Håller detta?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Håller detta?

Inlägg av Robiin937 »

Tjena :)
Har en ryz pro racing urbanbike som är trimmad med
Kundo Banzai
14/52 drevning
Bytt munstycke
ska byta till en 19mm dellorto förgasare

Den har gått snart 300 mil och ska då servas

Och nu tänkte jag då byta från min 50cc till denna cylidern här
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231

undrar om orginal veven håller för den?
Senast redigerad av Robiin937 den 3 februari 2009, 18:15, redigerad totalt 2 gång.
Parden_Gökbo
Varnad
Inlägg: 83
Blev medlem: 30 januari 2009, 15:07

Inlägg av Parden_Gökbo »

Veven håller, snarare så att lagrena ryker först.

Beror på hur långt din motor har gått och hur snäll du har vart mot den.

Lär ju hålla i några dagar om du kör snällt, men vem kör snällt med en sån setup igentligen? Bara att köpa lager å vev på en gång så byter du när du känner att det börjar "vibrera, skramla" från motorn.
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Parden_Gökbo skrev:Veven håller, snarare så att lagrena ryker först.

Beror på hur långt din motor har gått och hur snäll du har vart mot den.

Lär ju hålla i några dagar om du kör snällt, men vem kör snällt med en sån setup igentligen? Bara att köpa lager å vev på en gång så byter du när du känner att det börjar "vibrera, skramla" från motorn.
okej , men grejen är den att jag kan liksom inte byta vev:P
Parden_Gökbo
Varnad
Inlägg: 83
Blev medlem: 30 januari 2009, 15:07

Inlägg av Parden_Gökbo »

Robiin937 skrev:
Parden_Gökbo skrev:Veven håller, snarare så att lagrena ryker först.

Beror på hur långt din motor har gått och hur snäll du har vart mot den.

Lär ju hålla i några dagar om du kör snällt, men vem kör snällt med en sån setup igentligen? Bara att köpa lager å vev på en gång så byter du när du känner att det börjar "vibrera, skramla" från motorn.
okej , men grejen är den att jag kan liksom inte byta vev:P
Om du inte kan byta vev så är det smartast att du lämnar in motorn till ett företag så byter dom åt dig.

Om du börjar pilla själv så kan du ha oturen att tappa bort massa schims (små tunna brickor) som ska sitta i lådan and so on.

Speciellt på AM6 som är en lite knepigare motor en EBE/EBS och D50BO att mecka med så underlättar du bara för dig själv om du lämnar in motorn, och då vet du att det blir ordentligt gjort också. :)
Användarens profilbild
RiejuForce
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 540
Blev medlem: 22 oktober 2008, 21:57
Ort: Stockholm

Inlägg av RiejuForce »

Parden_Gökbo skrev:
Robiin937 skrev:
Parden_Gökbo skrev:Veven håller, snarare så att lagrena ryker först.

Beror på hur långt din motor har gått och hur snäll du har vart mot den.

Lär ju hålla i några dagar om du kör snällt, men vem kör snällt med en sån setup igentligen? Bara att köpa lager å vev på en gång så byter du när du känner att det börjar "vibrera, skramla" från motorn.
okej , men grejen är den att jag kan liksom inte byta vev:P
Om du inte kan byta vev så är det smartast att du lämnar in motorn till ett företag så byter dom åt dig.

Om du börjar pilla själv så kan du ha oturen att tappa bort massa schims (små tunna brickor) som ska sitta i lådan and so on.

Speciellt på AM6 som är en lite knepigare motor en EBE/EBS och D50BO att mecka med så underlättar du bara för dig själv om du lämnar in motorn, och då vet du att det blir ordentligt gjort också. :)
Du behöver inte byta vev!!
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

RiejuForce skrev:
Parden_Gökbo skrev:
Robiin937 skrev: okej , men grejen är den att jag kan liksom inte byta vev:P
Om du inte kan byta vev så är det smartast att du lämnar in motorn till ett företag så byter dom åt dig.

Om du börjar pilla själv så kan du ha oturen att tappa bort massa schims (små tunna brickor) som ska sitta i lådan and so on.

Speciellt på AM6 som är en lite knepigare motor en EBE/EBS och D50BO att mecka med så underlättar du bara för dig själv om du lämnar in motorn, och då vet du att det blir ordentligt gjort också. :)
Du behöver inte byta vev!!
Okej :D:):)
Det låter säkrast att göra de :P
Men om den håller så :)
Parden_Gökbo
Varnad
Inlägg: 83
Blev medlem: 30 januari 2009, 15:07

Inlägg av Parden_Gökbo »

RiejuForce skrev:
Parden_Gökbo skrev:
Robiin937 skrev: okej , men grejen är den att jag kan liksom inte byta vev:P
Om du inte kan byta vev så är det smartast att du lämnar in motorn till ett företag så byter dom åt dig.

