Frågor angående trimm

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
gorant
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 5 mars 2009, 14:55

Frågor angående trimm

Inlägg av gorant »

Vad är det som slits när man trimmar moppen? Är det vev som slits?
Vilken trimm sliter mest på moppen?

Vi kan ta följande som exempel:
En Gilera Runner: 70cc, avgasrör Yasuni Z, lättare vikter, ny koppling, Hebo membran, bytt munstycke. 110 KM/H.
Kommer den moppen att slitas mer jämfört med en Gilera Runner som inte alls är trimmad? Vad är det som slits i så fall?

Obs. Jag vet nästan inget om mopeder. Vet inte ens vad vev är för något. Jag tror att det är den delen som förmedlar kraft mellan kolven och remen men jag är inte säker på det. Bör detta bytas vid sådana trimm som i exemplet ovan?
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Om du trimmar den så den går i 110km/h då kommer ju även bromsarna att bli slita tidigare än vad dem igentligen skulle om du körde orginal.
För dem är ju inte gjorda för att bromsa i en sån hastighet.
robin93
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 614
Blev medlem: 17 september 2008, 18:12

Inlägg av robin93 »

det beror på hur hårt du trimmar mopeden en sportsetup så håller veven, men du bör byta vid midrace och hyper.
Användarens profilbild
DraceN^
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 675
Blev medlem: 16 november 2008, 18:14
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DraceN^ »

DerbiSM skrev:Om du trimmar den så den går i 110km/h då kommer ju även bromsarna att bli slita tidigare än vad dem igentligen skulle om du körde orginal.
För dem är ju inte gjorda för att bromsa i en sån hastighet.

bromsbeläggen och skivan slits mest när man trimmar, och möjligtvis däcken men kolla bara att du har bra luft i däcken :wink:
Rieju DRAC TILL SALU! PM MIG OR MSN JOHAN.25@LIVE.SE


kolla in mina projekt :) och skriv en kommentar
Rieju Drac
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9296
Kawasaki kx125
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11544
derbi_senda00
Extra Varnad
Inlägg: 188
Blev medlem: 3 juni 2007, 10:34

Inlägg av derbi_senda00 »

allt som är i rörelse slits mer när det rör sig snabbare , ganska logiskt...
KUL PÅ HJUL
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 19 november 2008, 16:40
Ort: Laholm

Inlägg av KUL PÅ HJUL »

Vet du inte så mycket om mopeder rekomenderar jag dig att antingen köpa en som redan är trimmad eller bara trimma med effektrör. Sen när du lärt dig lite mer så kan du trimma mer med Cylinder, förgasare osv.
gorant
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 5 mars 2009, 14:55

Inlägg av gorant »

Ok. Så om man bortser från däck och bromsar så är det bara vev som är problemet vid trimmning?
Användarens profilbild
DraceN^
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 675
Blev medlem: 16 november 2008, 18:14
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DraceN^ »

gorant skrev:Ok. Så om man bortser från däck och bromsar så är det bara vev som är problemet vid trimmning?
jepp, men det beror oxå hur mycket du trimmar :wink:
Rieju DRAC TILL SALU! PM MIG OR MSN JOHAN.25@LIVE.SE


kolla in mina projekt :) och skriv en kommentar
Rieju Drac
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9296
Kawasaki kx125
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11544
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

gorant skrev:Ok. Så om man bortser från däck och bromsar så är det bara vev som är problemet vid trimmning?
Som Dracen^ säger, beror på vad du trimmar med.

