Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Henry skrev: hahahahhaa, är det tnt's gjutjärns cylinder så är den inte ens värd att montera.

Monterat på ett tiotal på jobbet, 8 av 10 har kommit tillbaka och köpt Original då "den inte funkar längre". Den skar dvs.
Och det med märken....oftast är det så att märkeskläder har iaf bra råvaror, bra tyg osv.
Kollar du på tnt's råvaror så kan man tro att dom skrapat ihop material från gatan. Cylindern och kolven tillverkas i kina och görs för folk som inte har några krav. Sen att även ett flertal är skadade från fabrik och taskigt gjorde är ju inte heller något att skryta med.
Ditt resonemang om att gods tjocklek är samma som org och samma material är också fel.
Kolla tex på Baotian som skryter om att dom har "yamaha-motor", ja visst. Dom har en motor som yamaha ritat, men inte tillverkat. När dom tillverkar så byter dom ut flera olika material och minskar på gods tjockleken.

Som sagt, jag hade ALDRIG satt på något sådant där på min hoj, kanske skillnad mot dig men ibland bedrar snålheten visheten.
Har du totalt gett upp som moderator? Du ska hjälpa till och kollar inte ens igenom länkarna till de du ska hjälpa så du vet inte ens vilken cylinder du pratar om från början. Skrev "den lär vara gjort som en replica av originalcylindern med motsvarande godstjocklek osv." Dvs förmodligen lär den vara motsvarande, inte nödvändigtvis att den är det :P Läs pojk! Sedan så handlar ju pris mycket om att det just är märke, hade inte märket suttit på saken i fråga hade den varit billigare, går inte att komma ifrån. Men vad det gäller vissa saker så får man ju, som jag sagt tidigare vad man betalar för, och jag skulle inte heller sätta denna cylinder på min moped.

Tycker att det är lite dumt, du har ju skött dig rätt bra nu ett tag och varit schysst, men nu sitter kung henry på sin tron igen och går till personangrepp. Du kallar mig snål men känner mig inte? Tror det är lite skillnad på hur vi lever du och jag. Det finns lite mer pengar i din familj än i min, men jag jobbar, sparar och sliter för att få råd med mina saker för mina föräldrar betalar inte för grejerna och jag får inte mycket pengar gratis, ändå köper jag kvalitéts prylar och när jag inte har råd med sakerna så gör jag egna lösningar och sparar tills jag har råd.

Behövde bara skriva av mig lite...
jimmyskoglund skrev:
chifen skrev:
jimmyskoglund skrev:tjo!
jag har en Derbi Senda med metrakit sp, och jag undrar vilken cylinder som funkar bra med röret? och helst inte för dyrt heller :P
dyrare men passar bäst = metrakit sp
Billigare alternativet men inte riktigt lika vasst = arisal t6

barkit då? äre bra saker? :)
Barikit gör rätt bra grejer, vilken tänkte du på då? 74cc kitet? Kommer att funka rätt bra med sp även fast det är ett sport kit :) t6 är lite vassare men du bör ligga rätt lika med den cylindern då du har lite mer volym till godo
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
jimmyskoglund
Elmoped

Inlägg av jimmyskoglund »

chifen skrev:
Henry skrev: hahahahhaa, är det tnt's gjutjärns cylinder så är den inte ens värd att montera.

Monterat på ett tiotal på jobbet, 8 av 10 har kommit tillbaka och köpt Original då "den inte funkar längre". Den skar dvs.
Och det med märken....oftast är det så att märkeskläder har iaf bra råvaror, bra tyg osv.
Kollar du på tnt's råvaror så kan man tro att dom skrapat ihop material från gatan. Cylindern och kolven tillverkas i kina och görs för folk som inte har några krav. Sen att även ett flertal är skadade från fabrik och taskigt gjorde är ju inte heller något att skryta med.
Ditt resonemang om att gods tjocklek är samma som org och samma material är också fel.
Kolla tex på Baotian som skryter om att dom har "yamaha-motor", ja visst. Dom har en motor som yamaha ritat, men inte tillverkat. När dom tillverkar så byter dom ut flera olika material och minskar på gods tjockleken.