Om du börjar pilla själv så kan du ha oturen att tappa bort massa schims (små tunna brickor) som ska sitta i lådan and so on.

Speciellt på AM6 som är en lite knepigare motor en EBE/EBS och D50BO att mecka med så underlättar du bara för dig själv om du lämnar in motorn, och då vet du att det blir ordentligt gjort också. :)
Du behöver inte byta vev!!
Enligt dig ja. Men vad har du för erfarenheter av motorer igentligen?

Så som jag tolkar dig är att du säger att det är bara att dra på cylindern och dra ut och köra.

För eller senare kommer grejerna att pajja, och det är bara prat om några dagar här om han är han tur.

Chansen att man bögkör med en Manston Replica 70cc är obefintlig, och en sån körning sliter på lagrena osv..

Då är det bättre att slänga i en vev som är balancerad till högre varv och ett par nya fräsha C3 lager så kan man gasa och köra hur fan man vill sen utan att behöva oroa sig för att grejerna ger vika.
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Håller orginal veven förr denna då http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231?
Parden_Gökbo
Varnad
Inlägg: 83
Blev medlem: 30 januari 2009, 15:07

Inlägg av Parden_Gökbo »

Robiin937 skrev:Håller orginal veven förr denna då http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231?
Du får fixa länken för nu kommer bara twostrokes startsida upp. :P
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Parden_Gökbo skrev:
Robiin937 skrev:Håller orginal veven förr denna då http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231?
Du får fixa länken för nu kommer bara twostrokes startsida upp. :P
oj sorry :P http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231 ?
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Parden_Gökbo skrev:
RiejuForce skrev:
Parden_Gökbo skrev: Om du inte kan byta vev så är det smartast att du lämnar in motorn till ett företag så byter dom åt dig.

Om du börjar pilla själv så kan du ha oturen att tappa bort massa schims (små tunna brickor) som ska sitta i lådan and so on.

Speciellt på AM6 som är en lite knepigare motor en EBE/EBS och D50BO att mecka med så underlättar du bara för dig själv om du lämnar in motorn, och då vet du att det blir ordentligt gjort också. :)
Du behöver inte byta vev!!
Enligt dig ja. Men vad har du för erfarenheter av motorer igentligen?

Så som jag tolkar dig är att du säger att det är bara att dra på cylindern och dra ut och köra.

För eller senare kommer grejerna att pajja, och det är bara prat om några dagar här om han är han tur.

Chansen att man bögkör med en Manston Replica 70cc är obefintlig, och en sån körning sliter på lagrena osv..

Då är det bättre att slänga i en vev som är balancerad till högre varv och ett par nya fräsha C3 lager så kan man gasa och köra hur fan man vill sen utan att behöva oroa sig för att grejerna ger vika.
Har inte så stor erfarenhet med detta med veven, men jag tror nog det är säkrast att han byter dem innan han drar på en sånn cylinder. Om han inte kan det själv så är det bäst att lämna in den till åf eller några som kan fixa det bra.

mvh
Användarens profilbild
DraceN^
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 675
Blev medlem: 16 november 2008, 18:14
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DraceN^ »

DerbiSM skrev:
Parden_Gökbo skrev:
RiejuForce skrev: Du behöver inte byta vev!!
Enligt dig ja. Men vad har du för erfarenheter av motorer igentligen?

Så som jag tolkar dig är att du säger att det är bara att dra på cylindern och dra ut och köra.

För eller senare kommer grejerna att pajja, och det är bara prat om några dagar här om han är han tur.

Chansen att man bögkör med en Manston Replica 70cc är obefintlig, och en sån körning sliter på lagrena osv..

Då är det bättre att slänga i en vev som är balancerad till högre varv och ett par nya fräsha C3 lager så kan man gasa och köra hur fan man vill sen utan att behöva oroa sig för att grejerna ger vika.
Har inte så stor erfarenhet med detta med veven, men jag tror nog det är säkrast att han byter dem innan han drar på en sånn cylinder. Om han inte kan det själv så är det bäst att lämna in den till åf eller några som kan fixa det bra.

mvh
Rieju DRAC TILL SALU! PM MIG OR MSN JOHAN.25@LIVE.SE


kolla in mina projekt :) och skriv en kommentar
Rieju Drac
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9296
Kawasaki kx125
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11544
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Okej men tror ni veven skulle klara denna cylindern då, utan att byta?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231
Parden_Gökbo
Varnad
Inlägg: 83
Blev medlem: 30 januari 2009, 15:07

