Derbi ras (kollat cylindern)

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
turbolasse
Elmoped
Inlägg: 142
Blev medlem: 30 december 2007, 20:22

Inlägg av turbolasse »

måste bara säga att marcus och kallepalle är väldigt mycket off topic här, gå och snacka ngn annanstans...

sen som svar på din fråga så har den troligen värmenypt eller så har duy fått bensinstoppXD
Inte för att skryta, men det är jag som är Mulle-Meck
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

håller med han där uppe som sa att det är konstigt att han inte märkte när den fick för lite bensin, när jag hade för litet munstycke på min Derbi så varva den skit mycket och gick konstigt :) men kanske inte är samma med alla Derbi :) men måste varit skillnad på varven, elr? mkt luft & lite bensin=den varvar skit mkt :P
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

(OFT:) Tro de eller ej men Airsal cylindern som min polare körde med klassas som midrace ( lowlow ^^, men ändå ), så det är ju egentligen inte sportsetup vi snackar...

ON: problemet är ju identifierat så det räcker nog med tips nu ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

kalle..trodde du visste bättre än att man får upp en sportsetup i 115-120 ..

never !
Nyxorzz
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

ReijuMrx skrev:kalle..trodde du visste bättre än att man får upp en sportsetup i 115-120 ..

never !
Läs vad bensinskalle skrev ! Den cylindern klassas som midrace, och ja då är det nog möjligt att få upp den i 115km/h :)
Användarens profilbild
Drac_01
The One And Only!
Inlägg: 833
Blev medlem: 25 juli 2007, 19:53
Ort: Dalarna

Inlägg av Drac_01 »

Toppfarten beror även på däck,drevning m.m
Sm däck gör ju en hel del, ett par crossdäck går mkt tyngre!
Fullt ös medvetslös..

DT70R UPDATE 6/12 Kolla! :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 889#177889
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Drac_01 skrev:Toppfarten beror även på däck,drevning m.m
Sm däck gör ju en hel del, ett par crossdäck går mkt tyngre!
däcken gör väll inte så jätte stor skillnad ? typ 3-4km/h max, elr ?
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

DerbiSM skrev:
Drac_01 skrev:Toppfarten beror även på däck,drevning m.m
Sm däck gör ju en hel del, ett par crossdäck går mkt tyngre!
däcken gör väll inte så jätte stor skillnad ? typ 3-4km/h max, elr ?
Precis.
Användarens profilbild
Busungen1221
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 17 juni 2008, 23:55
Ort: Karlshamn

Inlägg av Busungen1221 »

Herregud.

Med den setupen ni snackade om kan du räkna med 95-100. MAX!

Lira på metrakit mrd koppling med mhr fjädrar, vl15 membran, 21-24 mm insug, 12/48 osv

Så kommer den gå fint.
Wir leben Autos.
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Busungen1221 skrev:Herregud.

Med den setupen ni snackade om kan du räkna med 95-100. MAX!

Lira på metrakit mrd koppling med mhr fjädrar, vl15 membran, 21-24 mm insug, 12/48 osv

Så kommer den gå fint.
Äntligen en som fattar.
Användarens profilbild
Busungen1221
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 17 juni 2008, 23:55
Ort: Karlshamn

Inlägg av Busungen1221 »

MarcusAndersson skrev:
Busungen1221 skrev:Herregud.

Med den setupen ni snackade om kan du räkna med 95-100. MAX!

Lira på metrakit mrd koppling med mhr fjädrar, vl15 membran, 21-24 mm insug, 12/48 osv

Så kommer den gå fint.
Äntligen en som fattar.

Ofc. Är inte fucko =)

Lirade ju midrace innan på derbin.

Sp 70 cc
Giannelli (vet att det är kasst till dencyllen)
21 mm dello BE
24 mm insug
VL15
Hebo filter
Pr lameller
blästrade mellanskvior
spända orgfjädrar (skulle fixat mhr fjädrar men åkte dit i stället:P)
14/53

Den gjorde 105 km/h plant när det var rätt väder och vind. 102 annars. 107 som mest men då pressade jag sönder den.

Gyllenbrunt stift och underbar respons. Gick bäst här i stan. Dock finns det bara fucko här men ändå :P
Wir leben Autos.
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821
Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30

Inlägg av wildhorse »

så du menar att förgasare, cylinder osv bara gör 10km/h på en sportsetup?
Användarens profilbild
Busungen1221
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 17 juni 2008, 23:55
Ort: Karlshamn

Inlägg av Busungen1221 »

wildhorse skrev:så du menar att förgasare, cylinder osv bara gör 10km/h på en sportsetup?
väldigt ofta så är sportsetuper relativt lågvarviga. Dvs så blir moppen en del starkare. Men inte sjukt mkt snabbare.

