2t vs 4t

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
gorant
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 5 mars 2009, 14:55

2t vs 4t

Inlägg av gorant »

Vad jag har förstått så har man bättre acceleration med en 2t jämfört med en 4t men jag har kanske fel.
Men hur är det med styrkan och toppfarten. Är det mer hästkrafter på en 2t jämfört med en 4t som har samma volym?
Finns det några nackdelar med 2t? Slits de mer?
XPS-05
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 3 augusti 2008, 14:04

Inlägg av XPS-05 »

En orginal 4t moped har bättre acceleration på låga varv än en orginal 2t moped.
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

tvåtakt har betydligt mer hästkrafter och vill du åka fort så ska du inte köra fyrtakt

fyrtakt har dock jämnare drag genom hela registret
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

på lägre volymer så har 2t övertag eftersom 2t tänder på varva varv, medan 4t tänder på vartannat varv....

2t har mer ketchupeffekt, de säger pang typ, men effektkurvan är väldigt liten...

4t har mindre ketchupeffekt, men det är drag från tomgång och till toppen...

På större volymer så vinner ändå fytakt tack vare effektiviteten och en massa annat roligt ;) fyrtakt är betydligt lättare att använda och prestandan är mer lättillgänglig ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

4t är mkt roligare om man ska skunta för man har masvis med vridmoment^^ men på högre varven så går dom sämre.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
track_666
Svårstartad skrothög
Inlägg: 199
Blev medlem: 20 augusti 2008, 09:19
Ort: oskarström

Inlägg av track_666 »

upp till 250 cc är 2t bättre
stage6 70cc sport pro, dellorto 21mm black edition (stage 6 racing),Hebo next generation variator,malossi (fly) koppling, avstämt rör (10,000 rpm),italkit racetändning,malossi rem, stage6 (dubbel layer) filter, Hebo reeds,
Användarens profilbild
HjälmeN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 324
Blev medlem: 5 februari 2009, 18:26

Inlägg av HjälmeN »

Det finns många trådar om just detta ämne och denna fråga. Även i TSR Magazinet. Mitt råd till dig är att söka på forum. Jag satt nytt och kollade på filmer på youtube och då visar dom hur 2takts motorer fungerar i genomskärning. Även 4taktare.

Vill du åka fort och trimma mycket, även ha ett skönt axx så ska du satsa på 2takts motorn. Jag är ganska erfaren då jag har haft bådeoch. Jag hade fyrtakt först(50cc) och det hände inte speciellt mycket vid full gas. Nu kör jag 2takt(50cc) och jag kan säga att det är som dag och natt. 2taktarn är mycket rappare och snabbare, och det är som sagt för att den slå dubbelt så snabbare än vad en 4t motor gör. Köper du en 4taktmotor så får du oxå räkna med att det kanske inte är speciell kvalité efter som att dom flest 4taktarna är kina skit :roll:
Och alla ''bra'' märken(kvalitetsmärken) är 2takt. Visst finns det kvalitets märken som gör 4takt oxå, men tror mig. Du kommer vilja ha 2takt :wink:

När det gäller slitage så tror jag inte att 2taktarna slits mera. På 4taktsmotorerna så fungerar smörjningen som på bilar om jag inte misstar mig. Alltså det finns ingen olje pump som smörjer motor som det gör på 2takt. på tvåtakt kan du även välja att blanda i tanken. Har du trimma mycket så kan det vara svårt för oljepumpen att hänge med och då kan det vara säkrare att blanda i tanken så att motorn inte ska skära. På 4taktarna så ligger oljan ''under'' vevaxeln precis som på bilar. Sedan hur den smörjer har jag inte lika stor koll på :roll:

Hoppas du fick lite svar på dina frågor :wink:
undrar du ngt mera så är det bara att säga till :wink:
Förlåt om jag sa ganska ofta att du ska köpa eller välja, men det var lättar att förklara då :roll: :oops: :wink:
Team SMC HjälmeN
gorant
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 5 mars 2009, 14:55

Inlägg av gorant »

Tack.