Som sagt, jag hade ALDRIG satt på något sådant där på min hoj, kanske skillnad mot dig men ibland bedrar snålheten visheten.
Har du totalt gett upp som moderator? Du ska hjälpa till och kollar inte ens igenom länkarna till de du ska hjälpa så du vet inte ens vilken cylinder du pratar om från början. Skrev "den lär vara gjort som en replica av originalcylindern med motsvarande godstjocklek osv." Dvs förmodligen lär den vara motsvarande, inte nödvändigtvis att den är det :P Läs pojk! Sedan så handlar ju pris mycket om att det just är märke, hade inte märket suttit på saken i fråga hade den varit billigare, går inte att komma ifrån. Men vad det gäller vissa saker så får man ju, som jag sagt tidigare vad man betalar för, och jag skulle inte heller sätta denna cylinder på min moped.

Tycker att det är lite dumt, du har ju skött dig rätt bra nu ett tag och varit schysst, men nu sitter kung henry på sin tron igen och går till personangrepp. Du kallar mig snål men känner mig inte? Tror det är lite skillnad på hur vi lever du och jag. Det finns lite mer pengar i din familj än i min, men jag jobbar, sparar och sliter för att få råd med mina saker för mina föräldrar betalar inte för grejerna och jag får inte mycket pengar gratis, ändå köper jag kvalitéts prylar och när jag inte har råd med sakerna så gör jag egna lösningar och sparar tills jag har råd.

jimmyskoglund skrev:
chifen skrev: dyrare men passar bäst = metrakit sp
Billigare alternativet men inte riktigt lika vasst = arisal t6

barkit då? äre bra saker? :)
Barikit gör rätt bra grejer, vilken tänkte du på då? 74cc kitet? Kommer att funka rätt bra med sp även fast det är ett sport kit :) t6 är lite vassare men du bör ligga rätt lika med den cylindern då du har lite mer volym till godo

nope barkit 80cc? men är inte t6:an 50cc? :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

jimmyskoglund skrev: nope barkit 80cc? men är inte t6:an 50cc? :)
Vad har du för förgasare och vev? Bägge bör bytas om du ska upp till barikits 80cc om du vill köra längre än ett par mil bara ;) T6 finns som 70cc också, finns även t6 maxima som ligger på 80cc.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
Användarens profilbild
jimmyskoglund
Elmoped

Inlägg av jimmyskoglund »

chifen skrev:
Vad har du för förgasare och vev? Bägge bör bytas om du ska upp till barikits 80cc om du vill köra längre än ett par mil bara ;) T6 finns som 70cc också, finns även t6 maxima som ligger på 80cc.
jag tänkte byta till doppler vev 18.000rpm och 24mm förgasare? :)
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket

Inlägg av wildhorse »

vart finns t6 70cc till ebs? Har inte hittat den någonstans :?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

jimmyskoglund skrev:
chifen skrev:
jag tänkte byta till doppler vev 18.000rpm och 24mm förgasare? :)
Kör på då bara och lycka till! :)

Bmw e34 Fix & Renovering
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ja, ta då barikit eller så tp 74
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

chifen skrev:

Men du, så var det inte alls...

Vart har jag sagt att du är snål?
Läser du så skrev jag att du KANSKE köper sådant men det gör inte jag. Och om du läste klart hela meningen menar jag att det i längden bara är skit, krävs ingen raketforskare för att förstå det.
Men nu är det ju faktiskt du som tar saker för givet om hur det är med pengar osv, något som du har totalt jättefel på.

För det andra:
Visa vart det står att jag "ska hjälpa till".
Uttrycker man som du sa med godstjocklek så uppfattar man ju såklart att du menar det, eller ska jag gå runt och gissa vad du menar?
Blir lite knasigt då...

