Derbi -tråden

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Junker
Elmoped
Inlägg: 84
Blev medlem: 3 juni 2008, 21:21

Inlägg av Junker »

jag har en x- race 06 min är strypt men om jag drar ut den vita sladden är den ostrypt
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Vi startar helt enkelt en lista för att identifiera problemet! Kopiera listan nedan, och fyll i om din cdi är strypt eller ostrypt ( +Ditt nick och varvtal om den är strypt)! Har nån annan svarat annorlunda på din moppe så kan du lägga till ditt svar! ( kom ihåg, kolla så att du inte har trimm tändning!

Kopiera:

Derbi Senda:

DRD Pro ostrypt/bensinskalle
DRD limited
DRD Racing
DRD edition
DRD "- 03"

x-treme/x-race
-08
-07
-06 strypt 10k/bensinskalle
-05
-04
-03 (?) strypt 8k Derbi_senda93

r/sm
-02
-01
-00
Puckel

Övriga:
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

DerbiSM skrev:har alla 04:or och neråt ostrypt ? kan inte stämma.. min är ju en 01:a och har strypt ! och nej det är inget fel på den, när jag skulle köpa ny cdi-box så gick jag till ÅF och frågade vad jag skulle ha för nån(strypt/ostrypt) så sa dem att det skulle sitta en strypt cdi-box på den orginal :wink:

Mvh/DerbiSM
Ska inte sitta strypt innan 04, finns tom vissa 04or som är ostrypt.
Detta säger jag av egna erfarenheter efter att ha jobbat på en Derbi verkstad.

Köper ni nya däremot är det ju inte så konstigt att ni får ostrypta.
Användarens profilbild
Junker
Elmoped
Inlägg: 84
Blev medlem: 3 juni 2008, 21:21

Inlägg av Junker »

Vi startar helt enkelt en lista för att identifiera problemet! Kopiera listan nedan, och fyll i om din cdi är strypt eller ostrypt ( +Ditt nick och varvtal om den är strypt)! Har nån annan svarat annorlunda på din moppe så kan du lägga till ditt svar! ( kom ihåg, kolla så att du inte har trimm tändning!

Kopiera:

Derbi Senda:

DRD Pro ostrypt/bensinskalle
DRD limited
DRD Racing
DRD edition
DRD "- 03"

x-treme/x-race
-08
-07
-06 strypt 10k/bensinskalle, strypt(går att strypa av) 10k/Junker
-05
-04
-03 (?) strypt 8k Derbi_senda93

r/sm
-02
-01
-00
Puckel

Övriga:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Derbi Senda:

DRD Pro ostrypt/bensinskalle
DRD limited
DRD Racing
DRD edition
DRD devil ostrypt /wildhorse
DRD "- 03"

x-treme/x-race
-08
-07
-06 strypt 10k/bensinskalle, strypt(går att strypa av) 10k/Junker
-05
-04
-03 (?) strypt 8k /Derbi_senda93

r/sm
-02
-01
-00
Puckel

Övriga:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Derbi Senda:

DRD Pro ostrypt/bensinskalle
DRD limited
DRD Racing
DRD edition
DRD devil ostrypt /wildhorse
DRD "- 03"

x-treme/x-race
-08
-07
-06 strypt 10k/bensinskalle, strypt(går att strypa av) 10k/Junker
-05
-04
-03 (?) strypt 8k /Derbi_senda93

r/sm
-02
-01 strypt / DerbiSM
-00
Puckel

Övriga:

Henry: Säger också detta av egna erfarenheter- Jag hade problem med min cdi-box när jag köpte min Derbi, och det tror jag några här på forumet vet eftersom att jag fråga en massa saker om cdi-boxen.

Till slut så bestämde jag mig för att köpa en ny, så jag gick till ÅF och fråga vad jag skulle ha för någon (tog också med den gamla), och då sa dem att det ska sitta en strypt cdi-box på 01:or. Och ja den stryper vid 8000varv, det gjorde den gamla(innan den gick sönder) och den nya gör också det. :)

Säger inte att du har fel, du verkar va väldigt kunnig ang. Derbi och så men säger bara att det är väldigt konstigt att Åf sa att det skulle sitta en strypt. Dem ska ju också vara väldigt kunniga. Kan det inte va så att det sitter strypta på en del 01:or ? :)

MVH / DerbiSM
Användarens profilbild
xtream 03
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 september 2008, 21:23
Ort: stenkullen