Krävs mer olja om den är trimmad?
Om man nu väljer att strunta i oljepumpen helt och blanda olja själv, hur gör man det? Måste man skaka mycket bensin och olja i en dunk först innan man lägger det i tanken eller?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

man plockar bort oljepumpen och blandar ghelt enkelt i bensinen. har du vacuumstyrd bensinkran så är det bara att tanka, hälla ner olja och skaka moppen typ 40sek sen klart. har du manuell bensinkran så stäng av kranen, tanka, häll i oljan och sen skaka i ca. 40sek sen klart. du kan givetvis skaka om bensin+olja i en dunk före du tankar om du vill det.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
gorant
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 5 mars 2009, 14:55

Inlägg av gorant »

kallepalle skrev:man plockar bort oljepumpen och blandar ghelt enkelt i bensinen. har du vacuumstyrd bensinkran så är det bara att tanka, hälla ner olja och skaka moppen typ 40sek sen klart. har du manuell bensinkran så stäng av kranen, tanka, häll i oljan och sen skaka i ca. 40sek sen klart. du kan givetvis skaka om bensin+olja i en dunk före du tankar om du vill det.
Varför måste man plocka bort oljepumpen?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

för att den annars kommer skära om du inte har olja i oljetanken.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Larrzson
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 juli 2008, 17:54
Ort: Leksand

Inlägg av Larrzson »

Med dagens moderna 4taktare gäller inte moppe men större volymer så får man nästan ut samma effekt, acc, mm på samma cylinder volym men det är baras toppmoderna motorer det gäller knappast mopeder, fiddys mm :P
Yamaha Slider -08

Kolla in mina stuntbilder :D
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=7424
Mvh//Sebbe
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ändå upp till 250cc så behöver man ca. dubbla cylindervolymen på en 4:takt för att den ska kunna konkurera med en 2:takt.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
mxjonte
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 februari 2009, 13:05
Ort: Oskarström, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av mxjonte »

köper man moped så ska man utan tvekan köpa tvåtakt - mkt lättare att trimma, mycket reservdelar, bättre effekt osv. Köper du däremot en motocrcross som är tillverkad typ 2005 o uppåt så ska du köpa 4takt...utan tvekan! :wink: det har ju inget med mopeder o göra, men iaf :p
Honda CRF 250 med Akrapovic helsystem - de e grejer de!
Användarens profilbild
blackmasai
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 5 juni 2008, 14:51
Ort: Brändö

Inlägg av blackmasai »

Fyrtaktare har mena årk på låga varv än tvåtakt men tvåtakt är starkare på höga och går fort men fyrtaktarna årkar riktigt fiint genom hela registre
Bild

Ruset av kraften under dig ska vara bättre än droger ;)

Quote jag har inga problem med alkoholen. jag har problem utan den.
Mackzzor
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 5 december 2008, 22:07

Inlägg av Mackzzor »

blackmasai skrev:Fyrtaktare har mena årk på låga varv än tvåtakt men tvåtakt är starkare på höga och går fort men fyrtaktarna årkar riktigt fiint genom hela registre
Okej men orkar stavas Med o Orkar
johans93
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 13 juli 2008, 20:17
Ort: kobbb

Inlägg av johans93 »

lånar tråden lite :)
Funderar på att köpa 125:a,
hur fort går ungefär en 125:a 4-takt vs 2-takt?
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

finns miljoner trådar om sånna crossjämförelser :?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
DraceN^
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 675
Blev medlem: 16 november 2008, 18:14
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DraceN^ »

nån har säkert skrivet det men

2-takt e ju såklart roligare :D trimma o allt ihop

4-takt är slittåligare och varvar inte lika mycke
Rieju DRAC TILL SALU! PM MIG OR MSN JOHAN.25@LIVE.SE


kolla in mina projekt :) och skriv en kommentar
Rieju Drac
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9296
Kawasaki kx125
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11544
Låst