I slutet så säger du att du inte skulle sätta den cylinder på din moped, men du "försvarade" den ändå fast du inte prövat den. Tycker du att det är konstigt att jag reagerar då och talar om att den bara är skit och man ska ha något dyrare för det troligen bara kommer bli dyrare i längden att köra på den?

Tänk så fel det blir när man drar förhastade slutsatser, jag var ute efter att varna och förklara, inte trycka ner dig. Om du tog illa upp för jag kritiserade denna cylinder så får jag väll be om ursäkt, även fast jag inte riktigt ser poängen...
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

Hej!

Skulle villja ha hjälp med detta så snabbt som möjligt!

Nu är det så att jag beställt ett Metrakit Prorace 2 cylinder.. och nu ser jag att den inte alls passar till AM6 ju ! som twostroke säger! kylningen är inte alls samma! titta på cylindern hur ska de gå ihop med pumpen?
Om jag har fel snälla rätta mig, eller om de finns nåt sätt att fixa det *desperat*.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=10229

Tack!, som sagt snabba svar hade verkligen uppskattats nu. :)
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Extreme16 skrev:Hej!

Skulle villja ha hjälp med detta så snabbt som möjligt!

Nu är det så att jag beställt ett Metrakit Prorace 2 cylinder.. och nu ser jag att den inte alls passar till AM6 ju ! som twostroke säger! kylningen är inte alls samma! titta på cylindern hur ska de gå ihop med pumpen?
Om jag har fel snälla rätta mig, eller om de finns nåt sätt att fixa det *desperat*.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=10229

Tack!, som sagt snabba svar hade verkligen uppskattats nu. :)
Visa oss bilder...

Var är det den inte "passar"
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

titta här

http://www.speed-parts.nl/images/cilind ... t_pro2.jpg

kylarslangen kommer ut ur cylindern på sidan medans på min AM6 så går de ner i lbocket in till pumpen.
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Du kan vara lugn, det där är prudukt bilder.
Dom kör samma cylinder på bilderna till många olika modeller, bilden är mest om för att man ska förstå hur den ser ut.
Jag säger inte att alla är så men många!
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

Henry skrev:Du kan vara lugn, det där är prudukt bilder.
Dom kör samma cylinder på bilderna till många olika modeller, bilden är mest om för att man ska förstå hur den ser ut.
okej så den cylindern kommer passa min ? jag skulle inte bli glad om jag får hem en som inte passar när jag lagt ut nästan 3000 spänn på den =/

Tack för svar
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Extreme16 skrev:
Henry skrev:Du kan vara lugn, det där är prudukt bilder.
okej så den cylindern kommer passa min ? jag skulle inte bli glad om jag får hem en som inte passar när jag lagt ut nästan 3000 spänn på den =/

Tack för svar
Den passar.
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Finns de ngn liknande t6 cylindern för ungefär samma pris ? :)
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

meanzick skrev:Finns de ngn liknande t6 cylindern för ungefär samma pris ? :)
Barikit ligger väll i samma prisklass?
Användarens profilbild
meanzick
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

75cc då elr ?
För barikit 70cc e väll sport ? å ts sport-lower midrace ?

Menmen, Om jag fattat rätt så funkar handmade cylindern fint till original förgasaren ? Såg att adduten hade de iaf (: Ngn som kan intyga bara ?
Tillhör mille!
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

meanzick skrev:75cc då elr ?
För barikit 70cc e väll sport ? å ts sport-lower midrace ?

Menmen, Om jag fattat rätt så funkar handmade cylindern fint till original förgasaren ? Såg att adduten hade de iaf (: Ngn som kan intyga bara ?
Funkar fint , lågvarvig som ett as ..

