Epa/ A-traktor Tråden

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

riejumannen skrev:fyfan vet ni :O en som ja känner var ute å körde på isen med sin 240 a-traktor å så gick dom igenom isen :( men båda klarade sej iaf som tur var.

http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Tonar ... 90106.aspx

där är en länk där de mesta står.
läste fan de å såg att de va uppåt där du bodde så tänkte fan till kunde de vart du tänkte jag
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

volvo_adde skrev:
riejumannen skrev:fyfan vet ni :O en som ja känner var ute å körde på isen med sin 240 a-traktor å så gick dom igenom isen :( men båda klarade sej iaf som tur var.

läste fan de å såg att de va uppåt där du bodde så tänkte fan till kunde de vart du tänkte jag
haha de är skitmånga som har ringt å undrat om de var jag xD men tycker fan synd om han som har 240in som nu mera ligger på sjöns botten... men dom som satt i klarade sej ju iaf som tur var
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

riejumannen skrev:
volvo_adde skrev:

haha de är skitmånga som har ringt å undrat om de var jag xD men tycker fan synd om han som har 240in som nu mera ligger på sjöns botten... men dom som satt i klarade sej ju iaf som tur var
hehe okej, jao de va ju tur i oturen
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

volvo_adde skrev:
riejumannen skrev:
volvo_adde skrev: läste fan de å såg att de va uppåt där du bodde så tänkte fan till kunde de vart du tänkte jag
aa undrar hur dom ska få upp den :P
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

riejumannen skrev:
volvo_adde skrev:
riejumannen skrev: haha de är skitmånga som har ringt å undrat om de var jag xD men tycker fan synd om han som har 240in som nu mera ligger på sjöns botten... men dom som satt i klarade sej ju iaf som tur var
hehe jao men de finns väll någon maskin eller nått man kan fixa så dom hämtar å lyfter upp skiten har ingen aning men men :D
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

volvo_adde skrev:
riejumannen skrev:
volvo_adde skrev: hehe okej, jao de va ju tur i oturen
hehe jao men de finns väll någon maskin eller nått man kan fixa så dom hämtar å lyfter upp skiten har ingen aning men men :D
hehe okej men när han väl har fått upp den så är de nog endel jobb på den :roll:
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

riejumannen skrev:
volvo_adde skrev:
riejumannen skrev: aa undrar hur dom ska få upp den :P
hehe okej men när han väl har fått upp den så är de nog endel jobb på den :roll:
haha jao jag skulle nog tro det :D
Användarens profilbild
XZeroxz
Elmoped

Inlägg av XZeroxz »

hej några noob frågor här, dubbla lådor inbär väll att man har en som är spärrad på tvåan å sen har amn en som inte är spärrad så man kan skifta sopm man vill? Måste en a-traktor skattas?
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

XZeroxz skrev:hej några noob frågor här, dubbla lådor inbär väll att man har en som är spärrad på tvåan å sen har amn en som inte är spärrad så man kan skifta sopm man vill? Måste en a-traktor skattas?
båda låderna måste va spärrade, på den främre ska den vara spärrad så att du bara har 1,2 och back och på den bakre så ska den vara spärrad så att du inte kan växla alls då är den helt laglig. och ja en a-traktor måste skattas, min skatt gick dock bara på 300 kr :wink:
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
XZeroxz
Elmoped

Inlägg av XZeroxz »

så det är alltså en a-traktor med ryckspärr man ska satsa på då, pallar ju inte ligga i 30 :P
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

XZeroxz skrev:så det är alltså en a-traktor med ryckspärr man ska satsa på då, pallar ju inte ligga i 30 :P

vill du kunna köra snabbt å billigt så satsa på en med enkellåda å ryckspärr och vartalregulator men farbror blå kommer bli din fiende :wink:
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

tänkte haka på lådsnacket ;)

Jo de ä såhär, att i princip alla växellåder till b18-b230 passar på alla motorer ;) du kan sätta en m40 från en b18 på en 740 om man vill ;) de enda problemet jag vet är att det kanske är olika medbringare till kardanaxeln på låderna.....

