Tjaa hade tänkt att bygga ett underliggande rör till Derbi Senda sm 05 så undrade om någon hade några bra mallar eller några tips om tex vad jag ska använda för plåt?
snogg skrev:som jag har föstått går de inte skriva ut i tex cone/Exhaustcalculator2??
undra om ni hade något tips om hur man ska böja plåten?
de är skitsvårt att göra de konade delarna... Man få i princip knacka plåten för hand runt ett städ... Om man inte har en special rullbock med rätta vinklarna på rullarna...
Men om du ska knacka plåten så föreslår jag att du bestämmer dig för hur många "veck" konan ska ha, och ritar ut alla dessa med jämna mellanrum. Som du kommer se så är ju mellanrummet mindre på den smala änden av konan och större på den grövre ändan... Därav kommer de bli just en kon när du sedan böjer plåten lite försiktigt efter dessa streck
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
är du bra på att svetsa osv? för är du inte bra på svetsa så rekomnderar jag absolut inte dig till att bögga avstämt! försök isf lära dig först med ngt annat som e lättare. om jag inte minns fel så är det väl bara avgasportens duration du måste ha?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kallepalle skrev:är du bra på att svetsa osv? för är du inte bra på svetsa så rekomnderar jag absolut inte dig till att bögga avstämt! försök isf lära dig först med ngt annat som e lättare. om jag inte minns fel så är det väl bara avgasportens duration du måste ha?
ingen säger att det måste va fint ju (:
hehe, men blir de inte bra kan han ju göra ett nytt, kostar inte så jättemkt.
kallepalle skrev:är du bra på att svetsa osv? för är du inte bra på svetsa så rekomnderar jag absolut inte dig till att bögga avstämt! försök isf lära dig först med ngt annat som e lättare. om jag inte minns fel så är det väl bara avgasportens duration du måste ha?
ingen säger att det måste va fint ju (:
hehe, men blir de inte bra kan han ju göra ett nytt, kostar inte så jättemkt.
Nej men med tanke på att det är runt 1mm plåt så är det väldigt lätt att bränna igenom
håller på med ett rör själv nu och att få några org cylinder durationer skulle vara bra =) kan väl inte vara sååå stor skilnad mellan portarna på Derbi och AM6 cylinder.
men det där med svetsningen, tycker inte själv att ja är någon mästersvetsare men att göra rörert (har bara 3 cones färdiga) var hittils överraskande lätt tog ju bara kanske 15min att knacka lite form till konorna och sen svetsa med en liten MIG svets. btw gör röret i skolan och när ja frågade lärarn vad ja ska få form till konorna med så hade han gjort egna verktyg jyst för cone böjning till avstämda rör jävlit nice gubbe