Den startade ... sen dog han

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Den startade ... sen dog han

Inlägg av ry8forlife »

hello

jag fick i gång moppen men sen bludrade den en stund sedan dog han ..
senare fick jag inte igång den.
men jag har största munstycket (120) i min 17,5 dellorto.

vissta är det för att jag har för stort munstycke därför dog han?????...

MVH/simon :P:P
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

bytt ner herregud ^^ du ska inte börja så högt, börja gå ner, börja med 100 :)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

KoNG skrev:bytt ner herregud ^^ du ska inte börja så högt, börja gå ner, börja med 100 :)
haha japp :P
men jag är sååå nöjd att han iaf startade .. :D:D:D

men jag har polini sport 70cc
insuugskit stage 6
laser xpro
och variator med den passade inte :evil: :evil: :evil: man ska inte ha B-märken "keeway" :x

dellorto 17,5 :P

ska jag börja runt 100 ??
Senast redigerad av ry8forlife den 9 februari 2008, 15:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Okej vad bra =) men gå ner i munsticke iaf^^
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

KoNG skrev:Okej vad bra =) men gå ner i munsticke iaf^^
okej men runt 100 eller ?
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

börja med det, funkar det inte då, så gå ner i munstycke
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
yamaharidermana
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 9 oktober 2007, 14:56
Kontakt:

Inlägg av yamaharidermana »

MM du får prova från 100 så känner du vel när du ställer in om de ä bra.
Audi Quattro RS4
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

yamaharidermana skrev:MM du får prova från 100 så känner du vel när du ställer in om de ä bra.
okej najs najs tack för svaren ;)

men jag ahr en fråga till ?

varför are 2 slangar från tanken ?:P
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Vad menar du ? dom som går från tanken? den ena leder bensin till förgasare och den andra.. vet jag faktiskt inte
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

KoNG skrev:Vad menar du ? dom som går från tanken? den ena leder bensin till förgasare och den andra.. vet jag faktiskt inte
okej för den ena rinner det ju soppa ur men bara om man suger ur den andra :S
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

kan vara något med vaccum trycket om den går via det, men om den inte leder någon vart eller något spc, så kan du plugga igen det.
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

KoNG skrev:kan vara något med vaccum trycket om den går via det, men om den inte leder någon vart eller något spc, så kan du plugga igen det.
aa tror jag ska göra det
men ska man inte koppla in den ngn annanstans på förgasaren då ?:P
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

fixa bild så skulle det vara super :D
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
aronholm
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 december 2007, 17:35
Ort: Höör

Inlägg av aronholm »

Ena är som sagt besin och den andra vaccum.
Vaccum slangen ska kopplat till föge också.
Om jag förtod de rätt hade du en dellorto 17,5 då ska
den in på motsatt sida som du kopplar benisnen till.
Alltså på andra sidan trottlen. :)
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

aronholm skrev:Ena är som sagt besin och den andra vaccum.
Vaccum slangen ska kopplat till föge också.
Om jag förtod de rätt hade du en dellorto 17,5 då ska
den in på motsatt sida som du kopplar benisnen till.
Alltså på andra sidan trottlen. :)
men är du säker på verkligen att hans bensin går via vaccum`?
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

KoNG skrev:
aronholm skrev:Ena är som sagt besin och den andra vaccum.
Vaccum slangen ska kopplat till föge också.
Om jag förtod de rätt hade du en dellorto 17,5 då ska
den in på motsatt sida som du kopplar benisnen till.
Alltså på andra sidan trottlen. :)
men är du säker på verkligen att hans bensin går via vaccum`?
asså jag fattar inte :P
jag kan fixa bild senare och då kan du ju visa :P:D
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

mopeder som bensinen och sånt dom går via vaccum betyder att bensinen åker till förgasare och delar, via tryck, alltså det trycket uppkommer bara när du har på moppen, så att dra du ur bensinslangen så skulle det inte fossat ut massa bensin, i med det att den kräver vaccum(tryck) för att kunna flöda. =)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

KoNG skrev:mopeder som bensinen och sånt dom går via vaccum betyder att bensinen åker till förgasare och delar, via tryck, alltså det trycket uppkommer bara när du har på moppen, så att dra du ur bensinslangen så skulle det inte fossat ut massa bensin, i med det att den kräver vaccum(tryck) för att kunna flöda. =)
hehe jo men det fattar jag men jag fattar inte vart jag skulle koppla in "vaccum" slangen :P
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

kolla på förgasare ser du några hål som det inte sitter något på?
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

KoNG skrev:kolla på förgasare ser du några hål som det inte sitter något på?
jag e 100 på vart soppa slangen ska sitta men på sidan av förgasaren så sticker det ut två "rör" eller vad jag ska kalla det som jag kan kopla på vaccum slangen på en av dom :P eller spelar det stor roll vart den ska sitta :P:P
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Hmm det vet jag faktiskt intel, tar du fel så kan det gå illa, ska försöka kolla upp det. =)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

