Ströp av CDI;n men vet inte om det blev rätt

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Snusen
Elmoped

Ströp av CDI;n men vet inte om det blev rätt

Inlägg av Snusen »

Hallå.

Eftersom min Kymco ZX EU-25 vägrar att köra snabbare än 40 vare sig det är plan mark eller brant nerförsbacke tänkte jag att det kunde bero på CDI-strypningen.

Enligt guiderna på nätet så ska man jorda den gröna kabeln från CDI;n och vipps så ska den vara ostrypt. Testade att göra så, kastade ur allt skräp ur baljan och körde till en lång backe.

Väl där la jag mig platt som en pankaka över scootern och vred gasreglaget så hårt att svetten rann, men den jäveln vägrade att komma upp över 40.

Lite nojjig över att jag nu kan gjort fel och jordat nåt som absolut inte ska jordas, hehe.

Så här ser det ut.

http://img244.imageshack.us/my.php?imag ... ingbc2.jpg

De vita pilarna pekar på den gröna kabeln jag antog att jag skulle jorda.

1. CDI (hoppas jag :P )
2. CDI-hållaren (eventuellt hållare av något annat om det inte är CDI;n jag mixtrat med :roll:
3. Kablen som jag kopplat mellan den gröna kabeln och - på batteriet.
4. Själva kopplingen mellan den gröna kabeln och min förlägningslabel.

Allt rätt gjort? eller har jag stängt av oljepumpen eller dylikt? hehe

(Ja, jag vet att motorn är skitig, ska tvätta när jag får tid)
Senast redigerad av Snusen den 10 januari 2009, 02:16, redigerad totalt 1 gånger.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

är du säker på att din cdi ens är strypt ? :?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

han säger ju att den inte ens går över 40km/h i nerförsbackar så ja den är strypt. sen så har jag ingen aning om hur man stryper av en sån cdi.
Användarens profilbild
Snusen
Elmoped

Inlägg av Snusen »

DerbiSM skrev:är du säker på att din cdi ens är strypt ? :?
Det står det i strypningsguiden här på TR och även på kymcoscooter.se så är ganska säker.

Hittade nyss följande:

http://www.twostrokerider.se/artiklar/501

När du har cdi-boxen framför dej ser du att det löper ut en massa kablar ifrån den. Du ska leta upp en mintgrön/ ljusgrön kabel. Du kommer se vilken det är då det bara finns en mintljus kabel.
För att vara på den säkra sidan så att du vet att det är den rätta kabeln vi pratar om så ser du att den mintgröna kabeln inte löper ur kopplingshuset som de andra kablarna gör. Då vet du att det är den kabeln som ska klippas.

känns som att det skulle vara den "vita" kabeln jag skulle jordat, men inte fan är den grön?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

de står ju att du inte ska jorda den utan att du ska klippa av den och sätta den ena delen mot minuspolen på batteriet
Användarens profilbild
Snusen
Elmoped

Inlägg av Snusen »

kallepalle skrev:de står ju att du inte ska jorda den utan att du ska klippa av den och sätta den ena delen mot minuspolen på batteriet
Den är kopplad till minus på batteriet, men det ska inte spela någon roll om man jordar den i ramen eller kopplar till minus.

Allt är rätt kopplat, men kan vara fel kabel jag kopplade :oops:

UPDATE: Ändrade till den "vita" sladden och varvstoppet är borta nu, lyckades komma upp i 50+ på mätaren i en nerförsbacke=) Känns jäkligt gott att moppen inte börjar streta emot i backar längre.

Nästa steg blir väl att ta bort variatorstrypningen, eller också köper jag ett rör som jag kan varva som fan med. Då kan jag ju använda CDI;ns varvtalsstrypning som blackbox=)
Sendarajder
Varnad

Inlägg av Sendarajder »

alltså jag hoppas inte att du klippte av den gröna tråden den 3:e från höger för om du tycker att den som är den första sladden från höger är vit då är du färg blind min vän.
den första från höger är mintgrön.
vilket det står att du ska klippa av
Användarens profilbild
Snusen
Elmoped

Inlägg av Snusen »

hyosungsf50 skrev:alltså jag hoppas inte att du klippte av den gröna tråden den 3:e från höger för om du tycker att den som är den första sladden från höger är vit då är du färg blind min vän.
den första från höger är mintgrön.
vilket det står att du ska klippa av
Jo det var den mörkgröna jag klippte och kopplade till batteriet först;) Undrar vad den hörde till?
pwnsowns
Svårstartad skrothög

Inlägg av pwnsowns »

köp en ostryp CDI ? :D
F.S.N.
2fast4u
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

läs hela tråden? problemet är löst