Inlägg av xtream 03 »

beckvall skrev:
Derbi_senda93 skrev:hej kommer lägga upp lite bilder + frågor jag undar :)

1. vad är detta för sladd ? (ursäkta all skit!)
Bild
Bild

2. sen, vad är detta för nåt?
Bild
Bild

3. vilket verktyg behöver man för att få bort dessa? ^^
Bild
Bild

4. näst sista, kan man strypa av denna på nåt sätt? ^^
Bild
Bild

5. och så sista, är detta blinkersrelät? om man ska byta, är det bara att ta ut kablarna och sen stoppa in dom igen på det nya? =)
Bild
Bild

Tack för all hjälp!! :D<3
den första är till tändning och lamporna

den andra är förgasar värmaren så den ska gå lika bra i alla väder

den tredje vet jag inte insex nyckel kanske?

den fjärde nej... du kan byta til ducati obegrensad

den femte det är voltregulator
5.an är väll nån spännings grejs kommer inte riktigt ihåg her mä elen att göra iaf!!
blikersrelät är den lilla dosa som ligger på oljetanken som bara hänger i sladdar
KÖR SOM FAN BARA!!
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

bara en snabbisfråga :) kan man köra såhär öppet utan luftburk/sportluft? vet att det kommer komma in eventuell skit men jag bara undrar. eller kommer det rinna ut bensin? tack!
Bild
Bild
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Klart det funkar, men det är inte bra.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Henry skrev:Klart det funkar, men det är inte bra.
okej, tack :)
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:bara en snabbisfråga :) kan man köra såhär öppet utan luftburk/sportluft? vet att det kommer komma in eventuell skit men jag bara undrar. eller kommer det rinna ut bensin? tack!
Bild
Bild
jag körde så ett bra tag :wink: typ 1 månad, (väntade på att min slang till luftburken skulle komma), den gick skit bra ! ljudet blev också myckeet goare :) men lägg nått filter där elr liknande om du ska köra så :) (och glöm inte byta munstycke)
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

DerbiSM skrev:
Derbi_senda93 skrev:bara en snabbisfråga :) kan man köra såhär öppet utan luftburk/sportluft? vet att det kommer komma in eventuell skit men jag bara undrar. eller kommer det rinna ut bensin? tack!
Bild
Bild
jag körde så ett bra tag :wink: typ 1 månad, (väntade på att min slang till luftburken skulle komma), den gick skit bra ! ljudet blev också myckeet goare :) men lägg nått filter där elr liknande om du ska köra så :) (och glöm inte byta munstycke)
okej, så du körde så helt öppet? jag har ett 70 munstycke i och den får redan för mycket soppa med dragen plugg på luftburken ^^
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:
DerbiSM skrev:
Derbi_senda93 skrev:bara en snabbisfråga :) kan man köra såhär öppet utan luftburk/sportluft? vet att det kommer komma in eventuell skit men jag bara undrar. eller kommer det rinna ut bensin? tack!
Bild
Bild
jag körde så ett bra tag :wink: typ 1 månad, (väntade på att min slang till luftburken skulle komma), den gick skit bra ! ljudet blev också myckeet goare :) men lägg nått filter där elr liknande om du ska köra så :) (och glöm inte byta munstycke)
okej, så du körde så helt öppet? jag har ett 70 munstycke i och den får redan för mycket soppa med dragen plugg på luftburken ^^
Japp, körde exakt så, hellt öppet 8) 70 munstycke är stort om du bara tatt bort luftburks strypningen, jag körde med 64 när jag tog bort den strypningen och då fick den en bra blandning. nu kör jag med 62 när jag har den strypningen på :P
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

okej. men asså mitt stift är ganska cp för att det är alltid ena halvan som är en annan färg än andra halvan :? nu är ena halvan väldigt mörkbrun och andra lite ljusare.. men skit samma jag kör med 70 nu och det funkar utmärkt! :D
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:okej. men asså mitt stift är ganska cp för att det är alltid ena halvan som är en annan färg än andra halvan :? nu är ena halvan väldigt mörkbrun och andra lite ljusare.. men skit samma jag kör med 70 nu och det funkar utmärkt! :D
funkar de utmärkt så ska du inte pilla mer me munstycket ! :wink:
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

DerbiSM skrev:
Derbi_senda93 skrev:okej. men asså mitt stift är ganska cp för att det är alltid ena halvan som är en annan färg än andra halvan :? nu är ena halvan väldigt mörkbrun och andra lite ljusare.. men skit samma jag kör med 70 nu och det funkar utmärkt! :D
funkar de utmärkt så ska du inte pilla mer me munstycket ! :wink:
japp :P
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

-Vad gör lågfarts munstycket ?
-Vilken storlek är det på de ? Är en Derbi, 01:a.