Fattar du ?
Wir leben Autos.
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

edit
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

derbism:

precis, midrace, aldrig sportsetup !! :wink:
Nyxorzz
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

ReijuMrx skrev:derbism:

precis, midrace, aldrig sportsetup !! :wink:
Okee, trodde du menade den cylindern han skulle köpa, för den klassas ju som midrace, :)

Jo, kan hålla med dej där, kan va lite svårt att få en sportsetup att göra 120km/h :wink:

Mvh/ DerbiSM
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 30 mars 2008, 21:46
Ort: De du ;)

Inlägg av Extreme16 »

DerbiSM skrev:
ReijuMrx skrev:derbism:

precis, midrace, aldrig sportsetup !! :wink:
Okee, trodde du menade den cylindern han skulle köpa, för den klassas ju som midrace, :)

Jo, kan hålla med dej där, kan va lite svårt att få en sportsetup att göra 120km/h :wink:

Mvh/ DerbiSM
med typ 15/42 drevning och en fyra mil lång nerförsbacke så gåre nog :P
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Extreme16 skrev:
DerbiSM skrev:
ReijuMrx skrev:derbism:

precis, midrace, aldrig sportsetup !! :wink:
Okee, trodde du menade den cylindern han skulle köpa, för den klassas ju som midrace, :)

Jo, kan hålla med dej där, kan va lite svårt att få en sportsetup att göra 120km/h :wink:

Mvh/ DerbiSM
med typ 15/42 drevning och en fyra mil lång nerförsbacke så gåre nog :P
De beror ju helt på vilken cylinder man har också :P Vissa varvar ju ingenting, och vissa tokvarvar ju xD. Lågvarviga cylindrar ä helt orkeslösa om man vill att de ska gå fort...

Ja provkörde polarens Senda med airsal och den varvade ju sönder, den varvade 13-14 k på mätaren :D
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:
Extreme16 skrev:
DerbiSM skrev: Okee, trodde du menade den cylindern han skulle köpa, för den klassas ju som midrace, :)

Jo, kan hålla med dej där, kan va lite svårt att få en sportsetup att göra 120km/h :wink:

Mvh/ DerbiSM
med typ 15/42 drevning och en fyra mil lång nerförsbacke så gåre nog :P
De beror ju helt på vilken cylinder man har också :P Vissa varvar ju ingenting, och vissa tokvarvar ju xD. Lågvarviga cylindrar ä helt orkeslösa om man vill att de ska gå fort...

Ja provkörde polarens Senda med airsal och den varvade ju sönder, den varvade 13-14 k på mätaren :D
tror inte att varv mätaren är glädjemätare, så då va de alltså 13-14k(ärliga), shit :shock: en kompis Senda gjorde nog runt 10k elr nått och den tyckte alla varva riktigt bra, och de gjorde den. fan va din kompis Senda måste ha varvat isf ! men man måste väll byta andra saker än cylindern för att den ska klara av att varva så ?, alltså så att den inte pajjar direkt :P
Användarens profilbild
Derbilia
Varnad
Inlägg: 214
Blev medlem: 19 november 2008, 15:39
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Derbilia »

kör på metrakit thrower och 13/53 drevning samt 95mm munstycke på min aprilia rx med D50BO maskin, har haft exakt 100 på metaren som högst på den men man får ju räkna med att den visar 5-10 fel så går väll en 90-95
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821
Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30

Inlägg av wildhorse »

Derbilia skrev:kör på metrakit thrower och 13/53 drevning samt 95mm munstycke på min aprilia rx med D50BO maskin, har haft exakt 100 på metaren som högst på den men man får ju räkna med att den visar 5-10 fel så går väll en 90-95
ett thrower gör högst 80Km/h med den drevningen
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

nja, lite mer än 80, runt 85 kan man få upp den i
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Inlägg av henric92 »

MarcusAndersson skrev:
kallepalle skrev:de blir lite bättre. runt 120-125

Men hallåja sportsetup i 125 km/h ?


Drömm vidare.

ca 105-110
min kompis har 70cc med tillbehör och sånt plus 24mm förgasare..

den gör 104km/h med gps :lol:
ofta en sport cylinder gör 120-125
såfall med 20/52 lr ngt xD
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

henric92 skrev:
MarcusAndersson skrev:
kallepalle skrev:de blir lite bättre. runt 120-125

Men hallåja sportsetup i 125 km/h ?