KoNG skrev:Hmm det vet jag faktiskt intel, tar du fel så kan det gå illa, ska försöka kolla upp det. =)
okej tack så mycket !!!!

fan vad niCe men då väntar jag på svar ;)
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

gör så, men en sak du kan göra är att kolla, slangen som sitter kopplad till tanken och sen leder den till förgasaren, kolla om det sitter en liten sak som är kopplad till slangen ser ut som en liten rund sak som sitter vid tankens slang ihop kopplad med den, för det är den som är vaccumventilen har du en sån så är den vaccum tank. :D
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

KoNG skrev:gör så, men en sak du kan göra är att kolla, slangen som sitter kopplad till tanken och sen leder den till förgasaren, kolla om det sitter en liten sak som är kopplad till slangen ser ut som en liten rund sak som sitter vid tankens slang ihop kopplad med den, för det är den som är vaccumventilen har du en sån så är den vaccum tank. :D
joo jag tror jag vet vad du menar ..

precis under tanken sitter det en rund plåt grej som sitter fast i tanken sedan går det två slangar frånden. en vaccum slang som bara är en slang från vaccum "pumpen" och soppa slangen som det sitter ett typ "filter" på :P

ska ta kort ikväll orkar inte gå upp till garaget nu :P

men i morgon så kan jag visa bilder :P
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Okej, får se om jag hinner ska åka till sälen söndag till torsdag!
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

KoNG skrev:Okej, får se om jag hinner ska åka till sälen söndag till torsdag!
jaha niCe. men men ska fixa bilder ändå :P
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Gör så :D
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
yamaharidermana
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 9 oktober 2007, 14:56
Kontakt:

Inlägg av yamaharidermana »

Båda ska in i förgasaren.
Audi Quattro RS4
Cheesen
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 9 februari 2008, 16:32
Ort: Gefle

Inlägg av Cheesen »

Har själv satt på en 70cc sats+stage6 insugsystem+Stage6 Pro Replica i torsdags(väntar på ett Doppler luftfilter men kör på dragen luftplugg i burken så länge)
Original munstycke var 68 (weber) så jag började på 88 i storlek men är nu uppe i 92 o det är oxså förlitet tror att jag hamnar på 98-100.
Behöver nog kanske justeras uppåt mer med det öppna luftfiltret på plats.
Dom flesta 2takts förg. har 3anslutningar för olja,bensin o vakuumslang.
När du startar moppen så får du ett gasflöde genom förgasaren som i sin tur bildar ett vakuum i slangen o då öppnar vakuumet en klocka under tanken o släpper på bensinen(automatisk bensinkran) är det hål i vakuumslangen= ingen soppa, du kan prova å suga i vakuumslangen så ska det komma soppa från besinslangen.
Det har hakat upp sig för mig nån gång då har jag blåst försiktigt med tryckluft i bensinslangen o sugit i vakuumslangen några gånger tills det funkatr igen.

Vet ej om det spelar nånroll i vilken anslutning man sätter oljeinblandningen-vakuumanslutningen, bensinanslutningen är ju mycket grövre så det finns bara ett ställe den kan sitta på.
Påmin förg. sitter vakuumslangen på ovansidan gjuten anslutning i förg.
oljeansl. sitter på samma sida som luft o tomgångsskruven men det är en mässingnippel som anslutning.

På stage6 insuget sitter det oxså en anslutning för oljan+en anslutning för boostbottle, vet inte om det är nån fördel att ansluta oljan där istället för på förgasaren.

Jag har oxså dribblat lite med luftskruven och fått den att gå bäst när den är utskruvad 2 1/2 varv har för mig att jag har läst nånstans att är det mer än 2 varv ut ska man gå ner i storlek på tomgångsmunstycket.
Fan vilket långt inlägg det vart bäst att sluta. :shock:
Ha det.
//cheesen
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

Cheesen skrev:Har själv satt på en 70cc sats+stage6 insugsystem+Stage6 Pro Replica i torsdags(väntar på ett Doppler luftfilter men kör på dragen luftplugg i burken så länge)
Original munstycke var 68 (weber) så jag började på 88 i storlek men är nu uppe i 92 o det är oxså förlitet tror att jag hamnar på 98-100.
Behöver nog kanske justeras uppåt mer med det öppna luftfiltret på plats.
Dom flesta 2takts förg. har 3anslutningar för olja,bensin o vakuumslang.
När du startar moppen så får du ett gasflöde genom förgasaren som i sin tur bildar ett vakuum i slangen o då öppnar vakuumet en klocka under tanken o släpper på bensinen(automatisk bensinkran) är det hål i vakuumslangen= ingen soppa, du kan prova å suga i vakuumslangen så ska det komma soppa från besinslangen.
Det har hakat upp sig för mig nån gång då har jag blåst försiktigt med tryckluft i bensinslangen o sugit i vakuumslangen några gånger tills det funkatr igen.