Min polare kör på den.
Användarens profilbild
meanzick
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Vad kan man klämma ur en sån cylinder ? Hur mycke mer toppfart ger de på en rrx med urpluggat original rör å handmade endast ? Å en kuggs drevning t ex.
Tillhör mille!
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

meanzick skrev:Vad kan man klämma ur en sån cylinder ? Hur mycke mer toppfart ger de på en rrx med urpluggat original rör å handmade endast ? Å en kuggs drevning t ex.
5 km typ :)

Lågvarvig som sakt.
Användarens profilbild
meanzick
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Innan jag säger ngt så ska jag inte köpa saken, bara så ni vet :P

Airsal 50cc "sport". Den get typ 0,5 km elr ? :)
Tillhör mille!
Frullen_91
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Frullen_91 »

Ja men den är ju trotts allt en 70cc cylinder också, räkna med en effektökning på runt 10-20 km
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Frullen_91 skrev:Ja men den är ju trotts allt en 70cc cylinder också, räkna med en effektökning på runt 10-20 km
Max 5 km/h.

Lågvarvig cylinder + org rör..
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Frullen_91 skrev:Ja men den är ju trotts allt en 70cc cylinder också, räkna med en effektökning på runt 10-20 km
Fungerar ju inte riktigt så. Det blir en effektökning, effektökningen kommer dock hamna under samma varvtalsområde som tidigare, vilket innebär att du får en starkare moped och kan dreva tyngre vilket i sin tur leder till högre fart, MEN du får kanske bara 5-10km/h till om du inte drevar men den kommer att axxa desto bättre.

Avgasröret avgör mycket av motorns karaktär och pulserna i röret är avstämda efter visst vartal (alltså rörets uppbyggnad med koner och diametrar samt längd) och den kommer inte varva mycket mer med den nya cylinder, och med samma drevning behövs mer varv för att nå högre toppfart. Det blir en liten varvtalsökning pga den ökade kraften i cylindern men det är inte mycket, räkna med 5-800rpm mer än tidigare som det finns ork i och därmed ökningen på ca 5-10km/h

Understand? :)

Bmw e34 Fix & Renovering
Frullen_91
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Frullen_91 »

Haha , aa då jag förstår :)

Kan inte sluta avundas av hur mkt du kan om motorer alltså , helt sinnes :shock: Och du är även riktigt bra på att förklara för folk så att man förstår precis vad du menar :)

Och om jag förstått rätt så skriver/svarar du häller inte på ett inlägg om du inte är 100 på din sak?

Men nog med OT nu

Läs det som Chifen skrivit så får du svar på din fråga meanzick
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
Användarens profilbild
meanzick
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

najs :) Bra svar chiefen (:
Tillhör mille!
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Tja ! undrar om det är svårt att montera en ny cylinder, då menar jag alltså kolven och allt....... har aldrig mekat med cylindern förut så är lite nyfiken på hur man byter en cylinder :P är de svårt att montera av orginal cylindern ??? svårt att montera på den nya ?? måste man ta av hela motorn för att byta elr räcker de med att ta loss tanken ?

Mvh / DerbiSM
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Plocka bort det du behöver.
Finns guider här på forumet.
Smörj in loppet och kolven innan du startar första gången
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Moddad skrev:Plocka bort det du behöver.
kan du länka till guiden ? vore riktigt shysst :)

edit: hittar bara guider där man byter till TRIM cylindrar, jag ska fortfarande ha orginal :lol:
Användarens profilbild
victoor
Svårstartad skrothög

Inlägg av victoor »

DerbiSM skrev:
Moddad skrev:Plocka bort det du behöver.
kan du länka till guiden ? vore riktigt shysst :)

edit: hittar bara guider där man byter till TRIM cylindrar, jag ska fortfarande ha orginal :lol:
Du gör ju trots allt på samma sätt?:O
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

nån som vet vart man kan köpa en ORGINAL cylinder till en Derbi Senda sm 01:a ? elr nån cylinder som liknar orginal(ska ha samma prestanda) och hellst t.o.m ha bättre kvalite än orginal :wink:
Användarens profilbild
RiejuForce
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RiejuForce »

