Har problem att få igång moppen , hjälp?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Tommmy
Elmoped

Har problem att få igång moppen , hjälp?

Inlägg av Tommmy »

Hejsan , min moppe startar inte den står i varmgarage , jag har kört med den för ett tag sen men nu startar den inte , den tänder och får bensin men när jag kickar 10 gånger typ så tänder den lite typ 3 gånger och när jag kollar stiftet så är det blött varje gång . har testat ända luftskruven osv men den startar inte . någon som vem ? tacksam för svar /Tommy
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=10160
Läs igenom den.

Det kan bero på mycket att den inte startar men du ska alltid börja med att bytta tändstif, för det är billigt och enkelt.

Sen kan det vara skit i förgasaren och då rengör du den.

Men läs igenom guiden först, där står det vad du ska göra.
Tommmy
Elmoped

Inlägg av Tommmy »

okej tack , har testat med en kompis stift :P
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Tommmy skrev:okej tack , har testat med en kompis stift :P
Okej, men följ guiden så ska du nog få den att starta.
Tommmy
Elmoped

Inlägg av Tommmy »

har läst guiden men moppen startar inte, den tänder som vanligt och får bensin men den tänder 1 gång första kicken och sen är den död igen stiftet är helt blött när jag tar lös det , den har bara stått i garaget och jag har inte kört på ett tag
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

1. stäng av bensinkranen
2. ta loss stiftet.
3. kicka ur den
4. sätt tillbaka stiftet och på med bensinkranen.

det kan ha runnit ner soppa i den när den dtårr så att den är sur
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Tommmy
Elmoped

Inlägg av Tommmy »

jag har vespa men jag har tagit av stiftet och kickat ur den men den tänder en gång sen dör den:S
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ja hur ser din startteknik ut?

-Rör inte gasen under hela stratprocessen!
-Se till o choka, har du automatchoke så kan det mycke väl vara den som är trasig för det händer då o då att dom pajjar på scootrar...
-Sen är de bara kicka på tills den startar...
-Använd gärna startgas om den inte går igång. Bäst är att använda startgasen från början men har du försökt utan först, låt moppen vara en stund då så den inte blir för sur när du använder startgasen...

Startar den fortfarande inte, kolla gnistan. Plocka bort tändstiftet och sätt tebax de i tändhatten och håll stiftet mot metall så att stiftet får jord. Kicka o så ser du om de kommer gnista... Är de en svag gnista så är något fel.. De ska vara ganska ordentlig gnista för att de ska funka, för under kompression så har en svag gnista svårt att komma till kan man säga ;)

Fortfarande problem så är det problem med bränslet. Bara kolla fuggen, göra rent om de är nå skit.

Sen ska vi börja fundera på om du har komp? Har du gnista o bränsle så är det bara komp som saknas och då får du ta en kompressionsmätare och kika kompet. Är de taskigt så är de bara att köpa ny kolv och kanske ny cylinder.....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst