Hjälp 250cc 4-t fiddy ryker (mycket!!!) HJÄLP!!!!!!!!!!!!

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
Ch-racer
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2008, 07:25
Ort: JKPG

Hjälp 250cc 4-t fiddy ryker (mycket!!!) HJÄLP!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Ch-racer »

Tjena
jag undrar om någon här kan tänkas vete vad de kan vara för fel på min fiddy som jag köpte av en kompis häromdagen.
det är en Xmotos 250cc 4-takt luftkyld den har gått högst 40tim.
Problemet är att den ryker som fan och går ganska ojämt. den bludrar mycket när man varvar.
tändstiftet är kålsvart.
Vad kan felet vara?? Kolv/kolvringarna, ventilerna, för mkt olja, fet blandning eller vad kan det vara???
Känns nästan som den missar tända eller öppna ventil ibland :?
snälla vet inte mycket om 4-takt så HJÄLP!!!!! :D

Slänger upp en bild på skönheten me.
Bild
Tjena de e jag TSRs egna Ch-racer
The One And The Only
Bild

Ch racing WSM80 -05
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

exakt samma problem på polarens fiddy 4 takt hummer bludrar/misständer känns det som och fort går den inte heller
Användarens profilbild
Ch-racer
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2008, 07:25
Ort: JKPG

Inlägg av Ch-racer »

min gör nog ca 90 sedan bludrar den som fan eller vad de nu e men viktigast e varför den ryker de e vit rök och de e mkt
Tjena de e jag TSRs egna Ch-racer
The One And The Only
Bild

Ch racing WSM80 -05
Användarens profilbild
kinamoppe-mannen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 348
Blev medlem: 27 augusti 2007, 16:57

Re: Hjälp 250cc 4-t fiddy ryker (mycket!!!) HJÄLP!!!!!!!!!!!

Inlägg av kinamoppe-mannen »

Ch-racer skrev:Tjena
jag undrar om någon här kan tänkas vete vad de kan vara för fel på min fiddy som jag köpte av en kompis häromdagen.
det är en Xmotos 250cc 4-takt luftkyld den har gått högst 40tim.
Problemet är att den ryker som fan och går ganska ojämt. den bludrar mycket när man varvar.
tändstiftet är kålsvart.
Vad kan felet vara?? Kolv/kolvringarna, ventilerna, för mkt olja, fet blandning eller vad kan det vara???
Känns nästan som den missar tända eller öppna ventil ibland :?
snälla vet inte mycket om 4-takt så HJÄLP!!!!! :D

Slänger upp en bild på skönheten me.
Bild
*Ställ in ventilerna
*byt packningarna runt cylinder och topplock.
*Byt stift
*Byt olja i motorn
*Hoppas du verkligen inte blandade ut olja i bensinen? 4 takt ska inte ha olja i bensinen.
*Kolla kolven.
*Göra rent förgasaren

Där har du lite tips att börja med! :)

mvh
Användarens profilbild
Ch-racer
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2008, 07:25
Ort: JKPG

Inlägg av Ch-racer »

*Ställ in ventilerna
*byt packningarna runt cylinder och topplock.
*Byt stift
*Kolla kolven.

Tack har gjort rent förgasaren, bytt olja på den får köpa ett stift imorron
NEj absolut blandrar jag ingen olja i tanken så mkt fattar jag :P

hur ställer man in ventilerna??
vet inte om jag vågar ta bort cylindern då jag inte riktigt vet hur en 4-taktare e upp byggd.

komm gjärna med fler förslag
Tjena de e jag TSRs egna Ch-racer
The One And The Only
Bild

Ch racing WSM80 -05
Användarens profilbild
kinamoppe-mannen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 348
Blev medlem: 27 augusti 2007, 16:57

Inlägg av kinamoppe-mannen »

Ch-racer skrev:*Ställ in ventilerna
*byt packningarna runt cylinder och topplock.
*Byt stift
*Kolla kolven.

