Sitter oftast på ovansidan av cylindern, vid toppen.gorant skrev:Var sitter dessa ventiler? Svårt att komma åt? Måste man justera det ofta?
(Om jag har förstått det rätt så har en tvåtaktsmotor inga ventiler).
Möjligt att en del turboladdade har det, men sitter bland annat på stora fartygsdieslar som kör tvåtakt.kallepalle skrev:alldrig hört att det sitter på 2:taktare. vilka sitter de på då? isf dom som har turbo eller?
Du kanske tänker på variabel avgasport?KUL PÅ HJUL skrev:Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
precis... De är ingen ventil, utan är som sagt till för att förbättra effektkurvan och jämna ut den på lågvarv. De flesta nyare större tvåtaktarna har de...mtpower skrev:Du kanske tänker på variabel avgasport?KUL PÅ HJUL skrev:Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari såKUL PÅ HJUL skrev:Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
Men Ferrari kör inte tvåtakt va?DraceN^ skrev:Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari såKUL PÅ HJUL skrev:Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
Det är bilar med högvarviga 4-taktsmotorermtpower skrev:Men Ferrari kör inte tvåtakt va?DraceN^ skrev:Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari såKUL PÅ HJUL skrev:Jag har läst något om att vissa 2takts lätt mc som dt125r (tror ja) har nån ventil i avgasröret för att den ska vara effektivare på låga varv eller nått sånt. Är inte säker på de för jag kan ha missuppfattat de jag läst.
Var ironisk, men det är svårt på nätet.chifen skrev:Det är bilar med högvarviga 4-taktsmotorermtpower skrev:Men Ferrari kör inte tvåtakt va?DraceN^ skrev: Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari så
chifen skrev:Det är bilar med högvarviga 4-taktsmotorermtpower skrev:Men Ferrari kör inte tvåtakt va?DraceN^ skrev: Honda hade så på sina hojar 80-tal :S det var ventiler i rören spm öppnades samtidigt som du gasa.. Och idag har ferrrari så
Detdär med variabel avgasbort är en riktigt bra lösning. Det är ingen ventil utan man kan säga att det är som en spärr som flyttar sig nedåt och öppnar porten desto mer man varvar för att få ett jämnare register på tvåtaktare. Liten avgasport = bättre drag på låga varv och stor avgasport = högre effekt på höga varv.
Man kan väl på sitt sätt säga att det påminner om variabla kamtider som det sitter på många bilar nu för tiden, t ex bmw har ju vanos som ställer om kammarnas läge för bättre vridmoment på låga varv.
Aa:Pbensinskalle skrev:"Variabel avgasport" ( citerar mtpower för han hade perfekta ordet) gör även steget mellan lågvarven och början av effektkurvan jämnare
Läste om en kille som åkte en gammal 250 2-takt utan en variabelnOch han blev nästan avkastad när effektkurvan kom, för då sa de bara pang
YzTerge: Om variabeln fastnade i t.ex. stängt läge så blir det ju som en grov strypning när man gasar på och då kan ja förstå att de blir överhettningMan ska kunna köra utan den utan större problem ( går ju fint på moppar
)