Vet ej om det spelar nånroll i vilken anslutning man sätter oljeinblandningen-vakuumanslutningen, bensinanslutningen är ju mycket grövre så det finns bara ett ställe den kan sitta på.
Påmin förg. sitter vakuumslangen på ovansidan gjuten anslutning i förg.
oljeansl. sitter på samma sida som luft o tomgångsskruven men det är en mässingnippel som anslutning.

På stage6 insuget sitter det oxså en anslutning för oljan+en anslutning för boostbottle, vet inte om det är nån fördel att ansluta oljan där istället för på förgasaren.

Jag har oxså dribblat lite med luftskruven och fått den att gå bäst när den är utskruvad 2 1/2 varv har för mig att jag har läst nånstans att är det mer än 2 varv ut ska man gå ner i storlek på tomgångsmunstycket.
Fan vilket långt inlägg det vart bäst att sluta. :shock:
Ha det.
//cheesen
okej men jag vet inte riktigt vart bensin slangen ska sitta samt vaccum slangen.

för på min dellorto 17,5 så finns det en anslutning längst upp och tre på sidan, 2 av dom som sitter på sidan är lika stor. där passar vaccumslangen in bra på en av anslutningarna men inte soppa slangen.

soppa slangen passar bäst in på anslutningen längst upp på förgasaren.

alltså vaccum slangen på sidan soppa slangen längst upp och olje slangen på sidan(passar bara på ett ställe) ???

är det så ?
Cheesen
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 9 februari 2008, 16:32
Ort: Gefle

Inlägg av Cheesen »

Är det den här förg. du har?
Bild
En PHBN?
//cheesen
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

Cheesen skrev:Är det den här förg. du har?
Bild
En PHBN?
//cheesen
jappp !

4 är väll oljan.
3 vaccum
2 soppa

sedan vet jag inte .. eller jag e inte säker på detta men :P
Cheesen
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 9 februari 2008, 16:32
Ort: Gefle

Inlägg av Cheesen »

Här har du en bild från andra sidan där du ser bensinanslutningen.
Bild
2 o 3:an verkar vara extra anslutningmöjligheter som dom har pluggat med en slangbit på denna bild.

Bild
1.an är vakuumanslutningen.
2 o 3:an extra anslutningar tror jag "OBS ej säker OBS"
4:an är mycket riktigt oljeanslutningen.
5:an är förmodligen översvämningsutgången från flotörhuset när den svämmar över t.ex. när vakuumklockan(besinkranen) hänger sig du kan sätta en slangbit som du leder ner mot backen där.
Under 4:an "oljan" har du tomgångsskruven, den höjer du trotteln o nålen med om du skruvar inåt=högre tomgång.
Skruven till höger om den är luft/blandningskruven.
Om du ska skruva in den helt så den bottnar var försiktig då eftersom den har känsligt spets o säte.
Har aldrig mixtrat med en dellorto så jag lämnar inga garantier.
//cheesen
Användarens profilbild
ry8forlife
Svårstartad skrothög
Inlägg: 164
Blev medlem: 24 september 2007, 21:33

Inlägg av ry8forlife »

Cheesen skrev:Här har du en bild från andra sidan där du ser bensinanslutningen.
Bild
2 o 3:an verkar vara extra anslutningmöjligheter som dom har pluggat med en slangbit på denna bild.

Bild
1.an är vakuumanslutningen.
2 o 3:an extra anslutningar tror jag "OBS ej säker OBS"
4:an är mycket riktigt oljeanslutningen.
5:an är förmodligen översvämningsutgången från flotörhuset när den svämmar över t.ex. när vakuumklockan(besinkranen) hänger sig du kan sätta en slangbit som du leder ner mot backen där.
Under 4:an "oljan" har du tomgångsskruven, den höjer du trotteln o nålen med om du skruvar inåt=högre tomgång.
Skruven till höger om den är luft/blandningskruven.
Om du ska skruva in den helt så den bottnar var försiktig då eftersom den har känsligt spets o säte.
Har aldrig mixtrat med en dellorto så jag lämnar inga garantier.
//cheesen
men om jag inte vill använda olje blandningen utan köra på blandat direkt i tanken??

äre bara skippa den då ? eellleer ska man plugga igen något :P?

men tack för svaren !! RÄDDADE MIN DAG !! ;);)
fjegge
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 683
Blev medlem: 8 oktober 2007, 21:47
Ort: Stockholm ( Täby)

Inlägg av fjegge »

aa det kan du det bara och köra oljan med bensinen men du kan köpa färdigblandad bensin med olja brukar finnas på närmaste bensinmack :D
Låst