Ch-racer skrev:*Ställ in ventilerna
*byt packningarna runt cylinder och topplock.
*Byt stift
*Kolla kolven.
Tack har gjort rent förgasaren, bytt olja på den får köpa ett stift imorron
NEj absolut blandrar jag ingen olja i tanken så mkt fattar jag
hur ställer man in ventilerna??
vet inte om jag vågar ta bort cylindern då jag inte riktigt vet hur en 4-taktare e upp byggd.
komm gjärna med fler förslag
okej. jo testa med stiftet sen kör du direkt på nya packningar om den inte går som den ska.
samtidigt kan du ju kolla kolven.
det är precis som en två-takts motor. skruva av muttrarna på toppen MEN: där innanför sitter vetilerna och kamaxeln.
kamaxeln styr ventilförarna = denna behöver du inte röra
Nu till ventilerna.
*Ta ett bladmått mellan 0.4-0.6 mm
*kolla om den går igenom som det ska genom att föra in bladmåttet under ventilföraren. Det ska inte vara stora glapp eller att det sitter tajt utan precis att den kommer igenom. (Fiddy brukar krångla med vetiler efter ex antal timmar, även 4 takt cross. måste ställas in ofta)
Om det är perfekt glipa för måttet så ska du inte bry dig om ventilerna!
Men om det är för stor glipa eller för tajt:
*Lossa på muttrarna som håller fast förarna till ventilerna (8ans nyckel på det flesta modellerna)
*sen pillar du dem neråt lite tills du känner att måttet precis glider igenom med pyttelite glapp.
*skruva då åt muttern och testa med måttet igen. känns det för tajt eller slappt är det bara att köra igen tills du hittar det där perfekta läget!
om du ska kolla kolven är det bara att skruva ut skruvarna i toppen sen ta bort kamaxeln från kamkedjan. sen lyfta av bara. toppen är ett enda stort stycke så ventilerna lossnar inte eller så
lyft av cylindern och kolla lopp och kolv

men tänk på att om du gör detta ska du byta packningar
Adda msn om du vill jag ska förklara bättre eller mer
Mvh kina