Tack har gjort rent förgasaren, bytt olja på den får köpa ett stift imorron
NEj absolut blandrar jag ingen olja i tanken så mkt fattar jag :P

hur ställer man in ventilerna??
vet inte om jag vågar ta bort cylindern då jag inte riktigt vet hur en 4-taktare e upp byggd.

komm gjärna med fler förslag
okej. jo testa med stiftet sen kör du direkt på nya packningar om den inte går som den ska.
samtidigt kan du ju kolla kolven.

det är precis som en två-takts motor. skruva av muttrarna på toppen MEN: där innanför sitter vetilerna och kamaxeln.

kamaxeln styr ventilförarna = denna behöver du inte röra

Nu till ventilerna.
*Ta ett bladmått mellan 0.4-0.6 mm
*kolla om den går igenom som det ska genom att föra in bladmåttet under ventilföraren. Det ska inte vara stora glapp eller att det sitter tajt utan precis att den kommer igenom. (Fiddy brukar krångla med vetiler efter ex antal timmar, även 4 takt cross. måste ställas in ofta)

Om det är perfekt glipa för måttet så ska du inte bry dig om ventilerna!


Men om det är för stor glipa eller för tajt:

*Lossa på muttrarna som håller fast förarna till ventilerna (8ans nyckel på det flesta modellerna)
*sen pillar du dem neråt lite tills du känner att måttet precis glider igenom med pyttelite glapp.
*skruva då åt muttern och testa med måttet igen. känns det för tajt eller slappt är det bara att köra igen tills du hittar det där perfekta läget!

om du ska kolla kolven är det bara att skruva ut skruvarna i toppen sen ta bort kamaxeln från kamkedjan. sen lyfta av bara. toppen är ett enda stort stycke så ventilerna lossnar inte eller så :)

lyft av cylindern och kolla lopp och kolv :) men tänk på att om du gör detta ska du byta packningar :)

Adda msn om du vill jag ska förklara bättre eller mer :)

Mvh kina
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Finns artiklar :)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

skulle kunna vara att det blir för högt tryck i vevhuset, eller att ventil tätningarna är slut. min började att ryka så jar var lur på vevhus ventelationen så jag rensade den sedan gick den somm den skulle 8)
Användarens profilbild
Kennie
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 3 juni 2008, 16:22
Ort: Bakom styret

Inlägg av Kennie »

Har du ventil knack?
Min baotian ja hade engång i tiden ahade ventil knack som fan och gick som din beskrivning.. Ja stälde ventilerna och bytte vevhus filter då gick den prima!
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821
Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30

Inlägg av wildhorse »

Kennie skrev:Har du ventil knack?
Min baotian ja hade engång i tiden ahade ventil knack som fan och gick som din beskrivning.. Ja stälde ventilerna och bytte vevhus filter då gick den prima!
Varför bumpa upp en sån här gammal tråd?
Användarens profilbild
Kennie
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 3 juni 2008, 16:22
Ort: Bakom styret

Inlägg av Kennie »

[quote="wildhorse"][quote="Kennie"]Har du ventil knack?
Min baotian ja hade engång i tiden ahade ventil knack som fan och gick som din beskrivning.. Ja stälde ventilerna och bytte vevhus filter då gick den prima![/quote]

Varför bumpa upp en sån här gammal tråd?[/quote]
Hollyshit de såg ja inte!
Användarens profilbild
blackmasai
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 5 juni 2008, 14:51
Ort: Brändö

Inlägg av blackmasai »

ventil spelet är antageligen fel ställ in de och sen kanske du måste byta tändstift finns massor som kan vara fel
Bild

Ruset av kraften under dig ska vara bättre än droger ;)

Quote jag har inga problem med alkoholen. jag har problem utan den.
Användarens profilbild
Kennie
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 3 juni 2008, 16:22
Ort: Bakom styret

Inlägg av Kennie »

[quote="blackmasai"]ventil spelet är antageligen fel ställ in de och sen kanske du måste byta tändstift finns massor som kan vara fel[/quote]
Som dom påpekade den är gammal som fan tråden
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

de att den ryker kan vara att vevhus venten har kladdat ihop :( de gjorde min och de blir det övertryck i motor och så måste oljan ut någon starnch och det är oftast runt ventilerna och då kommer det in olja i avgasröret och då ryker de som fan. sen att den miständer är förmodligen tajmingen på tändningen. det gör de flästa "fiddy" 250cc men kolla förgasaren och stäl blandningen 8)
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
senda99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 december 2007, 22:35
Ort: olofström

Inlägg av senda99 »

100% att det är ventil säterna eller ventilerna som är slitna kör själv en cross en honda crf250r 05 det rör från den då va det ventil säterna
Användarens profilbild
sven-fala
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 juni 2008, 20:08
Ort: Färila

Inlägg av sven-fala »

den är för fet bestyckad. byt munstycket till ett mindre. röken är förmodligen oförbränd soppa :)
Skriv svar