Vågar jag trimma? (efter lagning)

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
acez
Elmoped

Vågar jag trimma? (efter lagning)

Inlägg av acez »

Hej!

Har en Derbi Senda -02 som jag trimmade i somras. Efter ett tag så varvade moppen inget alls, var som all kraft försvann och till slut kom den inte över 5 km/h. Nu har den varit lagad sen julhelgen, lämnade den till en kille som fixade den (hade originalröret på då) och han ordnade med lågfartsmunstycken o sådant i förgasaren, tror jag har 63 eller 64 nu (innan lagningen 67). Den är ju då inställd efter original röret..Sen vill man ju helst inte behöva laga den igen...Men vågar jag sätta på effektet igen? tror ni den kommer gå konstigt då igen? att varvningen försvinner eller är det ingen fara?

//Acez
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

om du sätter på effektröret bör du nog höja munstycket några storlekar iaf.. vet inte hur mkt det röret gör dock. Jag bytte aldrig munstycke på min moped när jag satte på mitt leovince v6, men kanske inte va så smart av mig.
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

Det är klart som fan du måste byta munstycke annars kommer den till 100€ värmenypa
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

luddemuregard skrev:Det är klart som fan du måste byta munstycke annars kommer den till 100€ värmenypa
det gjorde aldrig min, men kan ju också berot på att röret inte gjorde så mkt.. Men sen så körde jag typ 100mil med de röret innan jga satte på 21mm förgasare.

Och ja det är jävligt viktigt att byta munstycke.
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Hade du 67 munstycke när du körde trimmat..? Det är ju absolut för litet!

Så byt munstycke när du trimmar så ska det nog inte vara några problem.
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

DerbiSM skrev:Hade du 67 munstycke när du körde trimmat..? Det är ju absolut för litet!

Så byt munstycke när du trimmar så ska det nog inte vara några problem.
Som DerbiSM sa :P
f.d TSR-Crew
bombmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av bombmannen »

haha , jag kör ur pluggat o borttagen katalysator på min Derbi Senda 99 :) , jag kör på orginal munstycke , det har aldrig varit nått problem :D , samma med min kompis gilera H@k :P
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

bombmannen skrev:haha , jag kör ur pluggat o borttagen katalysator på min Derbi Senda 99 :) , jag kör på orginal munstycke , det har aldrig varit nått problem :D , samma med min kompis gilera H@k :P
Rekommenderar varmt att ni höjjer munstycke...
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
furia FFS
Svårstartad skrothög

Inlägg av furia FFS »

du ska nog ha lite större munstycke :D fast har en kompis som har dragit pluggen på sin Rieju o inte bytt munstycke, han har kört så länge
R.I.P DooD
R.I.P Oskar Widelans
R.I.P Jeremy Lusk
Yamaha yz 250 <3
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

furia FFS skrev:du ska nog ha lite större munstycke :D fast har en kompis som har dragit pluggen på sin Rieju o inte bytt munstycke, han har kört så länge
Tror det beror på hur man kör.
kör man lungt så brukar det hålla, jag körde dragen plugg och org-munstycke ett tag, men jag saktade ner lite så fort den började blöddra.
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
blackmasai
Farsans gamla zündapp

Inlägg av blackmasai »

klart du ska trimma bara för att moppen gick slut förut betyder inte att den går slut direkt när du startar den med trim på nu alla moppar går slit till sist :D så STIMMA FOREVER :twisted:
Bild

Ruset av kraften under dig ska vara bättre än droger ;)

Quote jag har inga problem med alkoholen. jag har problem utan den.
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Bara en sak att säga istället för allt snack runt omkring;
Trimma du, men se till att gå upp i munstycke troligen mellan 15-20 stolekar men testa dig fram. Finns guider här på sidan om hur du ska gå tillväga!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

derbin brukar lira fint med 70-75 munstycke med effektrör.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

kallepalle skrev:derbin brukar lira fint med 70-75 munstycke med effektrör.
Lite större skulle jag tro.
När jag bara körde med sportluftfilter hade jag 78 och då fick den en bra blandning, alltså måste man väll ha lite större än 70 om man kör med effektrör..

Tänk på att orginal är runt 64-66 och och jag tror nog man måste gå upp lite mer än 4-9 storlekar, men är inte säker. Sen beror det ju också på vilket effektrör han väljer att köra med. :)
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

DerbiSM skrev:
När jag bara körde med sportluftfilter hade jag 78 och då fick den en bra blandning, alltså måste man väll ha lite större än 70 om man kör med effektrör..

Tänk på att orginal är runt 64-66 och och jag tror nog man måste gå upp lite mer än 4-9 storlekar, men är inte säker. Sen beror det ju också på vilket effektrör han väljer att köra med. :)
Fattar inte riktigt hur era funkar :S. fan jag hade 75 org i min rrx och lirade 100 med mitt pr ör och org cylinder. Och har massa polare men alla lirar mellan 90-100 på effekt rör på både Rieju och Derbi
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

AM6 kan gott lira med 100 till effektrör.

tex i min rrx sitter det 83 orginal.

men i tex polarens x-tream så sitter det 64? tror jag orginal och han lirar på 73 med gianelli. den går hur fint som helst.

chifen tex har lirat på 85 med effektrör, sportluftfilter (om ja inte minns galet) me sin Derbi.
Användarens profilbild
Victor
Svårstartad skrothög

Inlägg av Victor »

bara du byter munstycke så ska det ju gå
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

luddemuregard skrev:
DerbiSM skrev:

Fattar inte riktigt hur era funkar :S. fan jag hade 75 org i min rrx och lirade 100 med mitt pr ör och org cylinder. Och har massa polare men alla lirar mellan 90-100 på effekt rör på både Rieju och Derbi
Strl 100 på en Derbi som endast är trimmad med rör ? De låter väldigt stort. Men då tror jag helt klart att den mopeden får för mycket bensin.

På Rieju kan jag förstå att alla har stora munstycken och det beror ju på att dem har ju redan ett stort munstycke orginal.
acez
Elmoped

Inlägg av acez »

Munstycke o det är inget problem o byta, bara så den inte krånglar igen så man får betala några tusen för den gick sönder pga trim
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

nädå, ställer du inn den rätt (vilket jag inte tror du hade gjort förra gången) så äör det inga problem.
acez
Elmoped

Inlägg av acez »

Hur ställer man in den då? Blir det o bara pilla me huvudmunstycken eller de andra munstyckena också eller?
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

acez skrev:Hur ställer man in den då? Blir det o bara pilla me huvudmunstycken eller de andra munstyckena också eller?
Oftast byter man endast huvudmunstycket.
Sen beror det på vad du trimmar med, men det är nog bara huvudmunstycket du kommer att behöva byta.
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

acez skrev:Hur ställer man in den då? Blir det o bara pilla me huvudmunstycken eller de andra munstyckena också eller?
man sätter i rätt strl på munstycke
du ser på stiftet när du har rätt strl

vit=för litet-får för liten blandning/bensin gå upp några storlekar
oboybrunt=Perfekt ha kvar det
svart=för stort munstycke-för stor blandning/bensin gå ner några
storlekar

sen får du givetvis ändra luft och tomgång för att få den perfekt
Användarens profilbild
Drac_01
The One And Only!

Inlägg av Drac_01 »

bara du byter till större munstycke så är det nog inga problem att trimma igen..
Du hade för litet munstycke förra gången du körde trimmat...

Och kom ihåg att ställa in förgasaren rätt :)
Fullt ös medvetslös..

DT70R UPDATE 6/12 Kolla! :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 889#177889
Låst