Kanske skulle skriva i munstycketråden, men tänkte att de har ju me Derbi att göra så jag skrev här, bensinskalle sa ju en gång att all informatition om Derbi skulle vara här :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

DerbiSM skrev:-Vad gör lågfarts munstycket ?
-Vilken storlek är det på de ? Är en Derbi, 01:a.

Kanske skulle skriva i munstycketråden, men tänkte att de har ju me Derbi att göra så jag skrev här, bensinskalle sa ju en gång att all informatition om Derbi skulle vara här :D
exakt ;)

Men ja vet faktiskt inte :D aldrig pillat ut lågfartaren o kollat storleken ;) Men gissar på 10-30 kanske :D Har typ 40 i 125:an har ja för mej ;)

Lågfartmunstycket ger ju bensin på lågvarven, vid lågvarv blir luftströmmen i förgasaren svag så då blir det för dålig ström i huvudmunstycket så då hjälper lågfartaren till med bensin ;) ( och så kan man ju justera hur mycke bensin de ska vara på tomgång osv :)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:
DerbiSM skrev:-Vad gör lågfarts munstycket ?
-Vilken storlek är det på de ? Är en Derbi, 01:a.

Kanske skulle skriva i munstycketråden, men tänkte att de har ju me Derbi att göra så jag skrev här, bensinskalle sa ju en gång att all informatition om Derbi skulle vara här :D
exakt ;)

Men ja vet faktiskt inte :D aldrig pillat ut lågfartaren o kollat storleken ;) Men gissar på 10-30 kanske :D Har typ 40 i 125:an har ja för mej ;)

Lågfartmunstycket ger ju bensin på lågvarven, vid lågvarv blir luftströmmen i förgasaren svag så då blir det för dålig ström i huvudmunstycket så då hjälper lågfartaren till med bensin ;) ( och så kan man ju justera hur mycke bensin de ska vara på tomgång osv :)
okej, så det gör så moppen går bra på låga varv kan man säga, elr ? :D om man har för stort, hur märker man det ? :P

har litet problem med Derbi'n, därför jag undrar: jag har bytt munstycke till 62, kör orginal. men den verkar fortfarande få för mycket bensin..fattar inte vad de kan vara :? så jag tänkte att de kan va lågfartsmunstycket,, men de tror jag inte.. asså den går skit bra när man ska köra precis, sen när man kört 15 minuter typ så verkar den få för mkt bensin, den börjar bli lite "klen" i uppförsbackar och varvar inte lika mkt.. exakt så den brukade bli när jag körde med ett för stort munstycke :? choken är nerre, så de beror inte på den. vet du kanske vad det kan vara för fel ? :P
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

DerbiSM skrev:
bensinskalle skrev:
DerbiSM skrev:-Vad gör lågfarts munstycket ?
-Vilken storlek är det på de ? Är en Derbi, 01:a.

Kanske skulle skriva i munstycketråden, men tänkte att de har ju me Derbi att göra så jag skrev här, bensinskalle sa ju en gång att all informatition om Derbi skulle vara här :D
exakt ;)

Men ja vet faktiskt inte :D aldrig pillat ut lågfartaren o kollat storleken ;) Men gissar på 10-30 kanske :D Har typ 40 i 125:an har ja för mej ;)

Lågfartmunstycket ger ju bensin på lågvarven, vid lågvarv blir luftströmmen i förgasaren svag så då blir det för dålig ström i huvudmunstycket så då hjälper lågfartaren till med bensin ;) ( och så kan man ju justera hur mycke bensin de ska vara på tomgång osv :)
okej, så det gör så moppen går bra på låga varv kan man säga, elr ? :D om man har för stort, hur märker man det ? :P

har litet problem med Derbi'n, därför jag undrar: jag har bytt munstycke till 62, kör orginal. men den verkar fortfarande få för mycket bensin..fattar inte vad de kan vara :? så jag tänkte att de kan va lågfartsmunstycket,, men de tror jag inte.. asså den går skit bra när man ska köra precis, sen när man kört 15 minuter typ så verkar den få för mkt bensin, den börjar bli lite "klen" i uppförsbackar och varvar inte lika mkt.. exakt så den brukade bli när jag körde med ett för stort munstycke :? choken är nerre, så de beror inte på den. vet du kanske vad det kan vara för fel ? :P

blöddrar den eller ser du det på stiftet? om du ser det på stiftet så kan de va att den får för lite luft...
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

DerbiSM skrev:
bensinskalle skrev:
DerbiSM skrev:-Vad gör lågfarts munstycket ?
-Vilken storlek är det på de ? Är en Derbi, 01:a.

