Tjenare det är så att ja tänkte bygga avstämt rör till min k50 och det är så att ja inte riktigt förstår var på cylindern man ska mäta och hur man räknar ut allt så nu undrar jag om någon skulle kunna hjälpa mig med dem grejerna jag skulle vara evigt tacksam för det tack på förhand
Du kommer att få sitta och läsa flera gånger om på guider för att förstå riktigt.
Iaf, jag ska länka lite grejer som kanske kan hjälpa dej
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=69622
Dock ska du använda cone och exhaust calcultaor 2.0b tror jag de heter. (gratis version) om du inte hittar bimotion då eller vill betala. Vet att de fanns på tpb förut men det funkade inte
meanzick skrev:Du kommer att få sitta och läsa flera gånger om på guider för att förstå riktigt.
Iaf, jag ska länka lite grejer som kanske kan hjälpa dej
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=69622
Dock ska du använda cone och exhaust calcultaor 2.0b tror jag de heter. (gratis version) om du inte hittar bimotion då eller vill betala. Vet att de fanns på tpb förut men det funkade inte
Läs dessa några gånger så ska du se att de klanar upp.
Tackar fifan va svårt å fatta asså men ska man använda alla de programmen för att få ut rätt eller finns det ett program som man skriver in måtten så får man fram en ritning?
asså du måste räkna ut durationerna själv. sen skriva in cylindervolym, durationer på alla portar i ett program, tex bimotion. sen så gör programmet en mall som skrivs ut med hjä'lp av ett annat progrem (minns ej namnet på det). du klipper ut mallen i ca 0.7-1.2mm plåt. böj plåten rund och svetsa ihop den bara. (glöm inte att göra header också)
kallepalle skrev:asså du måste räkna ut durationerna själv. sen skriva in cylindervolym, durationer på alla portar i ett program, tex bimotion. sen så gör programmet en mall som skrivs ut med hjä'lp av ett annat progrem (minns ej namnet på det). du klipper ut mallen i ca 0.7-1.2mm plåt. böj plåten rund och svetsa ihop den bara. (glöm inte att göra header också)
ger fan upp är ju omöjligt de där om ja hade någon som förstod och kunde hjälpa mig å räkna ut så ja sedan kunde fixa mallar å göra resten
angle 1 (degrees): (ta 0 på den om du vill ha ett rakt avgassystem)
diameter 2 (mm)
angle 2 (degrees): (ta 0 på den om du vill ha ett rakt avgassystem)
längden på hela konan(mm)
tjockleken på plåten (mm)
Antar att du ska ha 0 om du vill ha rakt då (:
Men om man vill ha lite lutning uppåt ? då vet jag inte.
har inte cone installerat men skulle säja att angle ska vara siffran med * före. som på header so *1.5 ska vara på någon av angels. kan ha fel också. tog jävlit länge för mig att fatta cone. men själva måtten från exhaust calc ser helt rätt ut
Basse här på forumet har ganska bra koll på detta
Smsade han men han kom inte riktigt ihåg å han är i funäsdalen och åker skidor just nu. Han kommer nog hem på lördag tror jag men de kanske är lite sent.
men vad menar du med att den inte visar full skala på mallarna ?
meanzick skrev:Basse här på forumet har ganska bra koll på detta
Smsade han men han kom inte riktigt ihåg å han är i funäsdalen och åker skidor just nu. Han kommer nog hem på lördag tror jag men de kanske är lite sent.
men vad menar du med att den inte visar full skala på mallarna ?
Tack för att ni försöker hjälpa mig jo jag skrev in siffrorna på en bit men den blev inte lika stor som den skulle vara i verkligheten
laddade ner exh calc och cone nu värkar som angle ska vara på noll hela tiden. diameter 1 är diametern på börjane av den cone du lägger in mått på och diameter 2 är diametern på slutet av conen . lenght självklart längden sen ska det vara bara att skriva in en cone i gången o printa . kan lägga opp bild om behövs på vilka mått som ska läggas vart.