Inlägg av Parden_Gökbo »

Robiin937 skrev:
Parden_Gökbo skrev:
Robiin937 skrev:Håller orginal veven förr denna då http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231?
Du får fixa länken för nu kommer bara twostrokes startsida upp. :P
oj sorry :P http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231 ?
Den där cylindern funkar perfa till orginalveven och lagrena. :)
Användarens profilbild
jeppa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 160
Blev medlem: 30 juli 2008, 12:09

Inlägg av jeppa »

Klart du kan köra Hebon på original veven. 300 mil är inte mkt, men förr eller senare måste du byta. : >
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat.
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Parden_Gökbo skrev:
Robiin937 skrev:
Parden_Gökbo skrev: Du får fixa länken för nu kommer bara twostrokes startsida upp. :P
oj sorry :P http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231 ?
Den där cylindern funkar perfa till orginalveven och lagrena. :)
Okej då blir de nog den , tack så mkt :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Du ska kunna köra på heboveven ;) Drar den till 11.5k varv så är de inget, då är de lika mycke varv som på originalcylindern ;) Och när vi är på dom varven och snackar, då funkar originalveven lika bra som en trimmvev i balansering.

Lagrena är ingen skillnad, de är 300 mil gamla lager. Nya lager kommer slitas lika fort som dom som sitter i, men kommer då hålla 300 mil extra... Då är de bättre att köra slut på dom lagrena du har ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

bensinskalle skrev:Du ska kunna köra på heboveven ;) Drar den till 11.5k varv så är de inget, då är de lika mycke varv som på originalcylindern ;) Och när vi är på dom varven och snackar, då funkar originalveven lika bra som en trimmvev i balansering.

Lagrena är ingen skillnad, de är 300 mil gamla lager. Nya lager kommer slitas lika fort som dom som sitter i, men kommer då hålla 300 mil extra... Då är de bättre att köra slut på dom lagrena du har ;)
Okej , ungefär hur lång tid tar de att köra slut på dom om man kör in den fint och efter ca 30 - 50 mil drar på? :P
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Troligen kommer ditt vevlager rasa inom en snar framtid, för precis som Parden sa så kör man inte "mjukt" med en sådan setup.

Så byt vevparti + ramlager eller satsa på en liten klenare cylinder!
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Henry skrev:Troligen kommer ditt vevlager rasa inom en snar framtid, för precis som Parden sa så kör man inte "mjukt" med en sådan setup.

Så byt vevparti + ramlager eller satsa på en liten klenare cylinder!
Men jag menar denna nu http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231
ursäkta att jag inte bytte
luddemuregard
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 29 juli 2007, 19:29
Ort: Ulricehamn

Inlägg av luddemuregard »

Jaa det kommer hålla utan problem ! Det kommer gå på Hebo cylindern också men inte lika länge
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Robiin937 skrev:
Henry skrev:Troligen kommer ditt vevlager rasa inom en snar framtid, för precis som Parden sa så kör man inte "mjukt" med en sådan setup.

Så byt vevparti + ramlager eller satsa på en liten klenare cylinder!
Men jag menar denna nu http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231
ursäkta att jag inte bytte

Den kommer fungera utmärkt!
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Henry skrev:
Robiin937 skrev:
Henry skrev:Troligen kommer ditt vevlager rasa inom en snar framtid, för precis som Parden sa så kör man inte "mjukt" med en sådan setup.

Så byt vevparti + ramlager eller satsa på en liten klenare cylinder!
Men jag menar denna nu http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231
ursäkta att jag inte bytte

Den kommer fungera utmärkt!
Okej tack så mkt, ja blir så glad nu :D :D
SM-LoD
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 februari 2009, 18:37

Inlägg av SM-LoD »

Ska till mycket för att veven/lagrena ska pajja pga en sportcylinder, spec som motorn bara gått 300 mil. Såvitt jag vet är Kundot dessutom kundot inget överdrivet högvarvigt rör (maseffekt vid runt 10-12k rpm?!) så det är absolut ingen fara!

Vill du dock vara på den säkra sidan (vilket jag anser är totalt onödigt) så kan du byta upp dig till ett par fräsha c3-lager.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

den kommer gå finfint med airsalen ;) Du behöver inte vara orolig ^^

En kompis till mig satte en airsal på en sleten Derbi med vevparti som gått 700 jobbiga mil och de höll ihop utan problem ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Okej :) ,
Tack så mkt, då blir de bäställning till helgen 8) :P :):)
Låst