DerbiSM skrev:nån som vet vart man kan köpa en ORGINAL cylinder till en Derbi Senda sm 01:a ? elr nån cylinder som liknar orginal(ska ha samma prestanda) och hellst t.o.m ha bättre kvalite än orginal :wink:
Svårt och hitta bättre "KVALITE" men varför ska du köpa en ny original cylinder? den funkar väl? :roll: :roll:
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

RiejuForce skrev:
DerbiSM skrev:nån som vet vart man kan köpa en ORGINAL cylinder till en Derbi Senda sm 01:a ? elr nån cylinder som liknar orginal(ska ha samma prestanda) och hellst t.o.m ha bättre kvalite än orginal :wink:
Svårt och hitta bättre "KVALITE" men varför ska du köpa en ny original cylinder? den funkar väl? :roll: :roll:
jodå den funkar, men ibland så startar inte moppen(kanske nån gång i månaden de händer :oops: ) och då säger åf att de kanske beror på cylindern :? tänkte bara kolla ungefär hur mycket en kostar, så att jag vet..om de nu skulle va fel på cylindern...
x255z3D
Svårstartad skrothög

Inlägg av x255z3D »

tje...har nåra frågor om mk handmade

1. Är lite osäker över tändstiftet.
Står i "manualen" att man ska använda B9ES, har BR7ES i nu (från tidigare)
kan ja köra med det så länge eller är det ett måste att byta?

2. I orginal topplocket satt termostaten (tror jag den heter) precis på insidan av topplocket där kylarvattnet kommer in.
Den satt fast i några skruvar, men problemet är att det inte finns några hål för skruvarna i det nya topplocket (röret till kylarslangen går att ta bort men det går ändå inte att sätta dit den där i eller nåt på något sätt)
Kan jag köra utan termostaten?

Sen sista frågan:
3. Det finns ju ett hål för tänstiftet o ett för kylningen.
Sen på det nya topplocket fanns ett hål till där det bara satt en skruv i skruvad (lite mindre gänga än till tändstiftet)
vad är det för nåt ?

massa jobbiga fråger men vill gärna veta att cylindern inte ryker åt helvete :)

edit: sätter in siffrer på frågerna så det blir lättare att svara ;)
Användarens profilbild
RiejuForce
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RiejuForce »

x255z3D skrev:tje...har nåra frågor om mk handmade

1. Är lite osäker över tändstiftet.
Står i "manualen" att man ska använda B9ES, har BR7ES i nu (från tidigare)
kan ja köra med det så länge eller är det ett måste att byta?

2. I orginal topplocket satt termostaten (tror jag den heter) precis på insidan av topplocket där kylarvattnet kommer in.
Den satt fast i några skruvar, men problemet är att det inte finns några hål för skruvarna i det nya topplocket (röret till kylarslangen går att ta bort men det går ändå inte att sätta dit den där i eller nåt på något sätt)
Kan jag köra utan termostaten?

Sen sista frågan:
3. Det finns ju ett hål för tänstiftet o ett för kylningen.
Sen på det nya topplocket fanns ett hål till där det bara satt en skruv i skruvad (lite mindre gänga än till tändstiftet)
vad är det för nåt ?

massa jobbiga fråger men vill gärna veta att cylindern inte ryker åt helvete :)

edit: sätter in siffrer på frågerna så det blir lättare att svara ;)
1. ja du kan köra med de men de rekommenderas att byta till ett stift med högre värme skala.

2.fatta inte frågan lite men, men du kan köra utan termostaten om de va de undra.

3. Där ska de sitta en elgrej som känner av när vattnet blir för varmt sen ska de börja lysa på din hastighetsmätarpanel. den ska finnas på ditt gamla topplock som du kan ta.
Skriv svar