Snackar vi 240-740 är det bästa förmodligen att ta originallådan fram och sedan slänga på en m40-långspak ;) Bakre lådan ska helst vara en "långspakad".. Kortspakade låder har ju ett länkagesystem som är ivägen, man får liksom göra en enorm kardantunnel då osv ;) Ja vet inte om de går att ta bort länkaget på kortspakade låder men de är enklast att bara ta en långspakad ;)

Bakre lådan ska ha 1:a växeln ilagd för att de ska gå så sakta som möjligt, de går inte att få ner bilen i 30 annars utan varvtalsregulator. 4:an som nån skrev, är en 1:1 växel, så de är som att skita i att ha bakre lådan ;) En del som har dubbla låder i har 4:e växeln i bak, för då går den som en vanlig bil :D

Man måste spärra växlarna också på bakre, men de hittar ni på vägverkets hemsida vilka regler som gäller ;)

Främre lådan måste normalt spärras till 2 växlar, för annars kommer man upp i för hög hastighet... Om man inte gör de så kan man ju ha fler växlar ;) denhär lådan måste också spärras och de står på vv ;)

Nackdelen me dubbla låder är ju bensinförbrukningen och motorslitage om man åker lagligt, och låderna har en tendens att rasa... eftersom dom går på så hägt jävla varv hela tiden och låderna brukar vara slarvigt balanserade....

Så efter besiktning är det bäst att sätta enkel låda och fixa varvspärr istället ;) Vill man åka så lagligt som möjligt med enkel låda så får man spärra till 2 växlar( om man vill vara "halvlaglig" så kan man ju ha borttagbar spärr för resten av växlarna ) och sedan måste man fixa varvspärr. Den mest lagliga varianten är att fixa blödderrotor och de är bara att ta originalrotorn om man har b230 och löda lite på den :D Man kan sätta elektronisk varvtalsregulator också men de brukar inte besiktningspoliser gilla eftersom dom är lätta att slå av ;)

OCH : man måste ha intyg på dubbla låder också, från en verkstad.. De står också på vägverket ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

bensinskalle skrev:tänkte haka på lådsnacket ;)

Jo de ä såhär, att i princip alla växellåder till b18-b230 passar på alla motorer ;) du kan sätta en m40 från en b18 på en 740 om man vill ;) de enda problemet jag vet är att det kanske är olika medbringare till kardanaxeln på låderna.....

Snackar vi 240-740 är det bästa förmodligen att ta originallådan fram och sedan slänga på en m40-långspak ;) Bakre lådan ska helst vara en "långspakad".. Kortspakade låder har ju ett länkagesystem som är ivägen, man får liksom göra en enorm kardantunnel då osv ;) Ja vet inte om de går att ta bort länkaget på kortspakade låder men de är enklast att bara ta en långspakad ;)

Bakre lådan ska ha 1:a växeln ilagd för att de ska gå så sakta som möjligt, de går inte att få ner bilen i 30 annars utan varvtalsregulator. 4:an som nån skrev, är en 1:1 växel, så de är som att skita i att ha bakre lådan ;) En del som har dubbla låder i har 4:e växeln i bak, för då går den som en vanlig bil :D

Man måste spärra växlarna också på bakre, men de hittar ni på vägverkets hemsida vilka regler som gäller ;)

Främre lådan måste normalt spärras till 2 växlar, för annars kommer man upp i för hög hastighet... Om man inte gör de så kan man ju ha fler växlar ;) denhär lådan måste också spärras och de står på vv ;)

Nackdelen me dubbla låder är ju bensinförbrukningen och motorslitage om man åker lagligt, och låderna har en tendens att rasa... eftersom dom går på så hägt jävla varv hela tiden och låderna brukar vara slarvigt balanserade....

