Ventiler

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
gorant
Elmoped

Ventiler

Inlägg av gorant »

Var sitter dessa ventiler? Svårt att komma åt? Måste man justera det ofta?

(Om jag har förstått det rätt så har en tvåtaktsmotor inga ventiler).
mtpower
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: Ventiler

Inlägg av mtpower »

gorant skrev:Var sitter dessa ventiler? Svårt att komma åt? Måste man justera det ofta?

(Om jag har förstått det rätt så har en tvåtaktsmotor inga ventiler).
Sitter oftast på ovansidan av cylindern, vid toppen.

Ska inte behövas justeras för ofta.

Tvåtakt har oftast inga ventiler, men finns vissa med avgasventil. (Har jag hört.)
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Ta inte allt bokstavligt...

Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

finns sidventiler eller topventiler. behöver bara skjuteras om den börjar misstända. sitter på 4:taktare
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
mtpower
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

kallepalle skrev:finns sidventiler eller topventiler. behöver bara skjuteras om den börjar misstända. sitter på 4:taktare
Finns på en del tvåtaktare med.
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

alldrig hört att det sitter på 2:taktare. vilka sitter de på då? isf dom som har turbo eller?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

finns på VISSA tvåtakt ja ;)

Som t.ex. tvåtaktsdieslar :P

Men har du en tvåtaktmotor som sitter i ett tvåhjuligt fordon så kommer du garanterat inte att stöta på nån ventil ;)

Den enda ventil som förekommer i tvåtakt är reedventilen/membranet... Den hindrar bränsleblandningen från att tryckas tillbaka mot förgasaren när kolven pressar upp blandningen i cylindern.

Reedet är en helt automatisk liten sak som gör sin uppgift av naturen, den kan behöva bytas men de ä väldigt sällan.. I övrigt behöver man inte bry sig om den...

På fyrtaktare sitter de däremot alltid ventiler om de inte ä nå überspecial... Ventilerna sitter i toppen och justeras där...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
mtpower
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

kallepalle skrev:alldrig hört att det sitter på 2:taktare. vilka sitter de på då? isf dom som har turbo eller?
Möjligt att en del turboladdade har det, men sitter bland annat på stora fartygsdieslar som kör tvåtakt.
MT5 for life!

Jag hatar DT.

KUL PÅ HJUL
Farsans gamla zündapp

Inlägg av KUL PÅ HJUL »

Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
mtpower
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

KUL PÅ HJUL skrev:Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
Du kanske tänker på variabel avgasport?
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

mtpower skrev:
KUL PÅ HJUL skrev:Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
Du kanske tänker på variabel avgasport?
precis... De är ingen ventil, utan är som sagt till för att förbättra effektkurvan och jämna ut den på lågvarv. De flesta nyare större tvåtaktarna har de...
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
DraceN^
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av DraceN^ »

Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari så :wink:
Rieju DRAC TILL SALU! PM MIG OR MSN JOHAN.25@LIVE.SE

kolla in mina projekt :) och skriv en kommentar
Rieju Drac
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9296
Kawasaki kx125
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11544
mtpower
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

DraceN^ skrev:
Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari så :wink:
Men Ferrari kör inte tvåtakt va?
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

mtpower skrev:
DraceN^ skrev:
Det är bilar med högvarviga 4-taktsmotorer ;)

Detdär med variabel avgasbort är en riktigt bra lösning. Det är ingen ventil utan man kan säga att det är som en spärr som flyttar sig nedåt och öppnar porten desto mer man varvar för att få ett jämnare register på tvåtaktare. Liten avgasport = bättre drag på låga varv och stor avgasport = högre effekt på höga varv.

Man kan väl på sitt sätt säga att det påminner om variabla kamtider som det sitter på många bilar nu för tiden, t ex bmw har ju vanos som ställer om kammarnas läge för bättre vridmoment på låga varv.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

avgas ventiler på tvåtaktare, finns inte på mopeder men på vissa lite större och nya crossar finns det avgasventiler och detta är även väldigt vanligt på tex 2 takt's skotrar
Användarens profilbild
YzTerge
Svårstartad skrothög

Inlägg av YzTerge »

Min avgasport fastnade på yzan o då varmskar den :o Så det är nog inte bara till för bätte effekt 8)
Terge, Tjaa, söker yz 125 grejer:P Haru nått så pma;D
mtpower
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

chifen skrev:
mtpower skrev:
DraceN^ skrev: Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari så :wink:
Var ironisk, men det är svårt på nätet. :P
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Användarens profilbild
DraceN^
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av DraceN^ »

chifen skrev:
mtpower skrev:
DraceN^ skrev: Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari så :wink:

Detdär med variabel avgasbort är en riktigt bra lösning. Det är ingen ventil utan man kan säga att det är som en spärr som flyttar sig nedåt och öppnar porten desto mer man varvar för att få ett jämnare register på tvåtaktare. Liten avgasport = bättre drag på låga varv och stor avgasport = högre effekt på höga varv.

Man kan väl på sitt sätt säga att det påminner om variabla kamtider som det sitter på många bilar nu för tiden, t ex bmw har ju vanos som ställer om kammarnas läge för bättre vridmoment på låga varv.

HAHA förlåt jag glömde nämna att hojarna var 4takt :oops:
Rieju DRAC TILL SALU! PM MIG OR MSN JOHAN.25@LIVE.SE

kolla in mina projekt :) och skriv en kommentar
Rieju Drac
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9296
Kawasaki kx125
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11544
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

"Variabel avgasport" ( citerar mtpower för han hade perfekta ordet ;) ) gör även steget mellan lågvarven och början av effektkurvan jämnare ;)

Läste om en kille som åkte en gammal 250 2-takt utan en variabeln :P Och han blev nästan avkastad när effektkurvan kom, för då sa de bara pang ;)

YzTerge: Om variabeln fastnade i t.ex. stängt läge så blir det ju som en grov strypning när man gasar på och då kan ja förstå att de blir överhettning :P Man ska kunna köra utan den utan större problem ( går ju fint på moppar ;) )
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
YzTerge
Svårstartad skrothög

Inlägg av YzTerge »

bensinskalle skrev:"Variabel avgasport" ( citerar mtpower för han hade perfekta ordet ;) ) gör även steget mellan lågvarven och början av effektkurvan jämnare ;)

Läste om en kille som åkte en gammal 250 2-takt utan en variabeln :P Och han blev nästan avkastad när effektkurvan kom, för då sa de bara pang ;)

YzTerge: Om variabeln fastnade i t.ex. stängt läge så blir det ju som en grov strypning när man gasar på och då kan ja förstå att de blir överhettning :P Man ska kunna köra utan den utan större problem ( går ju fint på moppar ;) )
Aa:P
Terge, Tjaa, söker yz 125 grejer:P Haru nått så pma;D
Låst