kallepalle skrev:ja de är det, de som lågvarviga rör ger är vrid, botten. men om man vill ha bra acc å inte brys mkt om topfart så ere ju bättre att köpa ett rör för halva priset. om man nu inte är ekonomiskt oberoende...
De behöver inte ge mer vrid--------- Det enda de gör är att ha en lägre effektkurva!
Du förstår, om du har en motor som varvar 10.000 kanske, så kan vi säga att du måste ha 13/53 drev för att komma upp i 80!
Om du då har en likadan motor men som varvar högre, säg 13.000, då behöver du kanske bara ha 12/53 för att komma upp i 80
Slutsats: Eftersom du har lägre utväxling så blir motorn starkare = accar bättre!
På högre varv så är det dessutom större chans att motorn har störst effekt.
Och oavsett vad man ligger på för effektkurva så "accar" motorn lika bra med samma utväxling. En tvåtaktsmotor accar inte sämre om du höjer effektkurvan med 2000 varv, den är samma eller kanse till och med bättre!
Det finns inget som säger att motorn accar sämre på högre varv....
Sen
missförståndet:
Om du har två likadana motorer som i mitt första exempel, en som varvar 10k och en 12k t.ex., med samma drevning, då går ju den som varvar mer fortare-> därav den högre toppen!
Men där ser vi ett uppenbart bevis ^ , om en motor som varvar 10k orkar upp i 80 på 10k varv, medan en likadan orkar upp i en högre hastighet på högre varv så måste den vara starkare! Och vad händer om vi ska försöka matcha den lågvarviga motorn med den högvarviga, jo den behöver tyngre drev, och då blir den ännu slöare......