Kanske skulle skriva i munstycketråden, men tänkte att de har ju me Derbi att göra så jag skrev här, bensinskalle sa ju en gång att all informatition om Derbi skulle vara här :D
exakt ;)

Men ja vet faktiskt inte :D aldrig pillat ut lågfartaren o kollat storleken ;) Men gissar på 10-30 kanske :D Har typ 40 i 125:an har ja för mej ;)

Lågfartmunstycket ger ju bensin på lågvarven, vid lågvarv blir luftströmmen i förgasaren svag så då blir det för dålig ström i huvudmunstycket så då hjälper lågfartaren till med bensin ;) ( och så kan man ju justera hur mycke bensin de ska vara på tomgång osv :)
okej, så det gör så moppen går bra på låga varv kan man säga, elr ? :D om man har för stort, hur märker man det ? :P

har litet problem med Derbi'n, därför jag undrar: jag har bytt munstycke till 62, kör orginal. men den verkar fortfarande få för mycket bensin..fattar inte vad de kan vara :? så jag tänkte att de kan va lågfartsmunstycket,, men de tror jag inte.. asså den går skit bra när man ska köra precis, sen när man kört 15 minuter typ så verkar den få för mkt bensin, den börjar bli lite "klen" i uppförsbackar och varvar inte lika mkt.. exakt så den brukade bli när jag körde med ett för stort munstycke :? choken är nerre, så de beror inte på den. vet du kanske vad det kan vara för fel ? :P
jag låter bensinskalle försöka klura ut ditt problem medans jag kan säga att storleken på mitt lågfartsmunstycke är 33 ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

ja de låter ju som för mycke bensin ;)

Har du kollat vart nålen sitter? mittenhacket är alltid bäst :)

Sen kan du ju ta o se över luftskruven, den kanske ger för lite luft ;)

Och kanske göra rent luftfiltret om inget annat hjälper ( om de inte ä rent redan iofs ) annars får vi gå djupare ;)

edit: har du EGR ventil på din hoj? isåfall så kan du ju plugga den för då kommer motorn få mer frisk luft ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:ja de låter ju som för mycke bensin ;)

Har du kollat vart nålen sitter? mittenhacket är alltid bäst :)

Sen kan du ju ta o se över luftskruven, den kanske ger för lite luft ;)

Och kanske göra rent luftfiltret om inget annat hjälper ( om de inte ä rent redan iofs ) annars får vi gå djupare ;)
Aa, tkr också det verkar som den får för mkt bensin/för lite luft..

Nålen har jag inte kollat, snackade med kallepelle om det för ett tag sen om det, men sen kollade jag aldrig nålen, bytte munstycke istället, och då gick den genast bättre, men de är ju som sagt efter 15 minuter ungefär man märker att den får för mkt bensin.

Luftskruven har jag kollat :wink: 4,5 varv utåtskruvad, rätt ? :P

tror inte de är luftfiltret, köpt ett nytt precis, så de behövs nog inte rengöras :D

Va kan de vara mer ? :P

blöddrar den eller ser du det på stiftet? om du ser det på stiftet så kan de va att den får för lite luft...
Nej den blöddrar inte, stiftet är MÖRK brunt.. den känns lite "klen" och varvar lite sämre i upp försbackar :?

Derbi_senda93: okej tack, ska kolla om mitt också är 33, men du är säker på att de är orginal ? :P ser man vad de står på de utan att behöva ta toss de? :)


Edit: bensinskalle: va menar du me egr ventil ? :P :P
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

DerbiSM skrev:
bensinskalle skrev:ja de låter ju som för mycke bensin ;)

Har du kollat vart nålen sitter? mittenhacket är alltid bäst :)

Sen kan du ju ta o se över luftskruven, den kanske ger för lite luft ;)

Och kanske göra rent luftfiltret om inget annat hjälper ( om de inte ä rent redan iofs ) annars får vi gå djupare ;)
Aa, tkr också det verkar som den får för mkt bensin/för lite luft..

