Yamahan darrar

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Notn4
Svårstartad skrothög

Yamahan darrar

Inlägg av Notn4 »

har et litet problem ,eller vem vet kan ju vara ett stort problem också.

Har en Yamaha DT50R 2006 (AM6 motor och utan strypt CDI eller moric)

idag när jag körde till skolan så märkte jag att den tappade lite effect, inte mycket men så att det märktes. Sen när jag tar på kopplingen och varvar så låter den helt normalt men när ja släpper gasen så när varvtalet sjunker så darrar moppen jävlit mycket och ger ett otrevligt ljud. tänkte först att kolvringarna hade gått men när jag prövade starte den igen så hade den samma komprision som förr. kan allt detta bero på dålig vev eller dåliga ramlager? den är körd bara 9000km och har haft ett Giannelli 2T kanske några 100km av hela 9000km så den har inte varit under någon stor mängd stress =/ bara urpluggad och de sista 100km med effectrör som inte äns är så högvarvigt
Bild
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

högtomgång? kollat så att allting sitter fast?
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

kollat så bra det går utan att riva ner hela moppen :) yamahan är ju så jävla dålig när det kommer till att meka den :D tar över en halvtimme att byta munstyck. kan det vara kolvtappslagret som har gått? det hände för mig med min DRD
Bild
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Notn4 skrev:kollat så bra det går utan att riva ner hela moppen :) yamahan är ju så jävla dålig när det kommer till att meka den :D tar över en halvtimme att byta munstyck. kan det vara kolvtappslagret som har gått? det hände för mig med min DRD
Kan vara tomgången som är problemet.
Har du testat att sänka den genom att skruva ut tomgångsskruven ?
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket

Inlägg av wildhorse »

Någon motor bult kanske har lossnat
Användarens profilbild
Pavek
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pavek »

läste om nåt liknande tidigare, de kan vara bultarna mellan motor och fram som sitter löst, då har jag för mig att den kan börja vibrera rätt bra :)
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

ska kolla alla bultar imorron, spänna alla som är lösa och sen om inte det fungerar så blir det att ta en kol på cylinder ,kolv, vev osv. i guess

kan faktiskt vara någon bult som inte sitter som den ska för den har darrat lite för men idag blev det mycket värre
Bild
nike
Elmoped

Re: Yamahan darrar

Inlägg av nike »

Notn4 skrev:har et litet problem ,eller vem vet kan ju vara ett stort problem också.

Har en Yamaha DT50R 2006 (AM6 motor och utan strypt CDI eller moric)

idag när jag körde till skolan så märkte jag att den tappade lite effect, inte mycket men så att det märktes. Sen när jag tar på kopplingen och varvar så låter den helt normalt men när ja släpper gasen så när varvtalet sjunker så darrar moppen jävlit mycket och ger ett otrevligt ljud. tänkte först att kolvringarna hade gått men när jag prövade starte den igen så hade den samma komprision som förr. kan allt detta bero på dålig vev eller dåliga ramlager? den är körd bara 9000km och har haft ett Giannelli 2T kanske några 100km av hela 9000km så den har inte varit under någon stor mängd stress =/ bara urpluggad och de sista 100km med effectrör som inte äns är så högvarvigt
du kan ha fel bestykning skule det va not med veven eller ramlagerna så skulle det höras
Derbi
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

nike e du helt!!!?? :twisted: :twisted:
hur kan moppen börja darra för bestyckningen är fel-.-?
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

men bestyckningen ändrar knappast när man kör... eftersom jag körde när den började gå konstigt, darra och ha et så fult ljud som den nu har :)
Bild
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

sorry for 2xpost men orkar inte "ändra" inlägget som ja nyss skrev :)

märkte idag när jag körde att den lilla effect förlusten har försvunnit och nu axxar den nästan bättre än förr :P helt overkligt snabb gasrespons. Ska riva ner moppen under helgen och ta en titt på cylindern och checka om veven är i bra skick och sånt
Bild
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

varför riva ner den nu när den går bättre en nånsin :lol: ^^?
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

ja den har bra axx men låter som den skulle krossa stenar med kolven och går dåligt på höga varv. Ska byta kolvringarna och nållager så ja får lite mer komp i cylindern
Bild
Användarens profilbild
Drac_01
The One And Only!

Inlägg av Drac_01 »

kolla alla motorfästen :)
Fullt ös medvetslös..

DT70R UPDATE 6/12 Kolla! :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 889#177889
Tompo
Elmoped

Inlägg av Tompo »

Jo ja hade samma problem på min Rieju... motorn skakade som fan och den vibrerade uta helvette... men kollade bultarna som håller fast motorn i ramen så skruva ja åt dom så blev allt bra :)
Användarens profilbild
blackmasai
Farsans gamla zündapp

Inlägg av blackmasai »

Kolla om nån motorbult är lös annar så kan det vara att ramlagrena är slut = vevstakslagrena så om du tar upp cylindern nån gång känn på vevaxeln och vickla på den upp och ner inte så vevaxeln vänder sig bara känn om det glappar om det glappar är det slut om dom är fassta så är det något annat det gör inget om det glappar åt sidorna sen :) :D
Bild

Ruset av kraften under dig ska vara bättre än droger ;)

Quote jag har inga problem med alkoholen. jag har problem utan den.
Användarens profilbild
Riejudracc
Elmoped

Inlägg av Riejudracc »

Pröva byt topplocks packing eller kolvringar.. min AM6 motor lät likadant.
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

cylindern skar några dagar sen så har bestäld ny 50cc cylinder,kolv,packningar, nål lager osv. så om det inte slutar darra då så får de vara helt enkelt =) orkar inte klyva motorn än bara för att byta ramlager, gör det sen på sommaren efter att jag fått ihop nå pengar för farsans ansikte var inte så fint när ja sa allt som måste betsällas och att jag inte hade pengar ^^
Bild
Låst