av jonte1919 »

Ska ta av v - brickan på min speedfight och skaffa en gianelli reverse rör vilken storlek skulle vara bra till den ;)?
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

jonte1919 skrev:Ska ta av v - brickan på min speedfight och skaffa en gianelli reverse rör vilken storlek skulle vara bra till den ;)?
Scooter delen !!
Nyxorzz
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

Tja!

Idag körde jag med min nyligen ihopsatta Rieju...

Jag har bara ett underliggande Hebo tubarro utöver det orginala(har orginal cylinder,luftburk mm)

Jag hade 108:s munstycke i min 16 mm förgasare och på låg.mellan varven så känns det som den får för mycket soppa och på höga för lite? :?

SÅ tror ni 108 munstycke i en dellorto 16mm med Hebo:t är för lite?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

det ska inte vara för litet.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

ReijuMrx skrev:orginalmunstycke på cpi sx ?
Nyxorzz
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

Frukt Soda skrev:Tja!

Idag körde jag med min nyligen ihopsatta Rieju...

Jag har bara ett underliggande Hebo tubarro utöver det orginala(har orginal cylinder,luftburk mm)

Jag hade 108:s munstycke i min 16 mm förgasare och på låg.mellan varven så känns det som den får för mycket soppa och på höga för lite? :?

SÅ tror ni 108 munstycke i en dellorto 16mm med Hebo:t är för lite?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

snarare för stort
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
nilsner_rieju
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 1 februari 2009, 20:56

hej

Inlägg av nilsner_rieju »

vet nån någon bra sida där de har munstycken? :)
Användarens profilbild
Debianbil
Pimp á la krääm
Inlägg: 721
Blev medlem: 21 februari 2008, 20:41
Ort: Norrköping

Re: hej

Inlägg av Debianbil »

nilsner_Rieju skrev:vet nån någon bra sida där de har munstycken? :)

ts,cykelkraft :)
<---- :)
KUL PÅ HJUL
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 19 november 2008, 16:40
Ort: Laholm

Inlägg av KUL PÅ HJUL »

Tja, jag har en Rieju drac med dragen plugg, uppborrad luftburk och 12taggars drev. Jag har stlr 83 på munstycket, räcker de? tacksam för svar för förgasare är inte min grej :wink:
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

tjena :)

har en fråga här gällande munstycke..

har två polare som kört urpluggad en längre tid utan att byta munstycke och en av dom vet jag har kört 200+ mil så och ingenting har hänt.

är detta vanligt eller har han bara haft flyt att inget hänt med den ? :)
Nyxorzz
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

ReijuMrx skrev:tjena :)

har en fråga här gällande munstycke..

har två polare som kört urpluggad en längre tid utan att byta munstycke och en av dom vet jag har kört 200+ mil så och ingenting har hänt.

är detta vanligt eller har han bara haft flyt att inget hänt med den ? :)
Han har flyt ;) En del moppar visar inge symptom alls när dom går tunt... Men urpluggat gör ingen jättestor skillnad mot original så de lilla som saknas märks oftast inte ;)
Tja, jag har en drac med dragen plugg, uppborrad luftburk och 12taggars drev. Jag har stlr 83 på munstycket, räcker de? tacksam för svar för förgasare är inte min grej
Jag är ingen riejuexpert så vänta på att nån med erfarenhet svarar ;) Men de ja kan säga är att om den går bra och du har fin brun färg på munstycket så är de helt okej ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

så att byta munsrycke seplar ingen roll egentligen? ^^
Nyxorzz
Dildotriss
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 mars 2009, 19:51

Inlägg av Dildotriss »

Tjenare.

Jag har en Yamaha dt50 sm -07 orginal.
Funderar på att dra pluggen och dreva om lite.
Behöver jag byta munstycke, och isåfall till vilken storlek?
YO
Xer92
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 1 december 2008, 12:27
Ort: Forsheda

Inlägg av Xer92 »

hej jag har en viva 30 moppe 03:A har dragit v-brickan funderar på dra luftburken, vilket munstycke ska ja ha ?
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

Xer92 skrev:hej jag har en viva 30 moppe 03:A har dragit v-brickan funderar på dra luftburken, vilket munstycke ska ja ha ?
Om du drar v-brickan så är jag 99% säker att du inte behöver byta munstycke...sen om du drar bort luftpluggen så bör du nog gå upp ca 5-10 strlekar :wink:
Xer92
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 1 december 2008, 12:27
Ort: Forsheda

Inlägg av Xer92 »

okej men testade idag utan att byta munstycke så höll den bara på att dö när ja gasade :S e de så du menar?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

ReijuMrx skrev:så att byta munsrycke seplar ingen roll egentligen? ^^
Ibland inte nej ;) Men har man otur så kan den nypa när man minst anar ;)

De är allti bättre med för mycke än för lite bensin ;)
xer92 skrev:okej men testade idag utan att byta munstycke så höll den bara på att dö när ja gasade :S e de så du menar?


Dör den när du gasar så har du för litet munstycke ja ;)

Dildotriss skrev:Tjenare.

Jag har en Yamaha dt50 sm -07 orginal.
Funderar på att dra pluggen och dreva om lite.
Behöver jag byta munstycke, och isåfall till vilken storlek?
Gå upp ca 5-10 storlekar ;) Går den bra då så borde de inte va nå problem ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
pampirus
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 370
Blev medlem: 11 augusti 2007, 02:52

Inlägg av pampirus »

Hur stort múnstycke behöver jah till turbokit,17,5 förgasare , sportluftfilter?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

pampirus skrev:Hur stort múnstycke behöver jah till turbokit,17,5 förgasare , sportluftfilter?
du kör xps med AM6? Skulle tippa på 110 och uppåt, men jag är mer inne på Rieju så vänta tills nån mer insatt svarar ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

100-115 någonstans.
pampirus
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 370
Blev medlem: 11 augusti 2007, 02:52

Inlägg av pampirus »

okej ja, jag kör en xps alltså AM6 men ett 100 munstycke kan bli bra `?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

pampirus skrev:okej ja, jag kör en xps alltså AM6 men ett 100 munstycke kan bli bra `?
ja du kan nog starta på de ;) Men ja tror att de helst ska vara större då AM6 är ganska törstiga ;)

Om ja minns rätt så brukar ju många åka trimmrör med ca 90-100 munstycke i orgförgasaren på AM6...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

på AM6 med orginalförgasaren (16mm do) så brukar allt mellan 90-105 lira bra med effektrör/urpluggat orginalrör. därför bör du gå lite över det. börja lanske på 110 å gå neråt
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

Rieju mrx 04, 5 mm eller 6 mm munstycke ? :roll:
Nyxorzz
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

6mm.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Skriv svar