Drömm vidare.

ca 105-110
min kompis har 70cc med tillbehör och sånt plus 24mm förgasare..

den gör 104km/h med gps :lol:
ofta en sport cylinder gör 120-125
såfall med 20/52 lr ngt xD
20 framdrev :shock: haha, går de ens ? :lol:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

DerbiSM skrev:
bensinskalle skrev:
Extreme16 skrev: med typ 15/42 drevning och en fyra mil lång nerförsbacke så gåre nog :P
De beror ju helt på vilken cylinder man har också :P Vissa varvar ju ingenting, och vissa tokvarvar ju xD. Lågvarviga cylindrar ä helt orkeslösa om man vill att de ska gå fort...

Ja provkörde polarens Senda med airsal och den varvade ju sönder, den varvade 13-14 k på mätaren :D
tror inte att varv mätaren är glädjemätare, så då va de alltså 13-14k(ärliga), shit :shock: en kompis Senda gjorde nog runt 10k elr nått och den tyckte alla varva riktigt bra, och de gjorde den. fan va din kompis Senda måste ha varvat isf ! men man måste väll byta andra saker än cylindern för att den ska klara av att varva så ?, alltså så att den inte pajjar direkt :P
Hehe jo den va helt väck xD skitkul o köra :P ( även stolt eftersom de va ja som ställde förgasaren osv på den ;) ). De ä inget annat som är gjort på motorn, förutom sp rör, 19 mm förgasare, Hebo insug ;) . Vevpartiet ä/va original och även lagrena så frågan är ju när den säger pang xD

en original sendamotor med giannelli varvar typ upp till 11-12k faktiskt :roll: ( om cdi:n ä ostrypt förstås )
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:
DerbiSM skrev:
bensinskalle skrev: De beror ju helt på vilken cylinder man har också :P Vissa varvar ju ingenting, och vissa tokvarvar ju xD. Lågvarviga cylindrar ä helt orkeslösa om man vill att de ska gå fort...

Ja provkörde polarens Senda med airsal och den varvade ju sönder, den varvade 13-14 k på mätaren :D
tror inte att varv mätaren är glädjemätare, så då va de alltså 13-14k(ärliga), shit :shock: en kompis Senda gjorde nog runt 10k elr nått och den tyckte alla varva riktigt bra, och de gjorde den. fan va din kompis Senda måste ha varvat isf ! men man måste väll byta andra saker än cylindern för att den ska klara av att varva så ?, alltså så att den inte pajjar direkt :P
Hehe jo den va helt väck xD skitkul o köra :P ( även stolt eftersom de va ja som ställde förgasaren osv på den ;) ). De ä inget annat som är gjort på motorn, förutom sp rör, 19 mm förgasare, Hebo insug ;) . Vevpartiet ä/va original och även lagrena så frågan är ju när den säger pang xD

en original sendamotor med giannelli varvar typ upp till 11-12k faktiskt :roll: ( om cdi:n ä ostrypt förstås )
hehe okej, då haru rätt tt att vara stolt :D men det har inte sagt pang än iaf, elr ? :wink:
jomen även om ens Senda KAN göra 11-12k så är det väll inte så jätte bra för motorn om man varvar så mycket hela tiden, elr? :P jag skulle iaf inte gjort de om min kunde varva så mycket, men tyvärr så har min strypt cdi :(
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Köp blackbox och ställ in att den ska strypa vid 12k varv så ska det nog gå bra med veven ^^
Användarens profilbild
Busungen1221
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 17 juni 2008, 23:55
Ort: Karlshamn

Inlägg av Busungen1221 »

Bara för att den kan varva as mkt så betyder ju inte det att den är stark?

Den kan ju ha 4-5 hk men varva upp till 13k. Medans den också kan ha 12-15 hk och endast varva till 11k.

Så gäller ju att tänka på ponnysarna också.
Wir leben Autos.
x255z3D
Svårstartad skrothög
Inlägg: 196
Blev medlem: 21 september 2008, 18:44

Inlägg av x255z3D »

Busungen1221 skrev:Bara för att den kan varva as mkt så betyder ju inte det att den är stark?

Den kan ju ha 4-5 hk men varva upp till 13k. Medans den också kan ha 12-15 hk och endast varva till 11k.

Så gäller ju att tänka på ponnysarna också.
ja! :D
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

en Senda me gianelli kan varva över 12k.
Användarens profilbild
Busungen1221
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 17 juni 2008, 23:55
Ort: Karlshamn

Inlägg av Busungen1221 »

kallepalle skrev:en Senda me gianelli kan varva över 12k.
Men effektkurvan är mellan 8-12. Dvs så finns det ingen kraft i motorn över 12 k.
Wir leben Autos.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

nej de vet jag ju, men man varvar ur effektkurvan om man vill
Användarens profilbild
Derbilia
Varnad
Inlägg: 214
Blev medlem: 19 november 2008, 15:39
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Derbilia »

jag varvar nog ur effektkurvan med mitt mk thrower med ganska svårt att få mera varv ur den då
Låst