håller veven ?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
pampirus
Farsans gamla zündapp

håller veven ?

Inlägg av pampirus »

Tjena, är nu sugen på en 74 cc barakit cylinder till min peugeot xps , så min fråga är kommer min orginal vev hålla ? Jag vet att där inte är glapp eller så, motorn i sig har nog rullar ca 700 mil.
Användarens profilbild
tompa_
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tompa_ »

den håller sätt ditt c3-c4 lager så håller de rätt länge körde 74ccen på min förra moped me org vev
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Kör lugnt och fuckokör inte och den håller :)

/ Marcus
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
RiejuForce
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RiejuForce »

tompa_ skrev:den håller sätt ditt c3-c4 lager så håller de rätt länge körde 74ccen på min förra moped me org vev
Vadå sätt i c3 eller c4 lager. de sitter c3 lager original..
Användarens profilbild
rieju mrx HEBO
Svårstartad skrothög

Inlägg av rieju mrx HEBO »

mm precis a du behöver inte köra lungt för jag har en 74cc Tp cylinder på min och jag har bytt precis allt förutom min vev och rotorn:D och min vev håller hur bra som helst fastän man har lekt lite :lol: hihi a jag hade av min cylinder för 2 veckor sen a de va inga problem me den inget glapp ingen ting:D så de e lungt :D

Vet inte varför alla underskattar orginalvevarna vet en som bygger hyper scoter a han kör på orginal vev ingaproblem de ända som kan hända de e att lagerna dom går för dom går i sönder OFTAST före veven den rasar:D
Användarens profilbild
tompa_
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tompa_ »

RiejuForce skrev:
tompa_ skrev:den håller sätt ditt c3-c4 lager så håller de rätt länge körde 74ccen på min förra moped me org vev
Vadå sätt i c3 eller c4 lager. de sitter c3 lager original..
okej sätt ditt värre lager isåfall om du vill slippa o slita ut lagerna
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Rieju mrx Hebo skrev:mm precis a du behöver inte köra lungt för jag har en 74cc Tp cylinder på min och jag har bytt precis allt förutom min vev och rotorn:D och min vev håller hur bra som helst fastän man har lekt lite :lol: hihi a jag hade av min cylinder för 2 veckor sen a de va inga problem me den inget glapp ingen ting:D så de e lungt :D

Vet inte varför alla underskattar orginalvevarna vet en som bygger hyper scoter a han kör på orginal vev ingaproblem de ända som kan hända de e att lagerna dom går för dom går i sönder OFTAST före veven den rasar:D
Men snäääälllaa :lol:
Hyper på en originalvev är för fuckos ;)
Peter.liindgren
Svårstartad skrothög

Inlägg av Peter.liindgren »

jag tror inte han bygger en hyper, på orginal vev om han inte har bytt ut stake, och balanserat den, sen sitter de c3 lager i en orginal motor, men det finns värre c3 lager som klarar mer.
men ja den kommer nog hålla ett tag om du kör lungt och så men det e lagrerna som kommer slitas.
Användarens profilbild
jeppa
Svårstartad skrothög

Inlägg av jeppa »

c3 lager kommer räcka gott och väl. c4 lager är _overkill_ i en moped motor.
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

lånar tråden lite med en fråga vad e skillnaden på c3 och c4 lager å hur vet jag vilka de e jag köper står aldrig!?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

TK_DRAC skrev:lånar tråden lite med en fråga vad e skillnaden på c3 och c4 lager å hur vet jag vilka de e jag köper står aldrig!?
c+nummer står för glappet i lagret ;) För de första: lagret behöver smörjning medan de är i rörelse, och vore lagret 100 stumt så skulle inte kulorna/ rullarna orka rulla alls+ att ingen olja eller så skulle kunna tränga emellan o smörja...

För de andra: Motorn skapar ju värme och dom som har lyssnat på fysiklektionerna vet att metall vidgar sig när de blir varmare ;) SKulle nu lagret vara perfekt glapp i rumstemperatur, så skullle de bli stumt när man kört motorn en stund med lagrena i eftersom allt i lagret växer...

Så därför har man glapp i lagret, och c anger då HUR mycke glapp ;) c3 lager är de vanligaste och bästa i en moppemotor, sen har man ju c4 för überbyggen, men c4 är rent av sämre eftersom de är mer glapp och därav högre slitage i dom = kortare livslängd... Men ibland är de så hög påfrestning så att man behöver extra stort glapp och då måste man använda c4 lager ;)

Hur man ser vad det är vettefan, om de inte står i "annonsen" så får du helt enkelt fråga eller köpa nån annan stans... Men normala lager är c3!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

Men ska alltid köpa c3 lager ifall man inte kör riktigt hyper trimmad moppe som man bara tävlar med ibland! För då är det högre slitas och då behövs dom men dom håller itne lika länge! Därför ska man ha c3 när man kör på gatubruk
Malossi hyper racing
Låst