Nålen har jag inte kollat, snackade med kallepelle om det för ett tag sen om det, men sen kollade jag aldrig nålen, bytte munstycke istället, och då gick den genast bättre, men de är ju som sagt efter 15 minuter ungefär man märker att den får för mkt bensin.

Luftskruven har jag kollat :wink: 4,5 varv utåtskruvad, rätt ? :P

tror inte de är luftfiltret, köpt ett nytt precis, så de behövs nog inte rengöras :D

Va kan de vara mer ? :P

blöddrar den eller ser du det på stiftet? om du ser det på stiftet så kan de va att den får för lite luft...
Nej den blöddrar inte, stiftet är MÖRK brunt.. den känns lite "klen" och varvar lite sämre i upp försbackar :?

Derbi_senda93: okej tack, ska kolla om mitt också är 33, men du är säker på att de är orginal ? :P ser man vad de står på de utan att behöva ta toss de? :)


Edit: bensinskalle: va menar du me egr ventil ? :P :P
du måste ju inte ha luftskruven utskruvad så mycket men den varvar ju mer då :) jag har min utskruvad 4,5 varv också och den varvar fint och går hur bra som helst..

jag är inte såker på att mitt lågfartsmunstycke är original men det borde vara det eftersom man aldrig byter det i stort sett :P det är bara att skruva loss den, är lite pill men inget stort och sen står det på det ;)

egr-ventil skickar tillbaka avgaser till luftburken för att renas men det är ingenting du eller jag har då vi har sugrörskrök :lol:
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:
DerbiSM skrev:
bensinskalle skrev:ja de låter ju som för mycke bensin ;)

Har du kollat vart nålen sitter? mittenhacket är alltid bäst :)

Sen kan du ju ta o se över luftskruven, den kanske ger för lite luft ;)

Och kanske göra rent luftfiltret om inget annat hjälper ( om de inte ä rent redan iofs ) annars får vi gå djupare ;)
Aa, tkr också det verkar som den får för mkt bensin/för lite luft..

Nålen har jag inte kollat, snackade med kallepelle om det för ett tag sen om det, men sen kollade jag aldrig nålen, bytte munstycke istället, och då gick den genast bättre, men de är ju som sagt efter 15 minuter ungefär man märker att den får för mkt bensin.

Luftskruven har jag kollat :wink: 4,5 varv utåtskruvad, rätt ? :P

tror inte de är luftfiltret, köpt ett nytt precis, så de behövs nog inte rengöras :D

Va kan de vara mer ? :P

blöddrar den eller ser du det på stiftet? om du ser det på stiftet så kan de va att den får för lite luft...
Nej den blöddrar inte, stiftet är MÖRK brunt.. den känns lite "klen" och varvar lite sämre i upp försbackar :?

Derbi_senda93: okej tack, ska kolla om mitt också är 33, men du är säker på att de är orginal ? :P ser man vad de står på de utan att behöva ta toss de? :)


Edit: bensinskalle: va menar du me egr ventil ? :P :P
du måste ju inte ha luftskruven utskruvad så mycket men den varvar ju mer då :) jag har min utskruvad 4,5 varv också och den varvar fint och går hur bra som helst..

jag är inte såker på att mitt lågfartsmunstycke är original men det borde vara det eftersom man aldrig byter det i stort sett :P det är bara att skruva loss den, är lite pill men inget stort och sen står det på det ;)

egr-ventil skickar tillbaka avgaser till luftburken för att renas men det är ingenting du eller jag har då vi har sugrörskrök :lol:
okey, nemen asså jag vill att den ska varva mycket, så jag vill t.o.m skruva ut luftskruven mer :P hur många varv kan man skruva ut den ? :D okej men jag tar en titt och kollar om mitt är 33 iaf :wink:

okej nemen nån sånn har vi inte(egr-ventil)

men vad kan de vara då ? att den börjar bli "seg" efter att jag kört 15minuter ungefär.. Kan det vara nålen elr ? hur många "hack" ska den vara uppe då ?nån som vet.. :P ?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

ja skrev ju de -.- mittenhacket är bäst ;) Är den slö så kan du kanske testa o sänka ett hack ;)

förresten, kika ditt membran också, de kanske är slitet :D
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