Så efter besiktning är det bäst att sätta enkel låda och fixa varvspärr istället ;) Vill man åka så lagligt som möjligt med enkel låda så får man spärra till 2 växlar( om man vill vara "halvlaglig" så kan man ju ha borttagbar spärr för resten av växlarna ) och sedan måste man fixa varvspärr. Den mest lagliga varianten är att fixa blödderrotor och de är bara att ta originalrotorn om man har b230 och löda lite på den :D Man kan sätta elektronisk varvtalsregulator också men de brukar inte besiktningspoliser gilla eftersom dom är lätta att slå av ;)

OCH : man måste ha intyg på dubbla låder också, från en verkstad.. De står också på vägverket ;)
ja ska nog sätta upp dubbla låder på min till sommarn för ja börjar tröttna på att bli nervös varje gång snuten kommer :roll:
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
XPS_POJKEN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av XPS_POJKEN »

Har gjort min spärrad nu så den går bara 30km/h pga snuten gör dagliga besök här nu :7 drar väl cirka 4liter/miln nu!!!!!!!!!!!!! :? Och tror även att mina dubbla lådor rasar snart , tror inte dom pallar trycket :P
wiiie
Användarens profilbild
BASSE
Svårstartad skrothög

Inlägg av BASSE »

spacklat idag på trallan :P börjar ta form, fast ändå jävligt mycket kvar att göra :P haha...
Ang ta isär bakdämparen
HeHu skrev:Man måste vara 2 pers till att hålla ihop fjädern, flyger den upp i huvet är du stendöd
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

XPS_POJKEN skrev:Har gjort min spärrad nu så den går bara 30km/h pga snuten gör dagliga besök här nu :7 drar väl cirka 4liter/miln nu!!!!!!!!!!!!! :? Och tror även att mina dubbla lådor rasar snart , tror inte dom pallar trycket :P
Låter som det är dags att sälja den :P
Tillhör mille!
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

fyller snart 16 så jag ska sälja moppen och köpa a-traktor/epa vad tycker ni jag ska ha 142 eller duett
eller ngnt annat kom med förslag dock inte dyrare än 10 000kr helst :D
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

Dt_pojken^^ skrev:fyller snart 16 så jag ska sälja moppen och köpa a-traktor/epa vad tycker ni jag ska ha 142 eller duett
eller ngnt annat kom med förslag dock inte dyrare än 10 000kr helst :D
inget ont om duetter men en duett för 10 papp brukar va rätt dålig i karossen och består mest av spackel, ska du ha en fin duett så får du nog lägga ut 20 papp samma med 142 om dom ligger på runt 10 papp så brukar de var ombesiktining på dom å de är inge roligt de :roll: så du får nog lägga 15000 för å få en dugligt fin :)
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

kan man skaffa böcker utan att betala typ ladda ner eller ngt sånt och plugga själv måste ha mitt kort när jag fyller år och jag får inte pengar för en då snälla hjälp och kan man göra så att man pluggar själv utan en massa teori kurser eller va det heter och lite mer exakt vad kostar det
Användarens profilbild
Bysan
Elmoped

Inlägg av Bysan »

Heheh! nån som har en A-traktor till salu sålde min för ett tag sedan //Krille
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Bysan skrev:Heheh! nån som har en A-traktor till salu sålde min för ett tag sedan //Krille
Du kan få köpa nyrenoverad 240 ;) när den är klar dvs ;) Den ska bessas, ny lack osv :D

Dt_pojken^^:

du behöver inte ta några lektioner eller så, de enda man MÅSTE göra är att skriva upp :D Hur du lär dig allt är upp till dig, dom flesta går på teori på en trafikskola men de behöver man inte... Man kan gå o skriva upp provet flera gånger tills man klarar de ^^

Men du måste fixa körkortstillstånd först, de är en blankett du ska skicka in och den får du hämta ut hos en trafikskola eller så går de kanske att hitta på vägverkets hemsida ;)
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

ok tack för bra svar så e det ngn som vet var man kan hitta böcker o ladda ner och vad är det man måste lära sig????
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Dt_pojken^^ skrev:ok tack för bra svar så e det ngn som vet var man kan hitta böcker o ladda ner och vad är det man måste lära sig????
trafikregler, traktorregler ( vikter, last, säkerhet mm ) ...

