gorant skrev:Men om man har rätt vev och om man lyckas jättebra med inställningar då blir det inte mer slitage än på en otrimmad moped eller (bortsett bromsar)?
Jopp så fårt du får mer effekt i motorn så ökar slitaget eftersom belastningen ökar

Om du hade 5 hk från början, och sen med trimm ha 10 hk, så är det dubbelt så stor belstning på kolven vid varje förbränningsfas...
Det är först och främst kolven som slits men på dessa små motorer så slits även lagrena i vevpartiet en hel del

. Kolven ( +kolvringarna då ) är ju väldigt viktigt eftersom en dålig komp ( resultatet av en dålig kolv ) försämrar effekten avsevärt och kan vara skadligt för motorn..
När man snackar vevslitage så är det lagrena som är aktuella

Själva veven knäcks inte men det är lagrena i den som gör de... Men eftersom det är väldigt svårt att byta vevlager själv så köper man oftast en ny vev helt enkelt... De sitter ju även ett par lager runt veven som fixerar den i motorblocket och dessa slits förstås lika mycke de med... men de går att byta ganska enkelt

Ett vevparti på en tävlingsmoppe brukar stå sig en säsong typ, så det är ju inte motorrenovera efter en körning precis men det är en del som ska göras...
Sen är det ju hela drivlinan som får ta mer stryk... För som sagt - högre effekt ger högre belastning...