DerbiSM skrev:okey, nemen asså jag vill att den ska varva mycket, så jag vill t.o.m skruva ut luftskruven mer :P hur många varv kan man skruva ut den ? :D okej men jag tar en titt och kollar om mitt är 33 iaf :wink:

okej nemen nån sånn har vi inte(egr-ventil)

men vad kan de vara då ? att den börjar bli "seg" efter att jag kört 15minuter ungefär.. Kan det vara nålen elr ? hur många "hack" ska den vara uppe då ?nån som vet.. :P ?
man kan skruva ut tomgångskruven tills den är helt utskruvad och man håller den i handen xD

det är typ bara nyare Derbi än våra gamla skruttar som har egr :P nää våra duger bra! :D

kan lägga upp en bild på mitt membran så får bensinskalle kika på det och säga om det behöver bytas eller är om det är i bra/dåligt skick ^^

editar när internet funkar igen -.-
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:
DerbiSM skrev:okey, nemen asså jag vill att den ska varva mycket, så jag vill t.o.m skruva ut luftskruven mer :P hur många varv kan man skruva ut den ? :D okej men jag tar en titt och kollar om mitt är 33 iaf :wink:

okej nemen nån sånn har vi inte(egr-ventil)

men vad kan de vara då ? att den börjar bli "seg" efter att jag kört 15minuter ungefär.. Kan det vara nålen elr ? hur många "hack" ska den vara uppe då ?nån som vet.. :P ?
man kan skruva ut tomgångskruven tills den är helt utskruvad och man håller den i handen xD

det är typ bara nyare Derbi än våra gamla skruttar som har egr :P nää våra duger bra! :D

kan lägga upp en bild på mitt membran så får bensinskalle kika på det och säga om det behöver bytas eller är om det är i bra/dåligt skick ^^

editar när internet funkar igen -.-
okej men då ska jag skruva ut den lite till :wink: :D

är de svårt att byta de? membranet alltså :P
bensinskalle skrev:ja skrev ju de -.- mittenhacket är bäst ;) Är den slö så kan du kanske testa o sänka ett hack ;)

förresten, kika ditt membran också, de kanske är slitet :D
Jaha okej såg inte de :oops: men ser man hela nålen när man öppnar där ? elr jag fattar inte riktigt hur de ser ut där :roll: har aldrig hållt på med "nålen" förut..

membran ? hört talas om det men fattar nite riktigt vart de sitter och hur man byter de :oops: och hur vet man om de är slitet, ser man de på de ? :P
jag vet att jag frågar mkt o så, men vill fixa den så fort som möjligt, eftersom jag kör rätt ofta även nu :P

Mvh / DerbiSM
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

:P nu får bensinskalle komma med sina teorier här ^^ är detta i bra/dåligt skick eller behövs det bytas?

Observera att det inte är de bästa bilderna men :P

Bild
Bild

Bild
Bild

Bild
Bild

Bild
Bild
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Derbi Projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=8669

:D

btw, moppen krånglar inte längre så som jag skrev längre upp. den är stark och varvar mycket nu :P fast jag har inte kört så mkt, men den är iaf bra nu :)

va kan de bero på, att den va sådär förut? för de ända jag har gjort nu, är att jag har bytt kylarvattnet, inget mer.. och nu är den bra :D
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Du får ju ta en bild från insuget mot vevhuset så man får se om reedsen glappar och släpper igenom.

Men dom såg täta ut vad jag kunde se, men som sagt, dåliga bilder.
Användarens profilbild
mfransson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 november 2008, 17:31
Ort: STOCKholm

Inlägg av mfransson »

när jag varvar står det att jag kör typ i 170 ;s har en digital ... ere vanligt på Derbi lr ?
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

mfransson skrev:när jag varvar står det att jag kör typ i 170 ;s har en digital ... ere vanligt på Derbi lr ?
en kompis hade digital på sin Derbi, han hade aldrig problem med de. men kan de inte vara så att du har kopplat den lite fel, elr att det är glapp i någon kapel?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

DerbiSM skrev:
mfransson skrev:när jag varvar står det att jag kör typ i 170 ;s har en digital ... ere vanligt på Derbi lr ?
en kompis hade digital på sin Derbi, han hade aldrig problem med de. men kan de inte vara så att du har kopplat den lite fel, elr att det är glapp i någon kapel?
Den ska ju inte göra så ^^... Hände aldrig mig när ja hade Pron...

Men det är ju förmodligen något som glappar, strömmen till hastighetsmätaren kanske kommer i kontakt med varvmätaren.... Annars är de nåt jordfel i mätaren så strömmen tar sig några genvägar =/....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821
Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30

Inlägg av wildhorse »

min varvräknare lyser inte ens. vad kan de bero på? :?
Skriv svar