Notn4 skrev:laddade ner exh calc och cone nu värkar som angle ska vara på noll hela tiden. diameter 1 är diametern på börjane av den cone du lägger in mått på och diameter 2 är diametern på slutet av conen . lenght självklart längden sen ska det vara bara att skriva in en cone i gången o printa . kan lägga opp bild om behövs på vilka mått som ska läggas vart.
jo de e det jag håller på med just nu har jag satt ihop header eller vad det heter och den som kommer efter blir ju jätte långt är över en halv meter nu header grejen borde väll vara kortare?
dina mått är ju helt konstiga 665 på header? får något på 200 på min . men märkte att din header lenght factor ligger på 25 och på en cross ska det vara 11,5
tycker att exh calc är rätt så dåligt eftersom man behöver ge så lite info om motorn och cylindern och sånt så måtten kan vara helt åt röven själv har ja en exel document som räknar ut det och man får lagga hur mycket hk man vill få ur motorn med röret och om man vill att den ska ha bra effect på lågvarv mm.
Notn4 skrev:dina mått är ju helt konstiga 665 på header? får något på 200 på min . men märkte att din header lenght factor ligger på 25 och på en cross ska det vara 11,5
hehe okej ja läste på en guide att de skulle vara 25-30 hehe men ändrade nu så de blev bättre men vad skulle du tycka ja ska ha på header då?
Notn4 skrev:dina mått är ju helt konstiga 665 på header? får något på 200 på min . men märkte att din header lenght factor ligger på 25 och på en cross ska det vara 11,5
hehe okej ja läste på en guide att de skulle vara 25-30 hehe men ändrade nu så de blev bättre men vad skulle du tycka ja ska ha på header då?
Rätta mej om jag har fel men det är väll 65,5 cm eller ?
Rätta mej om jag har fel men det är väll 65,5 cm eller ?
meanzick skrev:25 på en header låter ju alldeles för kort iaf
65 låter ju bra i mina öron iaf.
jo men alltså det fanns en header grej man kunde ställa in hade skrivit in 25 när det egentligen skulle va kring 10 på den så ja testade med 10 på det nu så blev headern 245 alltså 24,5 cm om du förstår mig
meanzick skrev:Men räcker det för att ens kunna böja den ?
ingen aning har inte riktigt förståt de där med hur böjningen upp till cylindern ska vara men tror du inte att de går att kapa av orginalkröken och sätta ihop med avgasröret?
ingen aning har inte riktigt förståt de där med hur böjningen upp till cylindern ska vara men tror du inte att de går att kapa av orginalkröken och sätta ihop med avgasröret?
Går gör det ju alltid men för att få ut maxeffekt så ska du ju göre de riktigt Men har du ork att vänta tills lördag/söndag så hjälper basse dej
Annars ska jag se om jag kan förstå mej på de här, är själv jävligt suge på att bygga avstämt.
Senast redigerad av meanzick den 10 februari 2009, 23:11, redigerad totalt 2 gång.
Går gör det ju alltid men för att få ut maxeffekt så ska du ju göre de riktigt Men har du ork att vänta tills lördag/söndag så hjälper basse dej
Annars ska jag se om jag kan förstå mej på de här, är själv jävligt suge på att bygga avstämt.
okej jo de e lugnt kan vänta ska fila upp insuget och eventuellt fixa förgasare innan hehe har suttit hela tiden efter ja sluta skolan och räknat och testat
header lenght factor= hur lång header man vill ha (högre siffra ju längre header, ju högvarvigare motor desto kortare header och ju lågvarviagre motor desto längre header)... jag brukar använda från 25-30 cm lång header på dom flesta rören.
Han gjorde röret till en mt. Röret var avstämt för maximal effekt på 10 000 rpm. Alltså ganska högvarvigt.
meanzick skrev:Vad var det du hade ? 60 eller 65 cc ?
Iaf.
header lenght factor= hur lång header man vill ha (högre siffra ju längre header, ju högvarvigare motor desto kortare header och ju lågvarviagre motor desto längre header)... jag brukar använda från 25-30 cm lång header på dom flesta rören.
Han gjorde röret till en mt. Röret var avstämt för maximal effekt på 10 000 rpm. Alltså ganska högvarvigt.
65 cc har jag men om man räknar ut det exakta värdet så var det 59,75 cc eller något sånt så ja tog som 60cc.....ja hade ju som sagt 24,5 cm lång och röret låg på 10500 vet inte om det är bra eller?