De typ...

Ingen aning vart du kan ladda ner grejjer, men du kan ju leta efter begagnade böcker ;)
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

okej har ett sånt till bil det kan man juh iaf ha till trafik regler:D
Användarens profilbild
Yamaha125
Varnad

Inlägg av Yamaha125 »

vad synd att jag har solt mina böcker :cry: krille du kan sälja dina böcker :wink:
Trafiken dödar kör på trottoaren.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Dt_pojken^^ skrev:okej har ett sånt till bil det kan man juh iaf ha till trafik regler:D
Japp, den ä till trafikreglerna ;) Sen behöver du vägskyltarna också.. De nyrae böckerna så säljs vägskyltar separat så den kan vara bra att köpa för de ä en hel del nya märken de senaste året ;)

Sen måste du fixa traktorboken också ;)

yamaha125 skrev: vad synd att jag har solt mina böcker krille du kan sälja dina böcker
Ja ska ha kvar dom så ja slipper köpa nya när ja ska ta b-kortet ;)
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Senast redigerad av stunt_pojken^^ den 14 januari 2009, 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

sry för dubbelpost
kan ngn säga namn på alla böcker man behöver skulle vara väldigt tacksam gärna flera namn på böcker med samma innehåll

edit:måste man ha fyll 16 innan man kan skicka inn körkortstillstånd??
och boka tid mm??
och sånt

mvh //Dt_pojken^^//
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

bump ingen som vet??
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Kan du sluta dubbelposta.
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

jaaaaaaa det kan jag!!!!! :evil: men ingen svara juh och man får väl bumpa efter ett para dagar och det är så att jag måste ha reda på vad böckerna heter

men ok ska sluta
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Dt_pojken^^ skrev:jaaaaaaa det kan jag!!!!! :evil: men ingen svara juh och man får väl bumpa efter ett para dagar och det är så att jag måste ha reda på vad böckerna heter

men ok ska sluta
Körkortstillståndet får man skicka in innan man fyller 16 ;) De enda du INTE får göra är att skriva upp innan du fyllt 16 ;)

Den stora boken heter Körkortsboken
Boken med trafikskyltar vettefan men nåt me skyltar antar ja ^^
Traktorboken heter traktorboken tror ja ;)

Men om du kollar internet google osv så borde de finnas nån hemsida me böckerna... Antingen typ på vägverket eller på nån hemsida för någon körskola....
Live slow - Die whenever
Simon Olsson
Elmoped

Inlägg av Simon Olsson »

Jo du får skriva upp innan du e 16 men då måste du ha dispans. Jag hade det när jag tog det men tänk på att päronen måste ha minst 20 ha mark.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Simon Olsson skrev:Jo du får skriva upp innan du e 16 men då måste du ha dispans. Jag hade det när jag tog det men tänk på att päronen måste ha minst 20 ha mark.
Jo om man har dispens förstås, de har du rätt i :D

Men de räcker me att nån i släkten har mark, typ en morbror eller nåt ;) Så ljuger man o säger att man ska köra åt honom ^^ ( har för mej att de går i alla fall )
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

bensinskalle skrev:
Simon Olsson skrev:Jo du får skriva upp innan du e 16 men då måste du ha dispans. Jag hade det när jag tog det men tänk på att päronen måste ha minst 20 ha mark.
Jo om man har dispens förstås, de har du rätt i :D

Men de räcker me att nån i släkten har mark, typ en morbror eller nåt ;) Så ljuger man o säger att man ska köra åt honom ^^ ( har för mej att de går i alla fall )
japp det går ;D
Fuck you i'm from sweden
Skriv svar