Konstigt att alla bra ska gissa
Jag postade länkar till sidor där felet beskrivs och
vilka åtgärder man kan göra för att fixa det
Men tydligen är det enklare att gissa
Trodde ju att ni var språkkunniga,men de va kanske att överdriva lite
Att byta delar i datorn innebär att du måste typ ha "samma system" altså delar som funkar med varandra.
I detta fallet kan det vara två olika ram minnen som inte fungerar med varandra och det blir bluescreen.
Det är som att du kör en 70 CC med typ ett orginal pluggat rör osv osv. Det blir inget bra
Beror på vilken 70cc man kör , Dåligt exempel iallafall.
Det finns ju 4st Ram minne Spår man kan trycka in dom i och det måste väl vara 2 av samma ram minne för att det ska funka om jag har rätt , fan va länge sen jag höll på med datorer.
Bredmar skrev:Grafikkort, hårddisk eller moderkort, jag tippar på moderkortet... Troligtvis så har du fått virus i Bios, jobbiga saker vettu... annars skulle jag testat hårddisk samt graffekort. Det är fel på RAMen om det piper i början när du startar datorn... Grafikkortet borde inte fungera alls om du startar datorn...
BTW. om jag har lösningen så vill jag inte ha 100kr i ts shoppen
de piper i början när ja sätter igång datorn:S beror de på att RAMet e kasst?
Ja! Antingen är det att ramminnerna har gått sönder, eller någon krets på moderkortet som går till RAMen... eller glappar det... Köp nya... se bara till att ditt moderkort stödjer ramminnerna du tänkt ut...
Bredmar skrev:Tror jag säkert, om vi nu ska skryta så kör du säkert runt med en trimmad Derbi, och jag kör runt med en trimmad BMW...
troligen problem i hårdvara, som dom flästa säger. Grafikkort eller hårdskiva är min gissning och ett grafikkort kan lätt orsaka BSoD utan att skärmen släcks. pröva med att boota i safemode och om du får ennu bluescreen så är det fel på hårdvaran eller någon mjuckvara som graffe BIOS eller moderkort BIOS som inte förvaras på hårdskivan. går förstos att plocka koderna 0x0000.... och googla efter svar, oftast hittar man en link till MS hemsida som beskriver vilka olika problem kan orsaka jyst den koden men det är inte alltid rätt det häller.
Om någon av dina polare har en extra hårdskiva med windows instalerat så fråga om du får låna den och sen boota i safemode (då körs inte drivrutinerna som din kompis har instalerat på HDD:n) och testa om det fungera bättre. annars är det typ att testa alla andra bytbara delar på samma sätt.
Går förstås att ladda ner Hirens BootCD från piratebay och köra diagnos verktyg som dom skulle göra om du skickade den på service. Diagnos verktygen hittar ofta felet om det sitter i hårdvaran, men det tar sin tid att köra programmen. Det tog 18h att scanna min 750gb HDD efter fel.
Om inget fungerade så är det möjligt att moderkortet har total wrecka eller biosen har blivit skadad. BIOS går lätt att updateras, går också att updatera graffe BIOS. sen kan man testa dra bort CMOS batteriet och nollställa alla BIOS instälningar i moderkorttet.
där har du flertal alternativ. skulle själv kanske börja med boot discen och köra diagnos.
btw. istället för att köra HDD diagnos som tar typ minimi 10h så bränn Ubuntu live CD och boota linux från den, detta betyder att ubuntu instaleras inte, alltså hårdskivan behövs aldrig och om den fungerar bra då so kan problemet vara jyst det att hårdskivan har blivit skadad och crashar alltid när den läser av en viss del av windows. detta kan kanske fixas med formatering men det hjälpte inte för mig.