Trimmar du bara med ett rör så ska dem nog klara sig fint. :wink:
gorant
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 5 mars 2009, 14:55

Inlägg av gorant »

DraceN^ skrev:
gorant skrev:Ok. Så om man bortser från däck och bromsar så är det bara vev som är problemet vid trimmning?
jepp, men det beror oxå hur mycket du trimmar :wink:
Ok. Men om man trimmar jättemycket så är det fortfarande bara vev som är problemet eller?
Användarens profilbild
track_666
Svårstartad skrothög
Inlägg: 199
Blev medlem: 20 augusti 2008, 09:19
Ort: oskarström

Inlägg av track_666 »

trimmar du jätte mycket så är det inte bara veven som du ska tänka på .. då är det typ massa prylar som ska tänkas på som... allt ska vara rätt inställt och allt ska kollas regelbundet och saker slits mycket snabbt vid trimmning över 10 - 15 hk
stage6 70cc sport pro, dellorto 21mm black edition (stage 6 racing),Hebo next generation variator,malossi (fly) koppling, avstämt rör (10,000 rpm),italkit racetändning,malossi rem, stage6 (dubbel layer) filter, Hebo reeds,
gorant
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 5 mars 2009, 14:55

Inlägg av gorant »

track_666 skrev:trimmar du jätte mycket så är det inte bara veven som du ska tänka på .. då är det typ massa prylar som ska tänkas på som... allt ska vara rätt inställt och allt ska kollas regelbundet och saker slits mycket snabbt vid trimmning över 10 - 15 hk
Jaha. Det är alltså jätteviktigt att göra rätt inställningar när man trimmar annars finns risk för slitage. Men det är inte lätt att veta om man har gjort rätt inställningar eller inte antar jag. Man måste ha väldans erfarenhet eller?

Så det går att uppnå så mycket som 10-15 HK med 50cc och 70cc?
Men om man jämför en 125cc som har 10 HK original och en trimmad moped som har 10 HK är det så att 125cc original har bättre acceleration?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

en trimmad moped slits mer i överlag än en originalmoped. däck, bromsar, vev, vevlager, kolv, cylinder, kolvringar osv osv. detta eftersom du med trim mad moped kör fprtare, alltså högre varvtal=högre påfrestning. ganska logiskt.


som svar på din senast ställda fråga: en 125cc med 10hk är rätt så strypt. alltså beror det helt och hållet på vilken modell man pratar om. eftersom en strypt motor inte går som den ska så kan en 125cc lika gärna gå som skräp. men ja i teorin ska en 125cc med 10hk accelerera bättre än en 50/70cc med 10hk. detta pga den ökade cylindervolymen dvs, högre vridmoment.


och ja du kan få ut betydligt mer än 10hk av en 50/70cc. det finns mopeder med över 30bhp och betydligt fler med 30hp.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
gorant
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 5 mars 2009, 14:55

Inlägg av gorant »

Men om man har rätt vev och om man lyckas jättebra med inställningar då blir det inte mer slitage än på en otrimmad moped eller (bortsett bromsar)?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

gorant skrev:Men om man har rätt vev och om man lyckas jättebra med inställningar då blir det inte mer slitage än på en otrimmad moped eller (bortsett bromsar)?
Jopp så fårt du får mer effekt i motorn så ökar slitaget eftersom belastningen ökar ;) Om du hade 5 hk från början, och sen med trimm ha 10 hk, så är det dubbelt så stor belstning på kolven vid varje förbränningsfas...

Det är först och främst kolven som slits men på dessa små motorer så slits även lagrena i vevpartiet en hel del :P. Kolven ( +kolvringarna då ) är ju väldigt viktigt eftersom en dålig komp ( resultatet av en dålig kolv ) försämrar effekten avsevärt och kan vara skadligt för motorn..

När man snackar vevslitage så är det lagrena som är aktuella ;) Själva veven knäcks inte men det är lagrena i den som gör de... Men eftersom det är väldigt svårt att byta vevlager själv så köper man oftast en ny vev helt enkelt... De sitter ju även ett par lager runt veven som fixerar den i motorblocket och dessa slits förstås lika mycke de med... men de går att byta ganska enkelt ;) Ett vevparti på en tävlingsmoppe brukar stå sig en säsong typ, så det är ju inte motorrenovera efter en körning precis men det är en del som ska göras...

Sen är det ju hela drivlinan som får ta mer stryk... För som sagt - högre effekt ger högre belastning...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

För som sagt - högre effekt ger högre belastning...
klart att den slits mer när man trimma det är juh logiskt!!

BENSINSKALLE GER VÄLDIGT BRA SVAr där!!
Låst