Växellåda problem :P

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Växellåda problem :P

Inlägg av Extreme16 »

Hej jag har nyss satt i en Prorace vev till min nya setup och allt gick bra, trodde jag xD.

Nu när motorn är på igen verkar växellådan fuckad. Det gick att köra cirka 3kilometer (körde lugnt) sedan plötsligt hackar den sig som om den hade skurit vilket jag inte tror den gjorde. När jag har i ettan och kopplingen inne och sedan putter så hackar den sig gämna mellanrum och med tvåans växel låter det ett tickande.

Ska ta och klyva motorn igen, trodde jag satt växelådan rätt då det finns bara ett sätt att sätta den? alla axlar etc håller fast armarna som åker i spåren i trumman.

Jag undrar ifall någon vet om de finns någon sprängskiss eller en bild på hur de ska se ut. Har googlat och hittat nån fast ingen bra, som på cykelkraft etc. Har en AM6 motor.

Kom inte med nån dum kommentar som "du ska inte klyva motorn om du inte vet vad du gör" det hjälper verkligen inte nu.

Tack i förhand :)
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Användarens profilbild
rieju david
Elmoped

Inlägg av rieju david »

i verkstadshandboken ifall du har den annars:

http://cykelkraft.se/index.php?event=ge ... smartpopup

ifall du klarar av vad dem menar för den e på engelska hittade ingen svensk :cry:
BENSINEN RINNER I MINA ÅDROR
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

öppnade lådan nu.. 2 kugghjul är lite slitna då några kuggar gått av. Kan inte förstå hur det gick till då det inte fanns någon skit i motorn?
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

Rieju david skrev:i verkstadshandboken ifall du har den annars:

http://cykelkraft.se/index.php?event=ge ... smartpopup

ifall du klarar av vad dem menar för den e på engelska hittade ingen svensk :cry:
tack :D, nej då engelska går fint :)
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

antingen har du satt ihop något fel tex en bricka elr så hade du bara otur men jag tippar på första eftersom jag själv gjord det 2 ggr men 3dje gången höll växelådan ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

ja de ska ju inte mycke till innan de säger pang... Själv vet ja inte vad de kan vara på din, har bara varit inne i äldre motorer o de ä inte likadant...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

för jag test körde med nya setupen, då varvade jag typ 5000 på alla växlar kom cirka 3 kilometer innan den började bete sig konstigt. Plötsligt så hackade backhjulet sig... då fick jag putta hem den :) men den gick att få igång igen alltså bara att den hackade och gick konstigt etc. Öppnade den som sagt idag och såg att 2 kugghjul hade blivit lite slitna (inga som rörs i led, bara 2 som satt still)

Ska chansa med dem igen. sätta ihop det, annars får jag väl köpa en ny låda =((.
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

Jag ska ta och köpa en ny växellåda nu iaf. Men första gången jag plockade isär motorn var ju växellådan hel. Vad kan ha orsakat att den gått sönder? var rätt säker på att jag satt det rätt. Har iaf en manual nu hur de ska sitta men hade ju sättit de på de sättet innan med.

Vore ju inte särskilt kul att köpa en ny låda för att samma sak ska hända igen.

Sen en till fråga, hur ska jag göra för att få ut alla lager ur blocket? Hört att man ska lägga det i frysen? men ska man bara ta blocket i en vanlig påse och lägga de över natten då eller?

Tack.
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

att du satt en bricka fel kan göra så att 2 kugghjul tar i varan vid fel tillfälle så en liten liten liten gullig bricka kan ha orsakat allt ^^
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

Extreme16 skrev:Jag ska ta och köpa en ny växellåda nu iaf. Men första gången jag plockade isär motorn var ju växellådan hel. Vad kan ha orsakat att den gått sönder? var rätt säker på att jag satt det rätt. Har iaf en manual nu hur de ska sitta men hade ju sättit de på de sättet innan med.

Sen en till fråga, hur ska jag göra för att få ut alla lager ur blocket? Hört att man ska lägga det i frysen? men ska man bara ta blocket i en vanlig påse och lägga de över natten då eller?

Tack.
Ifall du har nya så är det ju bara att använda så mkt våld som bara går ! Annars finns en guid till det i lättare guider =)
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
rieju david
Elmoped

Inlägg av rieju david »

du jag tror jag vet vad du har gjort för fel en kompis gjorde de på sin de var så att dem plockade ner sin och så kollade han vad som var slitet och så sen beställde han och fick grejerna en och en halv månad senare för några var restade och han hade tatt kort och så men han glömde ha kvar brickorna på då så de glömde vart alla brickor skulle vara så dem la dem stora på samma sida till växelaxlen och sen la han dem små på växelväljaren och han hade den startad och lät den den gå en timme på tomgång och sen skulle han köra en runda runt ladan och när han kom halvägs så tvärlåser sig backhjulet:( och dem dela den igen och den här gången var jag med de gick sönder 1 drev men de hade jag hemma så han köpte de av mig och satte i den men för att vi inte kom ihåg vart alla brickorna skulle vara så fick vi vänta lite för jag skulle byta vev i min am 6:a så vi såg hur de skulle sitta och så satte vi ihop den igen och den går som en skållad gris :twisted: fan de blev lite text :lol: men sen så hittade jag denna på cykel kraft och de markerar med pilar vart dem ska sitta på sidan 23
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

okej kan vara till hjälp :D, men jag tror alla brickor etc log rätt =/, det ska ju sitta en bricka på varje axel ? och på stora axeln sitter de en under och en över. Ska till åf imorgon och köpa nya drev av de som gått sönder iaf.
Användarens profilbild
rieju david
Elmoped

Inlägg av rieju david »

ja gör de för de blir lite dyrt och köpa en ny låda :lol: :wink:
Parden_Gökbo
Varnad

Inlägg av Parden_Gökbo »

luddemuregard skrev:
Extreme16 skrev:Jag ska ta och köpa en ny växellåda nu iaf. Men första gången jag plockade isär motorn var ju växellådan hel. Vad kan ha orsakat att den gått sönder? var rätt säker på att jag satt det rätt. Har iaf en manual nu hur de ska sitta men hade ju sättit de på de sättet innan med.

Tack.
Ifall du har nya så är det ju bara att använda så mkt våld som bara går ! Annars finns en guid till det i lättare guider =)
Finns ingen större idioti en att vålda ur lager ur ett motorblock som är gjort av alu.

Bankar man och på fel ställe på lagret så spricker blocket, om man har otur.
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

Parden_Gökbo skrev:
luddemuregard skrev:

Tack.

Finns ingen större idioti en att vålda ur lager ur ett motorblock som är gjort av alu.

Bankar man och på fel ställe på lagret så spricker blocket, om man har otur.
jjag tog inte de han sa seriöst xD
Låst